یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

بسیج در عرصه‌های مختلف خدمات ارزشمندی به کشور و مردم ارائه کرده است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
بسیج در عرصه‌های مختلف خدمات ارزشمندی به کشور و مردم ارائه کرده است

سیدابوالقاسم هاشمی مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار کرد: در اندیشه حضرت امام (ره)، بسیج نهادی فرهنگی، اجتماعی و مردمی با ابعاد متعدد است، در این نگرش، بسیج دیگر صرفا سازمانی نظامی نیست که در زمان جنگ و برای دفاع در برابر دشمن شکل گرفته باشد، بلکه تشکیلاتی است، فراگیر و پاسخگوی نیازهای اساسی و حیاتی جامعه و با اجزای نظام، چنان هماهنگی و پیوند دارد که انفصال آن متصور نیست.

مسئول بسیج دانشجویی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن با اشاره به نقش مهم بسیج و مردم در نظام گفت: با توجه به اینکه شکل‌گیری حکومت جهان اسلام با بسیج همه‌جانبه در جهان میسر است، به فرموده امام راحل این امر شدنی است و باید به دنبال تحقق آن بود.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری، بسیج را رمز پایداری و ماندگاری و عزت ملی و حضور بسیج در همه صحنه‌ها و عرصه‌هایی که انقلاب اسلامی به آن نیازمند است را کلید طلایی حل مشکلات کشور نامیدند و همواره با توصیفی کم‌نظیر از این نهاد مقدس حمایت و بر تقویت بسیج پافشاری کر‌ده‌اند.

این استاد دانشگاه با بازبینی نقش‌آفرینی‌های افتخارآمیز بسیج در دهه‌های گذشته ادامه داد: در عرصه هشت‌سال دفاع مقدس و مصاف با فتنه‌های سهمگین پس از جنگ تحمیلی می‌توان دید که بسیج با هوشمندی، هوشیاری و آمادگی همه‌جانبه، همواره با‌بصیرت و شجاعت در میدان‌های نیاز انقلاب حضوری سرنوشت‌ساز داشته و موقعیت خود را به‌عنوان نیروی راهبردی نظام و سپر مستحکم ملت ایران در صحنه جنگ‌های سخت، نیمه‌سخت و نرم برابر دشمنان تعریف و تثبیت کرده است.

هاشمی با توجه به این نکته که در فضاهای اجتماعی و فعالیت‌های اجتماعی اصطلاحی داریم به نام «سرمایه ا‌جتماعی» اظهار کرد: شاید بتوان بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی را بسیج دانست که حضرت امام توانستند با ایده بسیج مردمی نخستین و بکرترین سرمایه اجتماعی را به‌طور عملیاتی و موفق اجرایی کنند که این سرمایه امروزه در خارج از مرزها و کیلومتر‌ها آنطرف مرزها نیز در حال توسعه است.

مسئول بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بیان کرد: پس باید از نگاه حضرت امام درس گرفت که اگر به‌دنبال ترویج گفتمان انقلاب هستیم باید سرمایه اجتماعی انقلاب را افزایش دهیم، اگرچه یقینا اخلاص حضرت امام باعث این رشد و برکت سرمایه اجتماعی بسیج شده اما به‌یاد داشته باشیم بسیج با ارائه خدمات ارزشمند توانست این سرمایه را ایجاد کند و امروز هم اگر بخواهیم همه نهادهای اجتماعی در جامعه فعال و پویا باشند باید راه خدمت به مردم را پیش بگیرند و این خدمات را به گوش همگان برسانند تا «فرهنگ خدمت خالصانه و مؤمنانه» نهادینه و راه برای کار داوطلبانه باز شود و همیشه در یاد داشته باشیم که برای توسعه کار داوطلبانه باید ابزار آن به‌درستی شناخته و اجرا شود.

کارشناس شبکه هادیان سیاسی با اشاره به ورود بسیج به حوزه‌های اجتماعی به‌منظور کاهش آسیب‌ها و خدمات‌رسانی مطلوب به محرومان که نگاه غالب بسیج در برهه کنونی است، ادامه داد: اگر امروز در بالاترین حد اقتدار نظام و انقلاب ایستاده‌ایم و در مقابل، دشمن در نازل‌ترین سطح قدرت و به معنای واقعی رو به افول بوده؛ تنها به برکت تفکر بسیجی است.

مسؤل بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد رودهن در ادامه گفت‌وگو با تبیین حرکت های جهادی در حوزه بسیج دانشجویی گفت: جهاد یعنی حضور در میدان مجاهدات؛ با تلاش، با هدف، با ایمان تا گفتمان حرکت جهادی به یک گفتمان عمومی تبدیل شود.

هاشمی افزود: گام دوم انقلاب را می توان به مثابه یک دکترین دانست و بسیج را میتوان "راهکاری برای عمل" جهت گام دوم انقلاب در نظر گرفت، به شرط آنکه نوجوانان و جوانان را باید دال مرکزی و نقطه کانونی آن به شمار آورد. ما باید بدانیم که دفاع از انقلاب اسلامی خشاب بصیرت می خواهد. و بسیج خشاب این بصیرت انقلابی است.

وی با اشاره به اینکه برای تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی نیاز به جوانان مومن انقلابی داریم ادامه داد: ماموریت بسیج دانشجویی تربیت جوانان مومن انقلابی و کادرسازی برای انقلاب است.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای با اشاره به اینکه راه نجات کشور عملیاتی کردن تفکر شهید سلیمانی و مکتب حاج قاسم در جامعه است، گفت: باید مثلث مقاومت؛ ولایت و شهادت را در نظام آموزشی کشور نهادینه کنیم.

هاشمی گفت: باید هوشیار باشیم؛ زیرا منافقان خود را به جمعیت مردم رسانده و با تغییر شعارها، دروغ‌بافی رسانه‌ای و تهییج مردم به سمت خشونت سعی در ایجاد خیانتی تازه دارند؛ اما مردمی که حماسه‌ساز رویدادهایی مختلف در دوره‌های متعدد هستند - که آخرین حضور حماسی آنان در عرصه مدافعان سلامت و جهادگران بهداشت و درمان زبانزد خاص‌و‌عام بود - هیچ‌گاه به کشور خود پشت نمی‌کنند.

انتهای پیام /

*س_ شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید _س* این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید دانشگاه آزاد اسلامی بسیج دفاع مقدس بسیج دانشجویی سیدابوالقاسم هاشمی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است