دوشنبه 9 مهر 1403

برگزاری بزرگ‌ترین مزایده اموال مازاد بانک‌ها

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
برگزاری بزرگ‌ترین مزایده اموال مازاد بانک‌ها

دنیای‌اقتصاد: وزیر اقتصاد بر ضرورت فروش اموال مازاد بانک‌ها تاکید کرد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار اعضای شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی که در شهریور ماه انجام شد، خطاب به مدیران تحت مدیریت دولت گفت: «اموال مازاد را واگذار کنید و با درآمد آن در پی بنگاه‌سازی بروید.»

اموال مازاد بانک‌ها در یک دهه اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و حتی در برهه‌های زمانی متفاوت، این اموال به گرانی بازار مسکن ربط داده می‌شد. حال اوضاع و احوال آگهی‌های فروش اموال در یک هفته اخیر نشان می‌دهد بانک‌ها به‌صورت جدی‌تر در پی فروش برآمده‌اند. البته فروش اموال مازاد در بانک‌ها بیشتر به بانک‌های خصوصی مربوط است؛ چراکه اطلاعاتی درخصوص بانک‌های دولتی و عملکردشان در دسترس نیست.

گرچه در دوره‌ای شفاف‌سازی اطلاعات بانک‌ها جزو الزامات بود. در تازه‌ترین اخبار فروش اموال مازاد، خبر از برگزاری مزایده فروش موسسه اعتباری ملل است که به‌صورت یکجا 30همت از اموال خود را به دو روش نقد و اقساط به فروش می‌رساند. این مزایده بزرگ‌ترین مزایده بانک‌ها است.

در سایت موسسه اعتباری ملل اعلام شده که این موسسه با هدف بهبود توان افزایش تسهیلات، نسبت کفایت سرمایه و همچنین اصلاح ساختار مالی، قریب به 30همت از اموال و دارایی مازاد خود را از طریق مزایده به فروش می‌رساند. متقاضیان با شرایط نقد و اقساط می‌توانند در مزایده شرکت کنند.

ملل تنها موسسه اعتباری دارای مجوز است که برای احراز شرایط بانک مرکزی برای تبدیل وضعیت به بانک در انتظار است. سرمایه این موسسه 10هزار میلیارد ریال بوده که به 20هزار میلیارد ریال افزایش یافته، اما هنوز بانک مرکزی آن را تایید نکرده است. حالا پس از فروش اموال مازاد، هم کفایت سرمایه‌اش بهبود می‌یابد و هم شرط فروش اموال را اجرا می‌کند. بانک مرکزی دو شرط را برای تبدیل این موسسه به بانک در نظر گرفته بود و با احراز شرایط فوق احتمالا این موسسه به بانک تبدیل خواهد شد.

--> اخبار مرتبط