شنبه 14 مهر 1403

بیش از یک میلیون تن فرآورده نفتی از بندر شهید رجایی صادر شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیش از یک میلیون تن فرآورده نفتی از بندر شهید رجایی صادر شد

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال یک میلیون و 792 هزار تن فرآورده نفتی از بندر شهید رجایی به خارج از کشور صادر شد.

الله مراد عفیفی پور روز دوشنبه در تشریح عملکرد 2 ماهه منطقه ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی افزود: این میزان صادرات فرآورده نفتی نسبت به همسنجی با پارسال 32.6 درصد افزایش داشته است. وی بیان داشت: همچنین در این مدت 2 میلیون و 652 هزار و 948 تن فرآورده نفتی از بندر شهید رجایی کابوتاژ و 13 هزار و 347تن فرآورده نفتی ترانزیت شده است که از افزایش 100 درصدی در این زمینه برخوردار بوده است. صادرات بیش از 2 میلیون تن کالای غیرنفتی از بندرشهید رجایی مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: همچنین از ابتدای فروردین ماه امسال تا اوایل خردادماه جاری، 2 میلیون و 247 هزار و 238 تن کالای غیرنفتی از از این بندر به خارج از کشور صادرشده است. عفیفی پور افزود: در این مدت همچنین یک میلیون و 105 هزار و 819 تن کالای غیرنفتی با کاهش 20 درصدی وارد بندر شهید رجایی، 547 هزار و 429 تن کالا از این بندر به دیگر بنادر منطقه ترانشیپ، 13 هزار و 976 تن کالا کابوتاژ و 219 هزار و 473 تن ترانزیت شده است.

جابه جایی هشت میلیون تن کالا در بندرشهید رجایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان یادآورشد: عملیات جابجایی کالاهای نفتی و غیرنفتی نیز در 2 ماهه نخست امسال در بندرشهید رجایی به 8 میلیون و 639 هزار و 920 تن رسید. عفیفی پور گفت: 4 میلیون و 180 هزار و 592 تن از کالاها غیرنفتی و 4 میلیون و 459 هزار و 328 تن فرآورده نفتی بو که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 10.9 درصدی را نشان می‌دهد.

تردد 583 فروند کشتی در بندر شهید رجایی  مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی خاطرنشان کرد: در 2 ماهه نخست امسال، 583 فروند شناور به بزرگترین بندر تجاری کشور وارد شده است. وی اضافه کرد: از مجموع کل شناورهای ورودی به این بندر، 468 فروند مربوط به کشتی‌های دارای تناژ بالای هزار تن و 115 فروند مربوط به شناورهای زیر هزار تن بوده است. بندر مهم و راهبردی شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با 80 بندر شاخص بین المللی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح است و سهم 50 درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است. این بندر با داشتن ظرفیت‌های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل‌های بزرگ ریلی و زرافه ای، اتصال به راه آهن سراسری و اراضی پشتیبانی، نقش حیاتی برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می‌کند. این منطقه ویژه اقتصادی یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی درجهان است و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قراردارد. موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آب‌های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس این مجتمع بندری را به پایگاه راهبردی و منحصر به فرد تبدیل کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*