شنبه 29 اردیبهشت 1403

فرهنگی وب‌گاه تابناک

فرهنگی وب‌گاه تابناک

جشنواره هایی که جایزه شان یا باعث اکران فیلم در سطح یک قاره یک در سطح جهان می شوند، یا باعث خرید حق پخش فیلم توسط کمپانی های بزرگ جهان می شوند. معمولا لوگوی این جشنواره ها روی پوستر فیلم نقش نمی بندد، چون کارگردان بهتر از هرکسی میداند این جوایز تاثیری در مخاطب برای انتخاب فیلمش ندارد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه تصریح کرد: بنده همانطور که در آن مصاحبه گفتم سردار دکتر محسن رضایی را مجاهد فی‌سبیل‌الله می‌دانم. ایشان شخصیتی بی‌بدیل در مجاهدت و ایثار بوده و در خدمتگزاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی و سربازی حضرت امام خمینی (ره) از جان و مال و آبروی خود گذشته و در دفاع مقدس سکان‌دار قافله مدافعین از اسلام و ایران عزیز بود.

هرچند برپایی آنلاین جشنواره نیز با مقاومت صاحبان اغلب فیلم‌ها همراه خواهد شد اما می‌توان اساسا جشنواره را به صورت آنلاین برپا کرد، به گونه‌ای که هیات انتخاب فیلم‌ها را انتخاب نمایند و سپس لیست فیلم‌های جشنواره اعلام شود. سپس هیات داوران با فاصله ده روز کاندیداهای بخش مختلف معرفی شوند و در نهایت برندگان سیمرغ‌های بلورین در مراسمی صرفا با حضور نامزدها و برندگان معرفی و مورد تقدیر قرار...

با اوج گیری بحران کرونا، بار دیگر سالن‌های سینما تعطیل شد و بدین سان اکنون کوچک‌ترین دورنمایی برای بازیابی اقتصاد سینمای ایران وجود ندارد؛ اشتباه راهبردی که به تقلید از برخی کشور‌ها و با اصرار سینماگران رخ داد و تصمیمی شتابزده از سوی عموم مردم تلقی شد که با آن همراهی نکردند. اکنون دورنمای اقتصادی برای سینمای ایران در سال پیش رو قابل تشخیص نیست و بعید است شاهد بازگشت سینمای ایران به...

چالش‌های ماه‌های پایانی دولت که به سینما نیز تسری می‌یابد، بر گرده سرپرست این سازمان قرار می‌گیرد؛ سرپرستی که انتظار می‌رود یکی از مدیران خبره سازمان یا موسسات وابسته باشد تا با احاطه نسبت به وضع موجود، سینمای ایران را در این گردنه همراهی کند.

او به حضور یافتن خود در هیات وزیران در کربلای 5 اشاره کرد و گفت: در نشست هیات وزیران اعلام کردم که 110 تیپ عراق از 40 تا صد درصد منهدم شده‌اند و اگر حمایت شویم و یک ماه این جنگ را ادامه دهیم، پیروز فیزیکی میدان جنگ خواهیم بود،؛ اما دولتی‌ها گفتند که توان ما همین قدر است، در حالی که ما از استان‌ها خبر‌هایی داشتیم که بیشتر از این‌ها می‌توانستند کمک کنند.

«نویسنده سایه | The Ghost Writer» روایتی تصویری از سرنوشت یک سایه نویس که در خلال نگارش کتاب خاطرات نخست وزیر بریتانیا به راز‌هایی پی می‌برد و جانش به مخاطره می‌افتد؛ اثری تاثیرگذار که تماشاگر را با پایان با خود همراه می‌سازد و پایانی غیرمرسوم را رقم می‌زند.

گروه سینمایی هنر و تجربه مصداق بارز یک تفکر پیشرو در سینمای ایران است که طی 6 سال گذشته توانسته است بعنوان یک الگوی فاخر، کم‌هزینه و کاربردی نزد مراجع مختلف فرهنگی و هنری مطرح شود.

شهید حسن باقری در یکی از یادداشت‌هایش در دوره حضور ابوالحسن بنی صدر در جایگاه جانشین فرمانده کل قوا که با شکست‌های ایران در جبهه همراه بود، در یادداشتی از آرزویی گفت که مدتی بعد تحقق یافت. او نوشته بود: «باید به خود جرات داد که این نوع جنگیدن به درد نمی‌خورد و لازم است که استراتژی در این جنگ عوض شود» یادداشت او را می‌بینید

یکی از هنر‌های محسن این بود که با وجود این مقاومت‌ها از این‌ها خوب استفاده می‌کرد. محسن رضایی در این قضایا خیلی فرد شجاعی است. من معتقدم هیچ فرماندهی در ارتش و سپاه توانمندتر از محسن رضایی نداشتیم. محسن والفجر 8 را به تنهایی اجرا کرد... او در جنگ تیزبینی‌های عجیبی داشت و با همین تیزبینی بود که کربلای 5 را پایه‌ریزی کرد. محسن از این جهات بی‌نظیر است.

آخرین موضع گیری طباطبایی نژاد پیش از قطعیت عدم تمدید ماموریت و بازگشتش به صداوسیما، مخالفت و مقاومت جدی با سلب اختیار از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه VOD و واگذاری این اختیار به سازمان صداوسیما بود؛ سازمانی که حال خود به آن بازگشته است.

این گروه در دوران فعالیتش برخلاف تصور عمومی در قالب یک موسسه خصوصی و نه یک مجموعه غیردولتی ثبت شده بود و تامین هزینه‌هایش از طریق کمک دریافتی از سازمان سینمایی صورت می‌پذیرفت؛ اما ظاهرا حالا اوضاع تغییر کرده است...

در تاریخ دفاع مقدس ملت ایران، انسان‌ها یا ابرمردهایی ظهور کردند که حصار تنگ زمین هیچ گاه آنان نتوانست در خود جای دهد، محمد ابراهیم همت، از جمله آن سرداران ابرمردی است که چشم زمین به چشم‌هایش حسودی ها کرد.

چمران خوشی روزگار در آمریکا را وانهاد و به خطرناک‌ترین و سخت‌ترین منطقه رفت: لبنان؛ و همه دریافتند که دانشجوی برگزیده دانشگاه برکلی در رشته الکترونیک و فیزیک پلاسما درد انسان دارد.

نگاهی به کاغذ انداختم. اشعار خوب و محکمی سروده شده بود. مطلع یا سر نوحه‌اش این بود: «ای شهیدان به خون غلتان خوزستان، درود / لاله ها‌ی سرخ پرپر گشته ایران، درود» شهید سید حسین علم الهدی گفت: حاضری این نوحه را در حضور امام خمینی بخوانی؟

«خط باریک قرمز» داستان یک گروه مجرم نوجوان در یک زندان است که با کمک چند مربی بازیگری تصمیم می‌گیرند یک نمایش را روی صحنه ببرند و ناگفته‌های زندگی خود را از این طریق بیان کنند تا اگر این نمایش موفق بود به این بهانه و برای اجرا در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از زندان خارج شوند، اما تعدادی از آن‌ها برای روز اجرا، نقشه فرار می‌کشند...