شنبه 29 اردیبهشت 1403

فرهنگی وب‌گاه تابناک

فرهنگی وب‌گاه تابناک

وی اضافه می‌کند: این کتاب دارای فصول مختلفی است از جمله: مراحل سیر و سلوک عارفانه شهید حاج قاسم سلیمانی، وصیت‌نامه آن شهید بزرگوار، خاطراتی که یا خود شهید نقل کرده یا همرزمانش از این شهید بزرگوار نقل کرده‌اند و... ضمنا بخشی از خاطرات این کتاب برای نخستین مرتبه منتشر می‌شود.

او مدتی ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسئولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما را نیز عهده‌دار بود و مانع از نابودی این آرشیوهای مهم شد.

به تازگی علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی در پاسخ به اینکه فارابی چقدر برای خرید این سهم هزینه کرده، گفته است: «ما 60 درصد این فیلم را خریداری کردیم که مبلغ پرداخت شده برای آن تقریبا 17 میلیارد تومان بود. فیلم، شرکای خارجی و هزینه‌های تولید بسیار بالایی هم داشت...»

این شتاب دهنده‌ها معمولا توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود اما غالبا دولت‌ها منابع مالی را به این شتاب‌دهنده‌ها تزریق می‌کنند، تا بدین ترتیب ظرفیت‌های تازه برای اشتغال زایی شکل بگیرد. در این میان سازمان سینمایی با محوریت بنیاد سینمایی فارابی در پی راه اندازی شتاب دهنده‌ای برای پروژه‌های سینمایی است

مارال دوستی نویسنده و پژوهشگر که سال‌ها در رادیو حضور موثر داشت، پیش تر با حضور موثر در برنامه‌های رادیو شب و اجرای گرم در پرانتز باز برای عموم شناخته‌تر شد. او با اجرای برنامه کاغذ‌رنگی شبکه چهار نشان داد نبض مخاطب امروز را در اختیار دارد. کوشش او برای نگارش کتابی درباره حافظ قابل توجه و پیگیری است.

چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «موج» کیش به دبیری ابراهیم حصاری در 2 بخش فیلم کوتاه و فیلمنامه با موضوع سفر و گردشگری و نگاه ویژه به دریا 28 بهمن لغایت 1 اسفندماه 1399 در جزیره کیش برگزار می شود.

افزایش شدید هزینه تولید در سینمای ایران متاثر از تورم، در کنار عدم تامین و تخصیص اعتبارات سازمان‌های فعال در این عرصه، عملا این قلمرو را از مدعیان خالی کرد.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: ما در جنگ، با برادرانمان یکی شده بودیم. رابطه ما ولایی بود و حرف فرماندهان را حرف امام حساب و اعتماد می کردند. وقتی به آقای همدانی در جزایر بوارین گفتم که آن قطعه را حفظ کنید، سه روز مقاومت کرد تا لشکرهای دیگر، مسیر شلمچه را باز کردند.

جایزه بزرگ سینمای مجله ال از 10 سال پیش به فیلم برگزیده این نشریه اهدا می شود. امسال و در دهمین مسابقه این جایزه، از میان بیش از 100 فیلم اکران پاییز 2020 در فرانسه، هشت فیلم به بخش مسابقه راه یافتند که «یلدا» یکی از این فیلم ها بود که سرانجام توانست با کسب اتفاق آرای مثبت هیات داوران، جایزه بزرگ را برای اولین بار نصیب فیلمی از ایران کند.

سینمای هنروتجربه الگویی موفق و پیشرو از اعتماد به شایستگان حوزه هنر و مستند در ایران و منطقه است. به شورای سیاست گذاری و ستاد اجرایی گروه سینمایی و اصحاب سینما در ایران تبریک می گویم امیدوارم سینمای مستند و هنر و تجربه ایران بیش از پیش بدرخشد و جامعه از خدمات آن بهره مند باشد.

«تابناک» به مناسبت بدرود حیات این چهره شاخص موسیقی ایران، مروری بر سی قطعه موسیقی منتخب از مجموعه قطعات استاد شجریان که پیش از این در «تابناک» منتشر شده بود، می‌نماید؛ آثاری که با خود خاطراتی را برای گروهی از مردم به ویژه دوستداران این استاد آواز ایرانی به همراه دارد.

شایعه درگذشت این استاد برجسته موسیقی ایران در دوره بیماری این استاد که چندین سال تداوم داشت بار‌ها منتشر شد؛ اما این بار، این اتفاق تلخ به واقع رخ داد و جامعه موسیقی ایران در غم از دست دادن این چهره شاخص موسیقی ایران، عزادار شد. خبر درگذشت محمدرضا شجریان توسط همایون شجریان، فرزند این هنرمند تایید شد و او با انتشار عکسی سیاه نوشت: «خاک پای مردم ایران به دیدار معشوق پرواز کرد».

زیارت اربعین نیز انسان را از جزوع، هلوع و منوع بودن باز می‌دارد و گفته شد که هدف اساسی سالار شهیدان نیز تعلیم و تزکیه مردم بوده است و در این راه، هم از طریق بیان و بنان اقدام کرد و هم از راه بذل خون‌جگر که جمع میان این راه‌ها از ویژگی‌های ممتاز آن حضرت علیه‌السلام است.

اغلب مستندهای تولید شده در ایران با بودجه‌های محدود چند مرکز خاص با بودجه محدود تولید می‌شود و دیگر مستندها که توسط بخش خصوصی تهیه و تولید می‌شود نیز از بودجه‌ای کمتر تهیه می‌شود. این اتفاق متاثر از عدم بازگشت سرمایه فیلم‌های مستند است...

اگر قرار بر حفظ شاهسواری باشد، باید اساسنامه خانه سینما که مدتی پیش در فضایی چالش برانگیز تغییر کرد و تصویب شد، مجددا دستخوش تغییراتی شود و به تصویب مجمع عمومی برسد؛ اما آیا صنوف سینمایی با این تغییرات زودهنگام به قصد حفظ مدیرعامل کنونی خانه سینما همراهی می‌کنند یا باید اتفاقاتی دیگر رخ دهد و شاهد معرفی چهره تازه‌ای به عنوان مدیرعامل خانه سینما باشیم؟

جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، از جمع آثار متقاضی شرکت در دوره‌ی چهاردهم سینماحقیقت، 476 فیلم مستند کوتاه، 209 مستند نیمه‌بلند و 138 مستند بلند هستند. بخش جایزه شهید آوینی 297 متقاضی شرکت دارد و در بخش مستندهای کارآفرینی 154 فیلم و بخش ویژه کرونا هم 136 فیلم ثبت‌نام کردند.