یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

بروزرسانی | بنا: عزت و شرف کشورم از نفرین من مهمتر است / از استرس 8 کیلو در جریان المپیک کم کردم

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بروزرسانی | بنا: عزت و شرف کشورم از نفرین من مهمتر است / از استرس 8 کیلو در جریان المپیک کم کردم

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی گفت: عزت و شرف کشورم از نفرین من مهمتر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری سرمربیان تیم‌های ملی کشتی صبح امروز دوشنبه 8 شهریور در محل فدراسیون کشتی برگزار شد. محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در ابتدا درباره ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای جهانی اظهار داشت: ما 4 المپیکی در تیم جهانی داریم و باقی بچه‌ها از جوانان هستند و امیدواریم که یک نتیجه مطلوب بگیریم اما هیچ چیزی صد درصدی نیست. قول می دهیم تمام تلاشمان را بکنیم و بچه‌ها با تمام توان بجنگند. همانطور که درستکار گفت ما باید منتظر بمانیم تا ترکیب حریفان را هم متوجه شویم تا آنالیز کنیم. باید بگویم که در کل کادر فنی به اینده امیدوار است. جا داشت تبریک بگویم موفقیت های تیم‌های جوانان آزاد و فرنگی را که با این شرایط کرونایی سخت توانستند این شرایط را کسب کنند.

وی درخصوص انتقاداتی که درخصوص انتخاب ملی پوشان اعزامی به جهانی نروژ مطرح می‌شود، بیان کرد: الان دو مسئله مطرح هست که یکی اینکه من باید پاسخگوی نتیجه المپیک باشم و دیگری فرآیند انتخاب ملی‌پوشان در جهانی 2021. المپیک که گذشت، سال‌های قبل هم گذشته، امروز مسئله فرایند انتخابی است. فرایند از دوره رسول خادم است و چرخه از دوره دبیر ولی من سال‌هاست شرایط خاص خودم را در ارتباط با انتخابی داشتم. فرآیند رسول خادم یک شکل است و چرخه علیرضا دبیر هم یک شکل و من شرایط خودم را دارم و صددرصد عدالت رعایت شده است.

وی تاکید کرد: کرونا بهانه نیست، اگر کرونا نبود مسابقات کشوری برگزار می‌شد. گرچه در این دو سال و نیم چند مسابقه را از دست دادیم اما دو جام تختی برگزار کردیم و مسابقات جهانی نورسلطان و انتخابی‌ها برگزار شد. ما دو تیم المپیکی و جهانی داشتیم، باید مسابقه برگزار می‌کردیم تا تیم جهانی نیز مشخص شود. مرحله اول انتخابی ما برای جهانی نروژ جام تختی بود که به هر استانی سهمیه خواست دادیم. حتی نفرات سوم هم کشتی گذاشتیم. 10 نفر اول شدند و قبل از این هم آسیایی قزاقستان را داشتیم که مدال آورانش کنار ماندند.

وی ضمن توضیح وزن به وزن چگونگی انتخاب نفرات، تاکید کرد: قبلا هم گفته بودیم هر کشتی گیری در جام تختی شرکت نکند، شانس حضور در مسابقات جهانی را از دست می‌دهد و همین اتفاق هم افتاد. در همه اوزان کشتی گیران در چرخه انتخابی تیم ملی حضور داشتند و یا مسابقه رودررو برگزار شد. فلاح اگر ادعای انتخابی داشت بالی تبار که از او جلوتر است. ضمن اینکه ساروی از آنها جلوتر بود. امین میرزازاده، علی اکبر یوسفی و قاسمی منجزی را روی هم بگذاریم باز هم سنگین وزن‌های ما به آن توان نرسیدند که از سد لوپز و رضا کایالپ رد شوند. دوستان حرف عدالت را می‌گویند اگر فرایند است ما با مسابقه مستقیم به جایی نمی‌رسیم و این یک پروسه چند ماهه هست. نفرین هم برای من، برای من عزت و شرف کشورم از همه چیز مهم‌تر است.

بنا درمورد کشتی محمدعلی گرایی در المپیک بیان کرد: شکست گرایی در المپیک تقصیر من بوده و ما هدفمان قهرمانی او در المپیک بود. ما بعضی اوقات فراموش می‌کنیم که در چه میدانی هستیم. میدان المپیک با همه جا متفاوت است. به نظر من ژاپنی ها و امریکایی ها در سبک کشتی شان خیلی خارق العاده هستند. گرایی با تمام وجودش جنگید اما خب المپیک با همه جا متفاوت است. کشتی مساوی ندارد و برد و باختی است و قسمت محمدعلی برد نبود. گرایی کنده ای که در کشتی آخر زد را باید 4 امتیاز حساب می کردند اما نکردند با این حال من نمی‌خواهم بهانه جویی کنم و باید این را قبول کنیم که پنجمی او هم بد نبود.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درمورد نجاتی و عبدولی نیز تصریح کرد: بحث های عبدولی درمورد وارد انتخابی نشدنش را از خود بپرسید ما یک سری قوانین داریم. سعید کشتی گیر بزرگی بوده و مورد احترام همه است اما برای من تمام شده. بزرگتر از عبدولی هم بودند که من کنار گذاشتم و این ماجرا چیز عجیبی نیست. ما با هیچ کشتی گیری مسئله ای نداریم و وظیفه و عشق من تیم ملی کشتی فرنگی‌ست و از همه برای من مهم تراست و هیچکس از کشتی بالاتر نیستیم. سر کشتی با هیچ کس شوخی ای ندارم. نجاتی می‌خواست سریع وارد المپیک شود به همین دلیل 67 کیلو را انتخاب کرد. ما به هر کسی فرصت می‌دهیم تا کشتی گیر بفهمد چه وزنی برای او مناسب است اما تصمیم نهایی در مسابقات رسمی برای انتخاب وزن هر کشتی گیر با کادر فنی است.

