جمعه 27 مهر 1403

تخصیص 3 هزار و 500 میلیارد تومان برای بهسازی آزادراه‌های کشور

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تخصیص 3 هزار و 500 میلیارد تومان برای بهسازی آزادراه‌های کشور

رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه سه هزار و500 میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی سه آزاد راه کشور در راستای جابه جایی زائران اربعین تخصیص یافته است گفت: سه آزاد راه مهم و استراتژیک کشور از جمله قم - کاشان، کاشان - اصفهان و زنجان - تبریز که طی چند سال گذشته ساخته شده و نیاز به بهسازی داشته اند از طریق این میزان اعتبار بهسازی شدند.

وی یادآور شد: طول این سه آزاد راه 530 کیلومتر بوده و در حال بهره‌برداری است در 4سال به دلیل خرابی آسفالت گلایه ها و اعتراضاتی وجود داشت و جلسات زیادی برگزار شد که منابع مورد نیاز برای بهسازی این سه آزاد راه تامین شود. با وجود اینکه این پروژه ها توسط بخش خصوصی ساخته شده بود و باید منابع را خود تامین می کردند اما با تصمیم دولت منابع مورد نیاز تامین شد‌.

معاون سازمان راهداری یاد آور شد: با توجه به افزایش هزینه های مصالح و افزایش هزینه های دستمزد کارگران و سایر هزینه ها بخش خصوصی از عهده بهسازی و بازسازی این سه آزاد راه بر نمی آمدند و همین موضوع باعث نارضایتی بسیاری از هم وطنان شده بود اما با پیگیری های وزیر راه وشهرسازی مقرر شد که دولت در بهسازی این آزاد راه ها شریک شود.

او گفت: مقرر شد که دولت بخشی از این هزینه ها را پرداخت کند و همچنین اعلام شد که بعد از گذشت دوره بازگشت هزینه های بخش خصوصی از طریق دریافت عوارضی، دولت برای دریافت عوارضی ورود کند.

اکبری گفت: باید نرخ عوارضی متناسب با نرخ تورم افزایش یابد اما شاهد آن هستیم که 4تا 5سال قیمت عوارضی برخی از آزادراه ها ثابت مانده است که این سیاست هم در راستای جلوگیری از تورم مضاعف بوده است بنابراین تصمیم بر این شد که دولت بخشی از هزینه ها را متقبل شود.

اکبری بیان کرد: در حال حاضر 3هزار و500 میلیارد تومان تامین شده وبا همکاری خود شرکت های آزاد راهی در بخش تامین تجهیزات، این سه آزاد راه بهسازی خواهد شد‌.

وی افزود: تا مهر ماه که فصل کاری شروع می شود بخش عمده ای از خرابی های آزاد راه برطرف شده بخشی دیگر هم در نیمه اول سال اجرایی خواهد شد.

خبرنگار: محبوبه کباری