سه‌شنبه 17 مهر 1403

تخصیص یک درصد فروش نفت و گاز برای بهینه سازی مصرف انرژی

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تخصیص یک درصد فروش نفت و گاز برای بهینه سازی مصرف انرژی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تخصیص یک درصد فروش نفت و گاز برای بهینه سازی مصرف انرژی خبر داد و گفت: این منابع در اختیار سازمان جدید بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی قرار می گیرد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سومین کنفرانس بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران در روزهای 23 و 24 مهرماه در تهران برگزار می شود و وزرای نفت و نیرو و معاون اول رئیس جمهور سخنرانان این کنفرانس مهم خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: در این کنفرانس دو روزه، پنل های تخصصی برگزار خواهد شد و در هر پنل با حضور مهمانان داخلی و خارجی و مسئولان مربوطه، مسائل مربوط به انرژی، ناترازی و... مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: بحث ناترازی انرژی و ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی مورد توجه دولت و مجلس قرار دارد و در برنامه هفتم توسعه تأکید شده که دولت موظف است سه ماه بعد از ابلاغ این برنامه، اساسنامه سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی را به تصویب هیئت وزیران برساند.

شریعتی با اشاره به ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه در روز دوم مردادماه 1403 گفت: زمان اندکی تا مهلت قانونی تصویب اساسنامه این سازمان باقی مانده و امیدواریم دولت در آبان ماه اساسنامه این سازمان را مصوب کند، البته ما در مجلس برای آنکه کار زودتر انجام شود، اساسنامه این سازمان را تهیه کرده و به دولت فرستاده ایم.

وی ادامه داد: این سازمان نیاز به بودجه و پرسنل برای تشکیل ندارد چرا که قرار است از محل ادغام سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و بخش بهره وری سازمان ساتبا تشکیل شود.

عضو کمیسیون انرژی در خصوص منابع در اختیار این سازمان گفت: مقرر شده که یک درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز کشور و 10درصد از منابع حاصل از فروش ال پی جی، اتان و گوگرد در حساب این سازمان واریز شود و هرگونه جرایم دریافتی در حوزه میترینگ و.. نیز به این حساب واریز شود.

وی افزود: برای سال 1403 بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان منابع مالی در اختیار این سازمان خواهد بود و پیشنهاد داده ایم که حساب بهینه سازی به صندوق بهینه سازی تبدیل شود تا با وجود هیئت امنا، امکان دست اندازی به منابع این صندوق کاهش یابد.

شریعتی با بیان اینکه "60درصد مخاطب افزایش بهره وری حاکمیت و دستگاه های اجرایی هستند"، گفت: اینکه خودروی رمصرف در اختیار مردم قرار می گیرد، مشکل پرمصرفی بنزین به مردم برنمی گردد و یا اینکه تجهیزات الکترونیکی پرمصرف در بازار عرضه می شود باید رویه ها و ساختارسازی ها را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: در زمینه اصلاح قیمت فرآورده های نفتی و حامل های انرژی، مجوزهای لازم در قالب قانون هدفمندی یارانه ها و برنامه هفتم توسعه به دولت داده شده اما برای اعمال و اجرای هر تصمیمی، نیاز به اجماع سازی نظرات بین دولت و مجلس وجود دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نیروگاه ها را از متهمان اصلی هدررفت انرژی در ایران معرفی کرد و گفت: راندمان نیروگاه ها به دلیل دریافت گاز رایگان به شدت پایین است و حتی نیروگاه هایی داریم که با راندمان 18درصدی در مدار هستند، باید راندمان نیروگاه ها افزایش یابد و نیروگاه های جدیدی که به مدار وارد می شوند باید حداقل راندمانی 55درصدی داشته باشند.

وی افزود: 30 میلیارد دلار در سال ارزش سوختی است که به نیروگاه های کشور داده می شود و باید در یک برنامه = نج ساله، یک سوم این منابع را اصلاح کنیم.

شریعتی از پیگیری واردات گاز از روسیه خبر داد و گفت: قرار است ایران روزانه 300 میلیون مترمکعب گاز از روسیه وارد کند که تبدیل این توافق به قراردادو اجرایی شدن آن شاید چند سالی زمان نیاز داشته باشد، اما دو طرف در حال مذاکره هستند.