بنا درمورد حضور درستکار در تیم ملی آزاد گفت: حضور او در این مقطع واقعا خیلی با ارزش است. او در این مسیر راه سختی برای موفقیت دارد اما می‌تواند با نفراتی که دارد و نگاهی درست به موفقیت های زیادی برسد. من خواهشمندم که همراه تیم های ملی باشید به خصوص در این مقطع حساس که نزدیک مسابقات جهانی‌ست. با این جو منفی و حرف و حدیث های صفحات مجازی نه تنها کمکی به ما نمی شود، بلکه اذیت هم می‌شویم. من نزدیک 10 سالی‌ست که در تیم ملی هستم و رزومه ای مشخص دارم و اگر اینجا هستیم به خواست رییس فدراسیون کشتی بوده. من موفقیت های هیچکسی را به نام خود نمی‌زنم و هر کسی که طلا گرفته، خودش طلا گرفته و طلا را به مربی او نمی‌دهند. من در طول المپیک بدون هیچ منتی کار کردم اما فقط خود من 8 کیلو در این مسابقات از استرس و شرایط روحی کم کردم. فقط من توقع حمایت دارم و بس. تیم ملی که نمی‌تواند 500 نفر سرمربی و مربی داشته باشد که آقایان نقشه می‌کشند که چه کسی سرمربی شود.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در خصوص عملکرد ایران در المپیک اذعان داشت: گرجستان با همه سرمایه گذاری هایش نتیجه خاصی کسب نکرد و یک نقره گرفت. ترکیه با سرمایه گذاری هایی که همه ارقام مشخص است کلا کایالپ فقط یک مدال برنز می‌گیرد. مگر روسیه موفق بود؟ در امتیازات فدراسیون جهانی ما دوم المپیک شدیم. چرا می‌گویید این تیم با تیم لندن شباهت دارد؟ هر المپیک جای خود را دارد و نسل جدیدی درحال ورود به کشتی هستند و تا زمانی که من هستم وظیفه خود را انجام داده و نگاه رو به جلو داریم. ما محکوم به نتیجه گیری هستیم. می‌گویند نگاه به جوانان داشته باشیم، مگر تیم ما پیر است؟ می‌گویند بروید المپیک چند طلا بگیرید، مگر همه دنیا خوابند و به ما مجال می‌دهند؟ چندین ماه فعالیت های کشتی به خاطر کرونا تعطیل بوده. کسب پنجمی المپیک هم توسط فرنگی کاران ما با ارزش بوده و نباید بی توجهی کرد. از میرزازاده و گرایی توقع بهتری داشتیم. گرایی در کشتی ژاپن باید برنده می‌شد و عملکرد فرنگی را به من نسبت ندهید چون من وظیفه خود را انجام می‌دهم و سعی بر انتخاب بهترین نفرات دارم. همه این عدالت و جوانگرایی های مد نظر جامعه را به صورت کم کم وارد فرنگی می کنم.

بنا درمورد پروسه انتخابی و حضور جوانان گفت: درمورد بحث انتخابی باید بگویم از نظر علمی نمی توان یک کشتی گیر را دقیقا سر یک وزن نگه داریم و مجبور به اجرای بعضی ترفند ها هستیم تا وزنشان را ایده آل نگه داریم. با صرفا یک مسابقه انتخابی نمی‌توان کشتی گیر را به تیم ملی آورد. حتی ده بزرگی که در جوانان نتیجه گرفته هم باید وارد پروسه انتخابی شود ولاغیر.

بنا درمورد مربیان سازنده گفت: اگر با همکاری فدراسیون کشتی مراکز تربیت بدنی از آنها حمایت شود، خیلی خوب خواهد بود. ما می‌توانیم مانند داوران کشتی با اینها برخورد کنیم و می‌توانیم به صورت نوبتی آن‌ها را وارد تیم ملی کنیم نه اینکه همگی را نگه داریم. سازنده ها وقتی زیاد در تیم ملی باشند سازندگی‌شان از بین رفته و یا بی احترامی دیدند یا فعالیت خوبی نشد. طالب وند که مربی میرزازاده بوده با نظر دبیر به صربستان خواهد آمد.

وی درمورد استفاده از قهرمانان در کادر فنی بیان کرد: من بدون مشورت با سوریان هیچ کاری را نمی‌کنم. من هم قرار نیست تا ابد مربی تیم باشم اما به دلیل سختی شرایط کرونا و گرفتاری های زندگی همه را دور هم جمع کنیم و باید با تعدادی مشخص بهترین سرویس را به تیم ملی کشور ارائه کنیم.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درمورد انتظاراتش از وزیر جدید ورزش و جوانان تصریح کرد: باید به سجادی که یک قهرمان بوده تبریک بگویم. وقتی باید دغدغه داشته باشیم که رییس فدراسیون بدی داشته باشیم که کارآمد نباشد. وقتی دبیر را داریم که بی دغدغه هستیم و ما را از همه نظر حمایت می‌کنند نیازی به هیچ خواسته ای از وزیر نداریم چون یک مدیر خوب داریم که همه کاری برایمان انجام می دهد. وزیر ورزش باید بیاید از ما بودجه بگیرد!

بنا درمورد پیام رهبری به او گفت: این یک پیام شخصی بوده و من از این پیام بسیار خرسندم. برای من یک افتخار بوده اما قصد ندارم از محتوای آن صحبتی کنم.

ادامه دارد...