پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

ترانزیت جاده ای بیش از 9 میلیون و 300 هزار تن کالا از ایران

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ترانزیت جاده ای بیش از 9 میلیون و 300 هزار تن کالا از ایران

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در سال گذشته بیش از 9 میلیون و 300 هزار تن کالای ترانزیتی توسط ناوگان ایرانی و خارجی حمل‌ونقل بین المللی جاده‌ای از قلمرو ایران عبور کرده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در سال گذشته بیش از 9 میلیون و 300 هزار تن کالای ترانزیتی توسط ناوگان ایرانی و خارجی حمل‌ونقل بین المللی جاده‌ای از قلمرو ایران عبور کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، داریوش امانی معاون وزیر و رئیس این سازمان با اشاره به رشد حدود یک درصدی ترانزیت جاده‌ای نسبت به سال قبل و رشد 42 درصدی نسبت به سال 1398(سال قبل از شیوع ویروس کرونا)، گفت: علیرغم تغییر محسوس نسبی از نظر تناژ با این وجود از نظر تعداد سفر کامیون‌های ترانزیتی شاهد 4 درصد رشد نسبت به سال قبل بوده‌ایم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: پایانه مرزی بازرگان با افزایش 16 درصدی و بندر شهید رجایی با افزایش 15 درصدی فعال‌ترین مرزهای ترانزیت ورودی در سال 1401 نسبت به سال گذشته بوده‌اند.

امانی افزود: سال گذشته با وجود بهبود شرایط حمل و نقل بین المللی بعد از پاندومی ویروس کرونا و رفع اکثر محدودیت‌های نسبی جهانی و منطقه‌ای ناشی از کرونا، لیکن به دلیل برخی چالشهای منطقه‌ای و بین المللی، دستیابی به اهداف تعیین شده در حوزه ترانزیت را با مشکلاتی روبرو کرد. ولی با این حال رشد 4 درصدی تردد کامیون‌های ترانزیتی در شرایطی که اکثر کشورها با بحران اشتغال در حوزه حمل و نقل بین المللی روبرو بودند، بیانگر اهمیت مسیر ترانزیتی ایران در مقایسه با سایر مسیرهای آلترناتیو در منطقه برای دسترسی به بازارهای شرق به غرب و شمال به جنوب و بالعکس است.

وی از نکات مثبت سال گذشته در حوزه ترانزیت را بازگشایی مرزهای مشترک با ترکمنستان و کاهش تعرفه‌های متقابل عبوری بین دو کشور و همچنین افزایش اقبال تجار و شرکت‌های حمل و نقلی کشورهای متعاهد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب در مسیرهای کریدور مذکور دانست و افزود: چنانچه کاهش تشریفات اداری و ترانزیتی ارگان‌های ذیربط و مستقر در مرزها و بنادر، ارائه تسهیلات هماهنگ و تأثیرگذار و رقابتی سازی کرایه‌های حمل دریایی توسط خطوط کشتیرانی ایرانی به مقصد بنادر کشور در مقایسه با کرایه‌های حمل خطوط کشتیرانی خارجی به مقاصد سایر بنادر منطقه، کاهش زمان‌های توقف ناوگان و رسوب کالا در پایانه‌های مرزی و بنادر و همچنین مشارکت فعال‌تر بخش‌های خصوصی در حوزه‌های تجاری و حمل و نقلی بی تردید دستیابی به اهداف تعیین شده در بخش ترانزیت در سال جاری امکان پذیر است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس رویکرد اصولی دولت سیزدهم مبنی بر همگرایی سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه، پیگیری دیپلماسی فعال منطقه‌ای دولت در قالب پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای نظیر شانگهای، اکو و اوراسیا، قطعاً با همراهی و همدلی تمامی دستگاه‌های همکار در بخش‌های دولتی و خصوصی امکان تحقق هدف 20 میلیون تن ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در سال 1402 دور از انتظار نیست.