شنبه 7 مهر 1403

بیش از 296 میلیارد ریال برای مقابله کرونا در خراسان جنوبی هزینه شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیش از 296 میلیارد ریال برای مقابله کرونا در خراسان جنوبی هزینه شد

بیرجند - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: تاکنون 296 میلیارد و 960 میلیون ریال در بازار آزاد، از محل منابع این دانشگاه و صرفه‌جویی انجام شده در تجهیزات برای مقابله با کرونا در خراسان جنوبی هزینه شده است.

سید جلال احمدی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: در این مدت 148 میلیارد و 480 میلیون ریال برای تامین تجهیزات پزشکی مقابله با بیماری کرونا در بازار آزاد هزینه شد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت 82 میلیارد و 865 میلیون ریال از محل منابع دانشگاه و 65 میلیارد و 615 میلیون ریال از محل صرفه‌جویی انجام شده در تامین این تجهیزات هزینه شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: استاندار خراسان جنوبی در دوران همه‌گیری شیوع کرونا، پیشتیبانی و حمایت‌های زیادی از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند داشت و همیشه مدافع ما بود که نهایت قدردانی را داریم.

وی تصریح کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا در استان بیمارستان‌های ولی عصر (عج) بیرجند، شهدای قاین، حضرت رسول (ص) فردوس و شهید مصطفی خمینی (ره) طبس به عنوان بیمارستان ریفرال جهت مواجهه با بیماران مبتلا به کرونا آماده‌سازی شد.

احمدی عنوان کرد: همچنین برنامه‌ریزی برای کاهش بار بیماران غیر اورژانس و خلوت کردن بیمارستان‌ها در دستور کار قرار گرفت، لیست تجهیزات مورد نیاز شامل وسایل حفاظت فردی تهیه و فضاهای پشتیبان برای بستری احتمالی بیماران مشکوک به بیماری حاد تنفسی ایجاد شد.

وی بیان کرد: آمادگی بخش ایزوله تنفسی برای پذیرش احتمالی بیماران کووید 19، جابه‌جایی پزشکان متخصص در سطح شهرستان‌ها بسته به نیاز آنها، تامین و تجهیز 300 تخت عادی و 36 تخت آی سی یو از دیگر اقدامات بود که هیچوقت پر نشد و با کمبود تخت مواجه نشدیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: در اسرع وقت 2 دستگاه پرتابل ایزوله تنفسی و 2 دستگاه ضدعفونی کننده سطوح برای استقرار در بخش کرونا بیمارستان ولی عصر (ع) تهیه شد که تاثیر بسزایی در کاهش میزان آلودگی و ابتلا پرسنل درمانی این بیمارستان داشت.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت 20 دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی در بخش ویژه بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند و مصطفی خمینی (ره) طبس نصب و راه‌اندازی شد.

احمدی گفت: تامین دستگاه‌های سونوگرافی پیشرفته در بیمارستان‌های طبس، نهبندان، بشرویه و سرایان، تامین و نصب 10 دستگاه برانکارد ایزوله تنفسی، تامین و توزیع بیش از 75 دستگاه پالس اکسیمتر از نوع پرتابل، رومیزی و انگشتی، تامین و توزیع بیش از 45 دستگاه ترمومتر، تامین و توزیع اقلام حفاظتی از طریق هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران از دیگر اقداماتی بود که برای مقابله و مهار با کرونا در استان انجام شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های در دست اقدام از طریق هیات امنای ارزی وزارت بهداشت افزود: انعقاد قرارداد سی تی اسکن 16 اسلایس بیمارستان طبس، انعقاد قرارداد سه دستگاه «ام آر آی» برای شهرستان‌های قاین، فردوس و طبس، تامین دستگاه‌های اکسیژن‌ساز شهرستان‌های سربیشه، سرایان، درمیان، بشرویه و طبس از جمله این اقدامات است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ارتباط با ارائه خدمات در حوزه دندانپزشکی در دوران شیوع کرونا بیان کرد: خدمات اورژانس دندانپزشکی در دوران شیوع و همه گیری کرونا در کلینیک دندانپزشکی تخصصی دانشگاه و کلینیک دندانپزشکی بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند در شیفت صبح، عصر و شب ارائه می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه ویروس‌شناسی در بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند تصریح کرد: تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه از قبیل هود، کلاس 2، مینی سانتریفوژ، سمپلر، اتوکلاو، استیشن و سایر تامین شده است.

احمدی اضافه کرد: با راه‌اندازی این آزمایشگاه نیروهای فنی با تجربه تحت نظر متخصص ویروس شناسی در آزمایشگاه مستقر شدند و کیت‌های مورد نیاز برای انجام تست بیماری کرونا از انسیتو پاستور ایران تامین شد.

وی با اشاره به کمک‌های خیرین به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای مقابله با کرونا یادآور شد: تاکنون سه میلیارد و 253 میلیون ریال توسط خیرین و سازمان‌های مرد نهاد کمک شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: از ابتدای اسفنده 98 تا 31 اردیبهشت امسال چهار هزار و 429 زن باردار در بیمارستان‌های استان تحت مراقبت قرار گرفته و نوزاد آنها متولد شد.

وی گفت: در این مدت یکهزار و 837 زن باردار در بیمارستان‌های ریفرال استان زایمان کردند که یکهزار و 88 مورد زایمان طبیعی بوده است.

احمدی ادامه داد: همچنین در این مدت یکهزار و 204 زایمان طبیعی و 789 زایمان سزارین در بیمارستان‌های غیرریفرال انجام شد.

وی اظهار داشت: در مجموع در بازه زمانی مذکور سه هزار و 118 نفر در بیمارستان‌های غیرریفرال و چهار هزار و 429 نفر در بیمارستان‌های ریفرال مورد مراقبت قرار گرفتند.

*س_برچسب‌ها_س*