دوشنبه 16 مهر 1403

«بیکاری و گرانی» شاه‌بیت مشکلات / چشم امید جوانان لرستان به احیا واحدهای تولیدی راکد است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
«بیکاری و گرانی» شاه‌بیت مشکلات / چشم امید جوانان لرستان به احیا واحدهای تولیدی راکد است

احیای واحدهای تولیدی راکد، التیام‌بخش درد بیکاری است که گام بلند دولت رئیسی در احیای واحدهای راکد لرستان افق روشنی را نوید می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک بیکاری، واژه‌ای سخت برای جوانان است، خانواده های زیادی با این مشکل مواجه هستند و تعطیلی واحدهای صنعتی طی سال های گذشته سبب شده تا نرخ بیکاری صعود کند و شمار جویندگان کار در بسیاری از شهرها افزایش یابد.

کمتر خانواده ای است که طعم تلخ بیکاری را نچشیده باشد، جوانانی که پس از ناامید شدن از پیدا کردن شغل، یا به شهرهای دیگر مهاجرت می کنند و یا گاهی به شغل های کاذب روی می آورند و استعدادهای خود را در این مسیر تلف می کنند، البته برخی از جوانان هم به دلیل دغدغه زیاد بیکاری و نبود شغل دچار مشکلات و آسیب های اجتماعی می شوند.

نرخ بیکاری در شهرهای مختلف متفاوت است اما در برخی از استانها از جمله لرستان این آمار بسیار بالا بوده و جوانان زیادی از بیکاری رنج می برند، این در حالیست که نرخ بیکاری در شهر و روستا متفاوت است اما این روزها جوانانی، هم از روستا به سمت شهر و هم جوانان شهرها به شهرهای دیگر برای پیدا کردن شغل، دربه در می شوند.

حدود 20درصد اشتغال استان لرستان در حوزه صنعت است اما متاسفانه با تعطیلی و نیمه تعطیلی واحدهای تولیدی به دلایل مختلف، این واحدها یکی پس از دیگری در رکود و تعطیلی قرار گرفتند و کارگران زیادی بیکار شدند، در مجموع از حدود هزار و 180 واحد تولیدی که در استان وجود دارد 30 درصد تعطیل و بخش دیگری از واحدها هم با نیمی از ظرفیت مشغول می باشند که بیش از 20 هزار میلیارد تومان سرمایه در این واحدهای راکد وجود دارد که با احیای آنها می توان علاوه بر پویایی تولید، اشتغالزایی را شاهد بود.

احیای 1715 واحد تولیدی راکد در سال جاری

رسولیان مدیرعامل شهرک صنعتی کشور گفت: استان لرستان دارای واحدهای راکد است و از ابتدای سال جاری تا امروز 36 واحد راکد احیا شده البته در سطح کشور هزار و 715 واحد راکد امسال احیا و به چرخه تولید بازگشتند.

در آذرماه امسال آیت اله رئیسی و هیات وزیران به استان لرستان سفر کردند که هر وزیر در حوزه کاری خود در برخی از شهرستانها حاضر شده تا پس از شناسایی مسائل و مشکلات از نزدیک بتوانند برای رفع مشکلات اقدام نمایند که یکی از این حوزه ها صنعت بود که با توجه ویژه و احیای واحدهای صنعتی علاوه بر تولید، اشتغال و رفع بیکاری را به همراه دارد.

12 طرح اشتغالزایی، ارمغان سفر رئیس جمهور به لرستان

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت اظهار داشت: 12 طرح با اشتغالزایی بیش از سه هزار و 500 شغل در قالب در لرستان اجرا می شود که این طرح ها با 780 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد که با این برنامه علاوه بر تولید، در اشتغال استان هم موثر می باشد.

وی افزود: همچنین برای سامان کاشی بروجرد مبلغ 50 ملیارد تومان در نظر گرفته شده که با رفع مشکلات و احیای این واحد، اشتغال برای حدود 400 نفر فراهم می شود، همچنین برای زیرساختهای شهرک های صنعتی نیز 52 میلیارد تومن در نظر گرفته شده است.

