یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

فرهنگی وب‌گاه تابناک

فرهنگی وب‌گاه تابناک

به باور ما حوزه هنری نزدیک به یک سال است که حق و سهم صاحبان فیلم‌ها از گیشه را بی‌هیچ توضیح و توجیه عقلی و عرفی و شرعی و قانونی تصاحب کرده و حاضر به پرداخت سهم فروش فیلم‌ها در اوضاع بحرانی اقتصاد کشور نیست.

«سهیل دانش اشراقی» طراح صحنه و لباس سینما و تئاتر که این روز‌ها طراحی صحنه و لباس فیلم «روزی روزگاری آبادن» به کارگردانی حمید آذرنگ را برعهده دارد، به‌تازگی رمان خود را منتشر کرده. «دانش اشراقی» زبان نوشتاری این کتاب را به عمد، عامیانه انتخاب کرده؛ چرا که معتقد است این زبان برای فهم روایتش مفید، لازم و تاثیرگذار خواهد بود.

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتا متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

اثر هیروکازو کوریدا، کارگردان ژاپنی، درامی تاثیرگذار با نیم نگاهی به باورهای معاصر در ژاپن است؛ روایتی که مواجهه با بحران را به سبک ژاپنی به خوبی به تصویر کشیده و البته هرچند درون‌مایه‌ای چینی دارد، فراتر از مرزهای ژاپن قابل درک است.

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتا متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که دیدنش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فراگرفت.

ساخته درخشان دیوید فینچر، درامی تخیلی درباره حیات معکوس یک انسان است که کهن‌سالی را در خردسالی و خردسالی را در کهن‌سالی تجربه می‌کند؛ تجربه ای شگفت انگیز که خلق آن در قالب یک روایت بصری، بسیار دشوار و پیچیده بود اما این فیلمساز به خوبی از پس از آن برآمده و یکی از آثار مهم کارنامه‌اش را ثبت کرده است.

پس از شیوع کرونا، پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی برای دوره‌ای، تعطیل شد؛ اما با طولانی شدن فرآیند کرونا، پروژه‌ها از سر گرفته شد و در حالی که سخن از ابتلای چند نفر بود، اکنون شمار مبتلایان به شدت افزایش یافته و علنی شده. کارگروه مدیریت کرونا در خانه سینما در ابتدا کوشید پروژه‌ها را برای دوره‌ای تعطیل کند. با این حال، با به درازا کشیدن شیوع کرونا، فشار فیلم‌سازان افزایش یافت، کارگروه...

ساخته توماس آلفردسون، روایتی پرتعلیق از جنایتی تکان دهنده و سریالی است که باید توسط پلیسی که خودش وضعیت طبیعی ندارد، پی گرفته شود؛ داستانی پرکشش با کاراکترهایی خاکستری و تعلیقی به اندازه که تماشاگر را بیش از اندازه درگیر می‌کند.

بدین ترتیب فیلم‌های «رهبر ارکستر» به کارگردانی ماریا پیترز از کشور هلند، «تنها از میان ایران، هزار و صد و چهل و چهار مایل اعتماد» به کارگردانی آندره لارسون و شمیم برکه از کشور سوئد، «خواهر» به کارگردانی اورسلا میر از کشور سوئیس، «ترومن» به کارگردانی سسک گای از کشور اسپانیا، «نامه‌هایی از جنوبگان» به کارگردانی استانیسلاو دونچو از کشور بلغارستان، «ترانزیت» به کارگردانی کریستین پتزولد...

شاید برخی فیلم‌های رد شده توسط هیات انتخاب در دوره‌های پیشین که تغییرات اساسی در نسخه نهایی کرده باشند، اما اکران نشده باشند نیز یکی از گزینه‌های افزایش شمار متقاضیان جشنواره باشد. با این حال مساله اصلی، خود برپایی جشنواره فیلم فجر است...

هفته‌های فیلم اروپایی که پیش از این سه دوره آن به شکل فیزیکی در ایران برگزار شده است، امسال (1399 شمسی مصادف با 2020 میلادی) به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و موانع پیش‌آمده برای برگزاری رویدادهای فیزیکی، به شکل آنلاین برگزار می شود و به همین منظور پلتفرم «هاشور» نمایش آنلاین فیلم‌ها را برعهده گرفته است. این اولین همکاری رسمی موسسه «هنروتجربه» با «هاشور» است که در آینده برنامه...

تماشاگران می‌توانند با پرداخت 70 تا 90 دلار یک سالن سینما را کامل در اختیار داشته باشند و یک سانس به تنهایی یا با همراهی دوستان یا اعضای خانواده به تماشای یک فیلم بنشینند؛ مبلغی که اگر میان یک خانواده توزیع شود، رقم آنچنان بالایی در آمریکا محسوب نمی‌شود و در عین حال از ایمنی نسبی برخوردار است.

منتظران واقعی مهدی علیه السلام در طول تاریخ انتظار و هم‌اکنون به دنبال تحقق عدالت راستین درونی و بیرونی هستند که لازمه این چنین عدالتی، امید، تحرک، شور، حماسه، مقاومت، نفی باطل و طلب حق، خروش، صلابت و قیام (ضد قعود و سکون) به همراه اعتقاد صحیح توحیدی، محمدی، علوی و عمل به واجبات و ترک محرمات است.

یکی از مجموعه گنجینه‌های بسیار مفید و گرانبها که می‌تواند در هدایت و ارشاد انسان‌ها بسیار مفید و کارساز باشد، وصیت‌های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام است که از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وصیت‌های متعددی نسبت به امام علی علیه السلام ابوذر و دیگر اصحاب نقل شده است.

گفتنی است قبل از این نیز در انتخاب اعضای هیأت مدیره و همینطور ابقای شاهسواری حرف و حدیث‌های فراوانی شده بود که اتفاق حاضر نشان می‌دهد این روال هنوز ادامه دارد و مدیریت واحد و منسجمی در خانه سینما در این باره وجود ندارد.

با اهدای چند جایزه به فیلم «خورشید» مجید مجیدی و همچنین فیلم «بچه گرگ های دره سیب» و یک جایزه به شهاب حسینی، برگزیدگان سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان معرفی شدند.