یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

فرهنگی وب‌گاه تابناک

فرهنگی وب‌گاه تابناک

انتظار می‌رفت این فیلم در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود اما یا فیلم به دبیرخانه جشنواره ارائه و یا از سوی هیات انتخاب به جشنواره راه داده نشد. پس از آن انتظار می‌رفت، این فیلم اکران یا اکران آنلاین شود که این اتفاق نیز رخ نداد. شاید در این شرایط پس از بازگشایی سالن‌های سینما برای رونق بخشیدن به سینما در دوران پساکرونا، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اکران همین فیلم باشد.

لحن‌های بسیار تندی در واکنش به این نامه به کار گرفته شده که یکی از ملایم‌ترین آن‌ها چنین است: «به یاد ندارم نامه‌ای...، سطحی‌تر و عوام‌فریبانه‌تر از نامه حجاریان به همایون شجریان خونده باشم. بیچاره ملت که روزگاری به چنین... و... دخیل بسته بودند...» و کاربر دیگری نوشته است: «باور کردنی نیست که یه زمانی حجاریان به عنوان مدافع مردم‌سالاری شناخته می‌شد.»

فیلم «بانی و کلاید / Bonnie and Clyde»، ساخته آرتور پن، روایتی تکان دهنده از عالم‌گیر شدن شهرت یک زوج بانک‌زن آمریکایی است که با وجود اقدامات مجرمانه‌شان، به واسطه نفرت عمومی از نظام بانک‌داری آمریکا در دوران رکود اقتصادی، از محبوب بالایی برخوردارند؛ فیلمی دیدنی که جزو مهم‌ترین آثار سینمای کلاسیک محسوب می‌شود.

برخی اعضا نسبت به عدم امضای صورت جلسه خودداری ورزیدند و به این شکل اعتراض خودشان را نسبت به اصرار بر تداوم مدیریت کنونی خانه سینما بیان کردند. این وضعیت باعث شد که دورنمای چندان روشنی پیرامون این نهاد صنفی وجود نداشته باشد.

اگرچه تعطیلی سینماها برای مبارزه با گسترش بیماری امری لازم به نظر می‌رسد، اما ظاهرا فعالیت آن‌ها با وجود استقبال کم و فاصله‌گذاری دقیقی که در سالن ها انجام می شد تاثیر چندانی بر شیوع ویروس کرونا نداشت یا حداقل از اماکن و کسب و کارهای دیگر که دچار تعطیلی نشده اند، پرخطر نبود؛ خصوصا به این دلیل که برخی اماکن تفریحی همچون رستوران‌ها و کافه‌ها و همچنین مترو بدون فاصله‌گذاری اجتماعی به ارائه...

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کمک‌های بلاعوضی به تماشاخانه‌ها و گروه‌های تئاتری پرداخت شده است، اظهار داشت: یکی از این روش‌های پرداخت به این شکل بوده که به آثار مجوز گرفته مبلغی معادل 50 تا 70 درصد از فروش بلیط کمک شده است.

این شعر در واقع ترجمه منظوم حبیب یغمایی است از شعر شاعر فرانسوی قرن هفدهم یعنی «ژان دو لافونتن»، که البته در کتاب درسی به نام شاعر اصلی آن اشاره‌ای نشده است.

این موضع گیری رجبی فروتن، که به نوعی عقب نشینی سازمان سینمایی از اختیارات و وظایفش قلمداد می‌شود، در حالی رخ داد که نهاد سوم، یعنی مرکز ملی فضای مجازی از زمان ورود به مناقشه که زمان بسیار طولانی از آن می‌گذرد در این زمینه ورود نکرده و در مقابل صداوسیما نیز در حال متولی گری در این حوزه است و انگیزه‌ای برای بازگشت به شورای عالی فضای مجازی و واگذاری قدرتی که به دست آورده ندارد.

همانگونه که تغییرات در اساس‌نامه خانه سینما به دولت احمدی نژاد بهانه داد تا خانه سینما را به تعطیلی بکشاند و با ایستادگی اهالی سینما و پس از تغییر دولت خانه سینما بازگشایی شد. بنابراین باید در این زمینه نیز با تدبیر و دوراندیشی عمل کرد و حساسیت‌ها را با نگاهی بلندمدت مورد ارزیابی قرار داد.

پس از شیوع کرونا، پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی برای دوره‌ای، تعطیل شد؛ اما با طولانی شدن فرآیند کرونا، پروژه‌ها از سر گرفته شد و پس از آن، در حالی که سخن از ابتلای چند نفر بود، اکنون شمار مبتلایان به شدت افزایش یافته و علنی شده. کارگروه مدیریت کرونا در خانه سینما در ابتدا کوشید پروژه‌ها را برای دوره‌ای تعطیل کند. با این حال، با به درازا کشیدن شیوع کرونا، فشار فیلم‌سازان افزایش یافت،...

طیف وسیعی از چهره‌های پیشکسوت و بزرگان سینمای ایران در طول چند سال اخیر بدرود حیات گفته‌اند؛ چهره‌هایی که بخش مهمی از تاریخ سینمای کشورمان را در دل خود داشتند و این تاریخ یا ثبت نشد یا به شکل ناقص ثبت شده است. نکته نگران کننده اینکه، دیگران بزرگان سینمای ایران نیز شرایط چندان مطلوبی ندارند و این مسئله دغدغه‌ها را درباره عدم ثبت تاریخ شفاهی این هنرمندان به عنوان بخشی مهم از تاریخ هنر...

یکی از وجوه سبک زندگی اهل بیت (ع) رفتار آنان با خانواده به معنای همسر و فرزندان و پدر و مادر و نوع تعامل آنان با اهل خانه است. در این نوشتار با اشاره به روایاتی از حضرت رضا (ع) به دنبال یافتن سبک زندگی حضرت در رابطه با خانواده هستیم.

«رفقای خوب | Goodfellas» جزو آثار درخشان مارتین اسکورسیزی، فیلمساز برجسته مکتب نیویورک است که بازنمایی تماشایی از یک گروه گانگستری است؛ کاری که این کارگردان بار‌ها نشان داده، به خوبی از پس آن برمی‌آید و همچون این فیلم 145 دقیقه‌ای، اجازه پلک زدن به تماشاگر ندهد.

علی (ع) آمد و مدتی با هم خصوصی و در گوشی صحبت کردند. وقتی از علی (ع) پرسیدند، پیامبر (ص) چه گفت؟ در پاسخ فرمود:» به من هزار باب علم که از هر بابی هزار باب دیگر منشعب شده بود، آموخت و چیزهایی را به من سفارش کرد که انجام خواهم داد: پیامبر (ص) در همان حال چند مرتبه فرمود:«ما ظن محمد بالله لو لقی الله و هذه عذره عنده».

این فیلم موضوعی اجتماعی دارد و نخستین فیلم سینمایی حمید همتی است.

آیا این فیلم اکران خواهد شد و علاوه بر بازگشت بخشی از بیت المال به خزانه از طریق فروش این فیلم، زمینه دسترسی عمومی به این فیلم فراهم خواهد شد یا با وجود اصرار رسانه‌ای سازنده فیلم، «گزارش یک جشن» همچنان در کشور می‌ماند؟