پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

بریکس بازیگر جهانی و جایگزینی برای غرب است

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، رئیس‌جمهور صربستان که روابط خوبی با روسیه دارد، در آستانه برگزاری نشست سران گروه بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی به تمجید از این گروه پرداخت.

خبرگزاری رسمی «تانژونگ» صربستان گزارش داد که رئیس‌جمهور این کشور در جریان سفر به آتن پایتخت یونان در جمع خبرنگاران درباره نشست سران بریکس و احتمال موافقت اعضای آن برای موافقت با الحاق کشورهای جدید به این گروه حرف زد.

به نوشته خبرگزاری روسی «تاس»، الکساندر ووچیچ گفت: «نشست بریکس، امروز شروع می‌شود... من فکر می‌کنم اگر آنها تصمیم به گسترش (اعضا) بگیرند، این یک گام تاریخی خواهد بود. البته مطمئن نیستم که امروز آنها قادر به اتخاذ تصمیم باشند اما اگر چنین کنند، قطعا یک تصمیم تاریخی و مهم خواهد بود».

رئیس‌جمهور صربستان با تمجید از بریکس ادامه داد: «آنها بعد از چندین دهه دارند به یک بازیگر جهانی تبدیل می‌شوند که در تلاش است یک جایگزین برای کلیت غرب ایجاد کند».

وی که روابط خوبی با روسیه دارد و از منتقدان مواضع غرب در قبال جنگ اوکراین است، درباره توسعه گروه بریکس ابراز خرسندی کرد و افزود: «بازی ژئوپلیتیکی (در جهان) دارد جالب و جالب تر می‌شود».

بنا بر گزارش خبرگزاری تاس، نشست بریکس 22 تا 24 آگوست (31 مرداد تا دوم شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار می‌شود. آفریقای جنوبی امسال ریاست گروه بریکس را بر عهده دارد.

به روایت این رسانه، حدود 30 کشور به عضویت در گروه بریکس علاقه دارند و برخی از آنها، برای الحاق به این گروه رسما درخواست عضویت کرده‌اند.

پیش از این، روزنامه هندی «بیزینس استاندارد» به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که در نشست ژوهانسبورگ احتمال عضویت پنج کشور آرژانتین، مصر، اندونزی، امارات عربی متحده و عربستان سعودی وجود دارد.

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای اصلی گروه بریکس است و نام این گروه از حروف ابتدایی نام این پنج کشور گرفته شده است.