قسمت عمده مصوبات سفر ریاست جمهوری ابلاغ شد

مهرداد ویسکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: واحدهای تولیدی عمده که باید راه اندازی شود یکی کارخانه پارسیلون است که طرح مطالعاتی برای راه اندازی آن آغاز شده که چگونه تولید و فعالیت داشته باشد، در مسائل حقوقی هم حسابرسی ویژه به صورت غیر رسمی آغاز شده است، همچنین اصل بدهی امور مالیاتی پرداخت شده و نامه ای زده شده که پیگیر هستیم که اگر جرائم و سودها بخشیده شود شرایط تسهیل می گردد.

وی افزود: بعد از حسابرسی سایر مراحل انجام و بعد از آن بانکها باید همکاری کنند البته تجهیزات دست نخورده ای در این واحد وجود دارد که استفاده نشده وبرخی دستگاه ها بروز شده و برخی هم قدیمی هستند که با تغییر تولید می توان از آنها مجدد استفاده کرد که پیش بینی می شود ظرف یک سال آینده در صورت همکاری خوب بانک، دولت و آتیه می توان شاهد رونق این واحد بود.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مورد واحد فولاد هم آنچه که لازم بوده انجام شده و مشکل خاصی ندارد و امیدواریم زودتر پارسیلون نیز در مدار تولید قرار گیرد.

ویسکرمی عنوان کرد: قسمت عمده مصوبات سفر ریاست جمهوری، ابلاغ شده اما چون رئیس جمهور هر هفته به یک استان سفر می روند لذا تراکم کار بالاست البته پیگیری های لازم انجام می شود که کار با سرعت پیش رود.

وی بیان کرد: در حوزه راه آهن و سد معشوره نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده که تلاش می شود طراح و مجری یکی باشد و به قرارگاه خاتم واگذار شود که هم از بودجه جاری و هم تهاتر بتوانند کار را پیش ببرند، در این راستا همه مدیران باید جهادی تلاش کنند تا بتوانیم برای تحول و توسعه استان گام برداریم.

فرهاد زیویار استاندار لرستان گفت: در راستای پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان، 374 میلیارد تومان در مرحله نخست را شامل می شود که این تخصیص به صورت نقدی بوده و در آینده نزدیک این اعتبار به پروژه‌های استان تزریق و اثرات آن را به صورت محسوس شاهد خواهیم بود.

تخصیص 100 میلیارد تومان برای احیا یخچال سازی و سامان کاشی

سیروس ابراهیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در سفر آذرماه ریاست جمهوری به استان لرستان، در حوزه اقتصادی 69 طرح با اعتبار هفت هزار و 700 میلیارد تومان و 340 میلیون یورو در نظر گرفته شد که تاکنون بخشی از آنها به استان ابلاغ شده است.

وی افزود: از 69 طرح اقتصادی، 12 مصوبه و طرح در حوزه رفع موانع و تولید بود که تاکنون بخش هایی اجرا شده و یکی از منابع، تبصره 18 است که در یکی از طرح ها دو هزار و 400 میلیارد تومان برای توسعه کشاورزی بوده است که از این مبلغ تاکنون 200 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان تصریح کرد: همچنین 50 میلیارد تومان برای یخچال سازی بوژان و 50 میلیارد تومان برای کارخانه سامان کاشی بروجرد تخصیص داده شده که علاوه بر این دو مورد اقداماتی دیگر در حوزه صنعت صورت گرفته که از جمله صدور مجوز خوراک پترو پالایش پلدختر و امحال تسهیلات ارزی بایر افلاک بوده است.

ابراهیمی عنوان کرد: اخذ موافقت شهرک صنعتی شماره سه بروجرد، اخذ پایانه صادراتی لرستان، تامین برق با هزینه 20 میلیارد تومان از دیگر اقداماتی بوده که تاکنون صورت گرفته و پیگیری برای حصول نتجه ادامه دارد که تلاش می شود با این اقدامات بتوانیم شاهد پویایی در حوزه صنعت و رفع بخشی از مشکل اشتغال باشیم.

انتهای پیام /

«بیکاری و گرانی» شاه‌بیت مشکلات / چشم امید جوانان لرستان به احیا واحدهای تولیدی راکد است 2
«بیکاری و گرانی» شاه‌بیت مشکلات / چشم امید جوانان لرستان به احیا واحدهای تولیدی راکد است 3
«بیکاری و گرانی» شاه‌بیت مشکلات / چشم امید جوانان لرستان به احیا واحدهای تولیدی راکد است 4