دوشنبه 2 مهر 1403

بوی خوش امید کنار کودکان از همه جا رانده / برکات «باران» برای بی‌سرپرست‌ها

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بوی خوش امید کنار کودکان از همه جا رانده / برکات «باران» برای بی‌سرپرست‌ها

«شیرخوارگاه نور احسان تبریز» که تنها مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست زیر 6 ساله در تبریز است، توسط یک روحانی جوان مدیریت می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازتبریز بیدار، اگر به دنبال معصوم ترین نوزادان و کودکان می‌گردید بهتر است سراغشان را از «شیرخوارگاه نور احسان تبریز» بگیرید. اینجا پناهگاه کودکان از همه‌جا رانده‌شده تبریز است اما جالب است بدانید که اینجا امید هست.

در جستجوی یک بغل گرم بین شادی های کودکانه

شیرخوارگاهی که تنها مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست زیر 6 ساله در تبریز است و شاید باورتان نشود یک روحانی جوان مدیریت آن را بر عهده دارد.

با 56 کودک بی سرپرست و بدسرپرست؛ از نوزاد شیرخواره تا کودک شش ساله ای که در بین شادی های کودکانه، مدام دستانش را برای یک بغل گرم از هم باز می کند.

نمی خواهم در اولین روزهای سال نو غمگین تان کنم اما اینجا کودکانی هستند که تن نحیف شان بی محابا به دنبال آغوشی گرم است که به آنها اطمینان دهد در پس این شب های تاریک، صبح روشنی در انتظارشان است و دستان یاری گر ما و شما می تواند آینده شان را روشن، زیبا و پربار نماید.

برکت هایی که «باران» به شیرخوارگاه جاری کرد

شیرخوارگاه نور احسان در منظریه تبریز با شماره حساب5859837007495902 آماده دریافت کمک های خیرخواهانه است. شیرخوارگاهی که ماه ها قبل با پذیرش کودک رها شده در زیر باران بر سر زبان ها افتاد. کودکی که «باران» نام گرفت و به گفته مدیر مجموعه آمدن او برکت و کمک های مردمی را به شیرخوارگاه سرازیر کرد.

در یک گفتگوی میدانی با حجت الاسلام غلامحسین درمبار به این شیرخوارگاه سرزده‌ایم تا حال و هوای نوزادان و مادریاران را برای شما روایت کنیم.

حجت الاسلام درمبار با روی خوش از مصاحبه استقبال می کند تا راوی قصه های کودکانه فرزندان معنوی خود باشد. او بعنوان یک فعال فرهنگی و اجتماعی و خادمیار آستان قدس رضوی بعد از درگذشت محمدمهدی منبع جود مدیر فقید مجموعه، بعنوان عضو هیات مدیره این مرکز سکاندار مدیریت آن شد. جایی که اعضای آن افتخاری کار می کنند و با پول خیران و مردم اداره می شود و بهزیستی هم حمایت می کند.

فرزندخواندگی بشرطها و شروطها

او می گوید: این بچه ها تا 6 سال مهمان اینجا هستند و بعد از آن به مراکز دیگر تحویل داده شده یا به فرزندخواندگی قبول می شوند.

از حجت الاسلام درمبار عمده دلیل آمدن بچه ها به شیرخوارگاه را فوت والدین یا رها کردن آنها توسط خانواده عنوان می کند.

قبول فرزندخواندگی از چالش های اساسی برای این کودکان است که البته شرایط خاصی دارد. حجت الاسلام درمبار در این باره می گوید: اداره کل بهزیستی فیلترهای فرزندخواندگی را بسیار سخت قرار داده و قطعا هم باید اینگونه باشد؛ چون کودک یک بار آسیب دیده است و اگر بار دوم آسیب ببیند خیلی سخت می شود. تحصیلات پذیرنده باید بالاتر از دیپلم باشد و شرایط سنی نیز دارد همچنین والدین باید بالای پنج سال فرزند آوری نداشته باشند. اینطور نیست که بعد از تحویل کودک دیگر بیخیال شویم بلکه بهزیستی مجدداً شرایط کودک را پیگیری می کند.

پشت ما به خیرین گرم است

او یادی هم از مدیر فقید این مجموعه کرده و می گوید: مرحوم محمدمهدی منبع جود انسانی خیر و دلسوز بود و شبانه روزی عمر خود را برای اینجا گذاشت.

به گفته درمبار مردم همواره کنار مجموعه بودند تا مشکلات مدیریتی کمتر به چشم بیاید. او می گوید: مشکلات زیاد است اما همین که مردم و خیرین کنار ما هستند مایه دلگرمی است.

آموزش های مهارتی؛ از قرآن و انگلیسی تا سفالگری

بی شک تربیت صحیح فرزندان دغدغه مهمی برای مدریت و مادریاران مجموعه است. درمبار در این باره می گوید: با ایجاد اتاق آموزشی با فضای خاص، کلاس های قرآن و قصه های قرآنی برگزار می کنیم و در کنار آن کلاس آموزش زبان انگلیسی نیز داریم تا جایی که بعضا کودکان با اصطلاحات انگلیسی با یکدیگر حرف می زنند. کلاس نقاشی و سفالگری از دیگر آموزش هایی است که ایجاد شده است.

او ادامه می دهد: کودکان اینجا در مکانی محدود هستند و برای اینکه از جامعه عقب نمانند خیران مان همت کرده و چند عدد تبلت تهیه کرده‌اند تا بچه ها با نرم افزار ها آشنا شوند.

مسئولین می آیند، می بینند و می روند! / رها کردن بچه بخاطر اجاره خانه!

از درمبار درباره حمایت های مسئولین می پرسم و پاسخ می دهد: بعضی مسئولین می آیند، درد ما را می شنوند و می‌روند و به پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند، بعضی مسئولین حتی نمی‌دانند که شیرخوارگاه احسان چیست؟ برای این گونه مسئولین متأسفم که خبری از آسیب های اجتماعی شهر ندارند. چرا به جایی برسیم والدینی که لنگ اجاره خانه است جگر گوشه خود را در سطل زباله بگذارد.

او از اقدامات پیشگیرانه برای عدم رها شدن کودکان از خانواده ها اشاره کرده و می گوید: خانواده ای هست که ماهانه به او کمک می‌کنیم تا شیر و پوشک کودکش را تامین کند و فرزند در آغوش گرم خانواده بماند.

اینجا گوشه ای از بهشت است

درمبار دردل های پایانی خود را چنین بیان می کند: اگر دنبال بهشت باشیم اینجا گوشه ای از بهشت است چون کودکان معصوم هستند؛ معصومانی که حتی پدر و مادر هم او را کنار گذاشته اند. حمایت و مواظبت از این ها ریشه در باور های دینی و اعتقادات ماست. امیرالمومنین (ع) در لحظات آخر عمرشان در وصیت خودشان بر یتیم تاکید کرده اند. از مدیر کل بهزیستی، دادستان و از کادر زحمتکش شیرخوارگاه هم صمیانه تشکر می کنم.

گفتگو از الهه مهدوی

انتهای پیام /

بوی خوش امید کنار کودکان از همه جا رانده / برکات «باران» برای بی‌سرپرست‌ها 2
بوی خوش امید کنار کودکان از همه جا رانده / برکات «باران» برای بی‌سرپرست‌ها 3
بوی خوش امید کنار کودکان از همه جا رانده / برکات «باران» برای بی‌سرپرست‌ها 4
بوی خوش امید کنار کودکان از همه جا رانده / برکات «باران» برای بی‌سرپرست‌ها 5