دوشنبه 2 مهر 1403

برنامه‌ریزی آستان امام رئوف برای میزبانی شایسته از زائران و استقبال از بهار + عکس

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
برنامه‌ریزی آستان امام رئوف برای میزبانی شایسته از زائران و استقبال از بهار + عکس

خبرگزاری فارس گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: حرم مطهر رضوی در آستانه عید نوروز با زیباسازی و بهسازی صحن‌ها و رواق‌ها، رنگ و بوی بهاری به خود گرفته و آماده خدمت‌رسانی به زائرانی است که در سال جدید میهمان آستان نورانی حضرت رضا (ع) خواهند شد.

معاونت نگه‌داری و بهره‌برداری حرم مطهر رضوی با انجام اقداماتی همچون بهسازی مسیرهای تردد و تشرف، پیرایش فضای سبز، رنگ آمیزی، تعمیرات مورد نیاز صحن‌ها و رواق‌ها و... تلاش دارد تا حال و هوای بهاری را پیشکش زائران و مجاوران حرم با صفای رضوی کند.

از جمله اقداماتی که به منظور تسهیل تشرف زائران انجام شده در صحن امام حسن مجتبی (ع) و ورود ماشین‌های زائربر از ورودی طبرسی به این صحن متبرک طراحی شده است، تکمیل کف‌سازی و سنگ فرش و فضای سبز مجاور باغ حضرت زهرا (س) است که در روزهای پایانی اسفندماه افتتاح می‌شود.

افتتاح 4 وضوخانه در صحن‌ها و رواق‌ها

همچنین به منظور ارائه خدمات شایسته‌تر به زائران و مجاوران، چهار وضوخانه در رواق‌های شیخ حر عاملی، شیخ طوسی، دارالمرحمه و امام خمینی (ره) با هدف تسهیل در امر تجدید وضو زائران و مجاوران خانم و آقا همزمان با ایام عید نوروز آماده بهره‌برداری شده است.

گل آرایی و بازپیرایی فضای سبز صحن‌ها و حریم حرم

با هدف زیباسازی و پیرایش اماکن متبرکه گل‌آرایی و فضاسازی در ورودی‌ها و فضای پیرامونی حرم مطهر رضوی از جمله صحن پیامبر اعظم (ص)، صحن غدیر، صحن کوثر، همه ورودی‌ها و بست‌ها، باغ رضوان و... انجام شده است.

رونمایی از ورودی جدید صحن قدس به صحن پیامبر اعظم (ص)

احداث ورودی و خروجی و گیت بازرسی باغ رضوان، بهسازی گیت‌های بازرسی ورودی شیرازی، تسهیل تردد زائران از صحن پیامبر اعظم (ص) به صحن قدس از طریق بازگشایی دو مسیر علاوه بر مسیرهای قبلی، رنگ‌آمیزی همه ورودی‌ها و پارکینگ‌ها و... از دیگر اقدامات ویژه استقبال از بهار 1401 است.

آماده‌سازی زیرساخت‌های تأسیساتی و فنی

با توجه به حضور زائرین در عید بزرگ نیمه شعبان که مقارن با تحویل سال جدید است، برنامه‌ریزی کاملی از ابتدا دی‌ماه برای آماده‌سازی زیرساخت‌های تأسیساتی و نیز تجهیزات تأسیساتی انجام گرفته و تا نیمه اسفندماه همه اقدامات به مرحله نهایی رسیده است. از جمله اقدامات می‌توان به سرویس کامل 102 دستگاه آسانسور و 56 پله برقی، سرویس بیش از 350 عدد شیر اتوماتیک آبخوری در سطح صحن‌ها و حریم حرم، سرویس کامل بیش از 4 هزار پروژکتور روشنایی در سطح صحن‌ها و حریم حرم و زیرگذر اشاره کرد.

