جمعه 31 فروردین 1403

تاکید مقام روس بر اهمیت حیاتی کریدور شمال - جنوب برای ایران و روسیه

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
تاکید مقام روس بر اهمیت حیاتی کریدور شمال - جنوب برای ایران و روسیه

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، اوبیدنوف روز دوشنبه با تاکید بر اهمیت حیاتی کوریدور شمال - جنوب افزود: این کوریدور کوتاهترین مسیر از اروپا به کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا از طریق ایران و روسیه است و برای این کشورها اهمیت بسیار زیاد دارد. اوبیدنوف گفت: اطمینان دارم کوریدور بین المللی شمال - جنوب، ستون فقرات توسعه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران را تشکیل خواهد داد. وی ادامه داد:...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، اوبیدنوف روز دوشنبه با تاکید بر اهمیت حیاتی کوریدور شمال - جنوب افزود: این کوریدور کوتاهترین مسیر از اروپا به کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا از طریق ایران و روسیه است و برای این کشورها اهمیت بسیار زیاد دارد.

اوبیدنوف گفت: اطمینان دارم کوریدور بین المللی شمال - جنوب، ستون فقرات توسعه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران را تشکیل خواهد داد.

وی ادامه داد: موافقتنامه کوریدور حمل ونقل بین‌المللی شمال - جنوب که در شهریور ماه 1379 در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید، ایجاد مسیر حمل و نقل کالا از هند به کشورهای اروپای شمالی را پیش بینی کرده است.

این کوریدور از مسیرهای مهم ترانزیتی است و ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌سازد. عدم ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه و ناامن شدن مسیرهای دریایی پتانسیل جایگزینی کوریدور شمال - جنوب را به جای کانال سوئز افزایش داده است. این مسیر ریلی از چین تا هند و هند تا پاکستان و سپس داخل ایران تا رشت ادامه دارد و تنها خلا آن برای اتصال به روسیه و فنلاند در شرق اروپا، قطعه رشت به آستار به طول 170 کیلومتر است که هنوز ساخته نشده است.

عضویت کامل ایران در اتحادیه اوراسیا باعث افزایش روابط اقتصادی با این اتحادیه می شود 

اوبیدنوف در ادامه مصاحبه گفت: عضویت کامل ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا امکان افزایش تجارت بین اعضای این اتحادیه و ایران را فراهم می سازد. این امر در وهله اول به دلیل نبود محدودیت های گمرکی در حمل و نقل کالاها خواهد بود.

وی افزود: با عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، تاجران ایرانی و روس نیازی به هزینه برای مراحل طولانی تنظیم اسناد برای کالاها در گمرک های دو کشور نخواهند داشت.

به گزارش ایرنا، با اجرایی شدن موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد در آبان ماه 1398 مقدمات شروع مذاکرات برای انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد از سال گذشته آغاز شد.

 عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، بر روابط ایران و روسیه تاثیر بسیار مثبت می گذارد مقام روس در باره فرصت هایی که توسعه روابط ایران با سازمان همکاری های شانگهای و اتحادیه اوراسیا بوجود می آورد، اظهار داشت: این در وهله اول به توسعه راهگذر بین المللی شمال - جنوب و ایجاد مرکز مشترک کشاورزی ایران و روسیه در منطقه جنوب روسیه و نیز ایجاد مرکز مشترک کشاورزی دو کشور در ایران مربوط می شود. به عبارت دیگر باید سطح روابط اقتصادی ایران و روسیه را ارتقاء داد. رئیس شورای تجاری روسیه و ایران با بیان اینکه پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای به صورت مستقیم بر روابط ایران و روسیه ناثیر بسیار مثبت می گذارد، اظهار داشت: اما باید این نکته را درک کرد که عضویت ایران در سازمان شانگهای یک داروی همه کاره و اکسیر نیست و نمی تواند هدف محسوب شود.

وی افزود: عضویت در سازمان همکاری شانگهای یکی از وسایل برای دستیابی به هدف است و هدف ایران تنوع بخشی به توسعه و پیشرفت این کشور و در راستای تامین نیازهای مردم ایران است.

به گفته مقام روس، مسیر عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای مدت طولانی بطول می انجامد و ایرانی ها نباید به این موضوع دل ببندند بلکه باید بطور همزمان به توسعه طرح های موجود پرداخت که در جهت توسعه روابط با سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، برای این کشور فرصت های جدید بوجود می اورد.

منبع: خبرگزاری ایرنا