چهارشنبه 18 مهر 1403

تبدیل سوخت 87 واحد صنعتی خراسان شمالی به گاز شهری

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تبدیل سوخت 87 واحد صنعتی خراسان شمالی به گاز شهری

بجنورد - ایرنا - مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید تمامی شرکت‌های تولیدی و صنعتی مشمول یارانه برقراری انشعاب گاز از این سوخت برخوردار شدند، گفت: هم اکنون سوخت 87 واحد صنعتی استان به گاز شهری تبدیل شده و مابقی هم در دست اجرا است.

حسن رضا میربلوکی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 109 واحد صنعتی از صنایع استان مشمول گازرسانی بند "ق" است که تاکنون 87 مورد گاز دار شده اند، 14 مورد در برنامه اجرا و هشت مورد نیز فاقد شرایط گاز رسانی هستند.

بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 تکالیفی را بر عهده وزارت نفت می گذارد که شامل دو بخش توسعه میادین با اولویت میادین مشترک و بهینه سازی انرژی و افزایش راندمان و کارآیی انرژی است.

وی به مصوبه شورای اقتصاد در خصوص گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی و تخصیص یارانه برای اجرای خط اختصاصی اشاره کرد و گفت: بر این اساس با توجه به میانگین مصرف سوخت مایع در مدت سه سال، شرکت‌های تولیدی و صنعتی از یارانه برقراری انشعاب گاز برخوردار می‌شوند که تاکنون 109 واحد عمده و صنعتی استان مشمول دریافت یارانه اجرای خط اختصاصی شناخته شده اند که در این راستا عملیات گازرسانی به 87 واحد عمده و صنعتی انجام شده است.

میربلوکی افزود: در نتیجه این کار در مصرف سه میلیون و 831 هزار لیتر سوخت مایع صرفه جویی شده است و این واحدها از نعمت گاز برخوردار شده اند که علاوه بر کاهش هزینه های خرید، حمل و نقل و نگهداری سوخت واحدهای صنعتی، کمک شایانی به حفظ محیط زیست شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: سوخت 88 درصد این واحد ها با گاز جایگزینی شده است.

وی اظهار داشت: گازرسانی به 14 واحد صنعتی نیز هم اکنون در حال اجرا است که 361 هزار میلیون لیتر سوخت مایع با پایان عملیات گازرسانی شهری صرفه جویی خواهد شد.

وی با بیان اینکه هشت مورد از صنایع استان نیز فاقد شرایط گاز رسانی هستند اقزود: این تعداد نیز 184 هزار میلیون لیتر سوخت مصرف دارند.

میربلوکی با بیان اینکه از مجموع کل صنایع گاز دار شده استان 19 مورد مربوط به بجنورد مرکز استان است گفت: 22 مورد در شیروان، 19 در جاجرم، 151 در فاروج، 67در اسفراین، چهار در آشخانه و یک مورد در گرمه است.

وی میزان یارانه در نظر گرفته شده پارسال برای گازرسانی به صنایع را 2 میلیارد و 500 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: در خصوص گاز رسانی به صنایع در سطح کشور رتبه پنجم را داریم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی با بیان اینکه این صنایع از سال 96 تاکنون گاز دار شده اند افزود: در دولت تدبیر و امید توجه زیادی به بخش گاز دار شدن صنایع شده است، در سال 96، تعداد هفت صنعت، در سال 97، 53 مورد، در سال 98، 25 مورد و امسال نیز دو مورد از صنایع استان گاز دار شده اند.

میربلوکی اظهار داشت: 65 درصد مصرف گاز استان به صنعت تعلق دارد که اشتغالزایی، بهبود چرخه تولید، گسترش صنایع، ایجاد ارزش افزوده و بهبود اقتصاد منطقه از جمله مزایای این امر است.

وی برنامه های آینده گاز رسانی و برنامه های در دست اقدام این شرکت را خط انتقال تقویتی گرمه و جاجرم دانست و افزود: این پروژه در مرداد ماه سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی اعتبار پروژه را 700 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: تامین گاز مورد نیاز طرح توسعه آلومینای جاجرم، جلوگیری از افت فشار گاز شهرستان های گرمه و جاجرم درفصول سرد از اهداف اجرای این پروژه است.

وی طول این پروژه را نیز 58 کیلومتر دانست و افزود: قطر این لوله نیز 16 اینچ است.

اکنون ضریب نفوذ گاز در مناطق شهری استان 100 درصد و در نواحی روستایی 99.7 درصد است و هم اکنون 739 روستای استان خراسان شمالی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند در حالی که میانگین کشوری گازرسانی مناطق شهری 96.4 درصد و روستایی 75.3 درصد است.

سهم گاز طبیعی در تامین سبد انرژی استان بیش از 80 درصد است در حالی بر اساس هدفگذاری شرکت ملی گاز، سهم گاز در سبد انرژی کشور 75 درصد است که از این حیث خراسان شمالی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

ضریب نفوذ گاز روستایی در ابتدای دولت یازدهم 49 درصد بود که در ابتدای تشکیل دولت دوازدهم به 81 درصد رسید.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

خراسان شمالی حدود 400 واحد صنعتی دارد.

*س_برچسب‌ها_س*