همچنین سرویس کامل بیش از 260 فن کوئل و 220 هواساز و 400 اگزاست‌فن جهت ارتقاء آسایش و کیفیت تهویه فضاهای زیارتی و عبادی، سرویس و آماده‌سازی بیش از 2 هزار و 300 تابلو برق و تعداد 53 ترانس برق، سرویس و تست تعداد 23 دیزل ژنراتور برای تأمین برق اضطراری حرم مطهر از دیگر اقدامات در حوزه تأسیساتی است.

تجهیز نمایشگرهای پهن پیکر برای پوشش تصویری برنامه‌های حرم

پیش‌بینی بهره‌گیری از تعداد 39 دستگاه نمایشگر پهن پیکر پرتابل علاوه بر نمایشگرهای دائمی در حرم مطهر برای انجام پوشش تصویری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در مکان‌های مختلف صحن‌ها و حریم حرم انجام شده تا زائران و مجاوران از برنامه‌هایی که در این ایام تدارک دیده شده بهره‌مند شوند.

از دیگر اقدامات در این حوزه می‌توان به تست سیستم‌های صوتی، آماده‌سازی موتورخانه‌های حرم مطهر جهت تأمین سرمایش و گرمایش مورد نیاز، تست شبکه‌های آب باران و جمع‌آوری آب‌های سطحی، کنترل وضعیت تعداد 1404 چشمه سرویس بهداشتی برای بهره‌برداری در زمان حضور حداکثری زائرین اشاره کرد.

یکی از مشکلاتی که زائران خصوصاً در ایام شلوغ مانند عید از آن گلایه داشتند، سرویس‌دهی ضعیف تلفن همراه در حرم است که در این راستا با سایر ارگان‌های خدمات‌رسان شهری برای ارتقاء خدمات بی تی اس تقویت‌کننده موبایل در سطح حرم مطهر انجام شده است.

اقدامات بهداشتی با قوت ادامه دارد

به جز اقدامات تأسیساتی، برنامه‌های بهداشتی آستان قدس رضوی کماکان با قوت ادامه دارد و در این راستا ضدعفونی معابر، صحن‌ها و رواق‌ها مرتب انجام می‌شود. همچنین توزیع ماسک و محلول ضد عفونی کننده دست در حرم بدون محدودیت ادامه دارد و مهر‌های نماز پس از هر بار استفاده جمع‌آوری و شست‌وشو و ضد عفونی می‌شوند.

رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان در حرم با دقت انجام می‌شود و در این زمینه مسیر‌های زیارت به سمت مضجع مطهر رضوی نرده‌گذاری شده و فرش‌ها با فاصله پهن می‌شوند و در نماز‌های جماعت برروی هر فرش چهار زائر در چهار گوشه فرش مستقر می‌شوند.

گل آرایی، چراغانی و برنامه‌های فرهنگی از دیگر اقدامات این آستان برای نیمه شعبان و نوروز است که در گزارش‌های بعدی به صورت مفصل به آنها می‌پردازیم.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید آستان قدس رضوی حرم زائران امام رضا برنامه‌های نوروزی حرم حرم امام رضا عید نوروز این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
برنامه‌ریزی آستان امام رئوف برای میزبانی شایسته از زائران و استقبال از بهار + عکس 2
برنامه‌ریزی آستان امام رئوف برای میزبانی شایسته از زائران و استقبال از بهار + عکس 3
برنامه‌ریزی آستان امام رئوف برای میزبانی شایسته از زائران و استقبال از بهار + عکس 4
برنامه‌ریزی آستان امام رئوف برای میزبانی شایسته از زائران و استقبال از بهار + عکس 5
برنامه‌ریزی آستان امام رئوف برای میزبانی شایسته از زائران و استقبال از بهار + عکس 6
برنامه‌ریزی آستان امام رئوف برای میزبانی شایسته از زائران و استقبال از بهار + عکس 7
برنامه‌ریزی آستان امام رئوف برای میزبانی شایسته از زائران و استقبال از بهار + عکس 8