چهارشنبه 18 مهر 1403

بیمار دیالیزی و پیوندی در زنجان به بیماری کرونا مبتلا نشده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیمار دیالیزی و پیوندی در زنجان به بیماری کرونا مبتلا نشده است

زنجان - ایرنا - مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان گفت: با اقدامات مناسب تاکنون هیچ یک از بیماران دیالیزی و پیوندی در این استان به بیماری کرونا مبتلا نشده‌اند و همچنان نظارت‌های لازم در این خصوص انجام می‌شود.

محمدرضا طهماسبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود 200 بیمار در سه شیفت، توسط 30 دستگاه به مدت چهار ساعت در این استان تحت دیالیز هستند.

وی اضافه کرد: در این راستا، مراقبت‌های بهداشتی با غربالگری خاص از طریق کمک‌های مردمی در تعامل با دانشگاه علوم پزشکی خوب انجام گرفته و به رغم اینکه بیماران خاص بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند، خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا گزارش نشده است.

این مسؤول ادامه داد: بخش دیالیز انجمن خیریه کلیوی خیرساز بوده و با تکنولوژی به‌روز و استاندارد با 30 تخت دیالیز، خدمات لازم ارایه می‌کند.

وی اظهار داشت: درپی شیوع بیماری کرونا بخش‌هایی از انجمن کلیوی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با بیان اینکه بیماران خاص از داروهای خاصی استفاده می‌کنند که این منجر به کاهش ایمنی بدن آنان می‌شود، ادامه داد: در مجموع این بیماران، در برابر هر بیماری ویروسی به ویژه کووید 19 بیشتر مستعد هستند که بر این اساس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان همه بیماران بخش دیالیز بیمارستان ولیعصر (عج) نیز در این انجمن پذیرش شدند و هم اکنون نیز خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند.

وی اضافه کرد: این انجمن با داشتن بخش پشتیبانی، آموزش، پیشگیری، کلینیک، داروخانه و دندانپزشکی، هر آنچه که برای بیماران کلیوی لازم بوده را در بخش ساختمان مرکزی انجمن کلیوی، با کمک‌های خالص مردمی آماده کرده تا بیماران کلیوی اعم از دیالیزی، پیوند کلیه و مراقبتی به ویژه بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و فشارخون، که ورودی 85 درصد بیماران دیالیزی از این بخش است، خدمات لازم را دریافت کنند.

طهماسبی با اشاره به نقش خیریه ها در این حوزه افزود: خیریه‌ها سه نقش اصلی در حوزه درمان مردم ایفا می‌کنند که اولین مورد در بحث تشخیص و درمان است که پوشش درمانی را به خوبی انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: نقش دوم، در حوزه معیشت بیماران است که با وجود مددکاران و روانشناسان در خیریه‌ها، بیماران نیازمند شناسایی می‌شوند و بر اساس نیازها از خیرین در این راستا کمک گرفته می‌شود.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان ادامه داد: بخش سوم و مهمی که خیریه‌ها ورود کرده اند آموزش پیشگیری است که در این ارتباط هیچ بیماری مادرزادی نیست بلکه بیماری رهاورد زندگی مدرن صنعتی است و باید ریشه‌یابی و غربالگری لازم انجام گیرد.

به گفته طهماسبی، این نوع بیماران به تناسب شرایط در وهله اول تشخیص تحت درمان و در ادامه مراقبت می‌شوند تا درگیر بیماری نشوند و در صورت ابتلا نیز، در واحدهای مراقبتی تحت درمان قرار گرفته تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

بر اساس آخرین آمار ارایه شده، در زمان حاضر یک هزار و 850 بیمار در این انجمن پرونده تشکیل داده اند که با اقدامات انجام گرفته از قبیل پیوند کلیه و مراقبت لازم یک هزار و 400 بیمار با استفاده از کمک های مردمی و خیران از پوشش انجمن خارج شده اند که اغلب آنان را افراد جوان و فعال جامعه تشکیل می دهند.

انجمن خیریه بیماران کلیوی استان زنجان از سال 63 با پوشش پنج بیمار دیالیزی فعالیت خود را آغاز کرده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*