جمعه 10 فروردین 1403

به دنبال رونق تجاری در خزر هستیم / تلاش برای اتصال بندرانزلی به ریل

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
به دنبال رونق تجاری در خزر هستیم / تلاش برای اتصال بندرانزلی به ریل

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه در راستای سیاست ارتباط با کشورهای همسایه باید بتوانیم تبادل تجاری را افزایش دهیم، تصریح کرد: دریای خزر بستر بسیار مناسب برای تبادل تجاری با کشورهای همسایه است.

علی اکبر صفایی در بازدید از مجتمع بندری انزلی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در بنادر شمالی ظرفیتهای خوبی ایجاد شده و در رابطه با آنچه که در اولویت بنادر شمالی بوده رونق ترافیک کالا به این بنادر است.

وی افزود: همه تلاش ما این است که با ارتباطاتی که بر حسب سفر ریاست جمهور به کشورهای حاشیه خزر و همسایگان شمال و حتی غرب دریای خزر ایجاد شده، بتوانیم رونق اقتصادی و تبادل تجاری داشته باشیم و این باعث رونق بنادر و استفاده بهینه از بنادر شود.

صفایی گفت: در همین راستا اقداماتی برای افزایش ظرفیت نگهداری کالاهای اساسی به صورت سیلو انجام شده و در آینده نزدیک ظرفیت‌های سیلوی بندر انزلی به 200 هزار تن خواهد رسید و بستر ورود هرچه بیشتر کالاهای اساسی به کشور به ویژه شمال کشور خواهد بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: یکی از سیاست‌های دولت استفاده بیشتر و بهینه‌تر از ریل و حمل و نقل چندوجهی است که به خاطر مزیت‌های خیلی زیادی که دارد بندر انزلی یکی از بنادر تاریخی و پرسابقه ماست و سهم خیلی خوبی در تجارت خارجی کشور به ویژه در شمال کشور داشته است.

وی ادامه داد: تلاش داریم بندر انزلی هم به ریل وصل شود و افزایش ناوگان در دریای خزر داشته باشیم به خصوص در حوزه کشتی‌های رو - رو که شرایط مناسب برای حمل و نقل کانتینری و حمل و نقل ترکیبی و چندوجهی ایجاد می کند.

صفایی تاکید کرد: بندر انزلی ظرفیت‌های اسکلهای خوبی دارد و آنچه که باید انجام شود مباحث رونق تجاری است تا بتوانیم ترافیک کالا از بندر انزلی و به بندر انزلی را افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه اضافه کرد: در حوزه صادرات کارهای خوبی در بندرانزلی انجام شده و شاهد هستیم آهن آلات و میلگرد در حال صادرات است؛ یک زمانی بندر انزلی محل ورود آهن آلات بود ولی اکنون صادرات آهن آلات انجام می‌دهد و این یک خبر خوب برای اقتصاد کشور است.

صفایی، با بیان اینکه باید تلاش کنیم با این سیاستی که در ارتباط با کشورهای همسایه داریم بتوانیم تبادل تجاری را افزایش دهیم، تصریح کرد: دریای خزر بستر بسیار مناسب برای تبادل تجاری با کشورهای همسایه است و همسایه‌های خوبی داریم. دولت و وزیر راه سفرهای خوبی به کشورهای حاشیه خزر داشتند و امیدواریم رونق تجاری و افزایش تخلیه و بارگیری و اشتغال برای بندر انزلی داشته باشیم.

وی گفت: در بحث تجهیزات در حال بررسی هستیم تا ببینیم چه نوع تجهیزاتی مورد نیاز است و زمینه حضور بخش خصوصی هم در این زمینه ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه تاکید کرد: یکی از توان ما که اکنون در ناوگان خزر وجود دارد کشتی‌های رو -‌رو است و در حال رایزنی با بخش خصوصی در بحث سرمایه‌گذاری فعالانه در کشتی رو - رو هستیم و سازمان بنادر و دریانوردی هم از محل وجوه اداره خود جهت ایجاد ناوگان رو - رو را در دریای خزر تلاش می‌کند.

صفایی یادآور شد: با ورود این ناوگان قطعا بستر مناسبی برای حمل کالا با کامیون و کانتینر و یا کانتینر یخچالی فراهم می شود و می توانیم به سرعت بارگیری و تخلیه کالا را در مقصد نهایی داشته باشیم. این یک زنجیره مهم در افزایش ترافیک کالا از بندر انزلی است که در سیاست کلان سازمان بنادر است و حتما توسعه ناوگان را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام