شنبه 14 مهر 1403

تشخیص به موقع پوکی استخوان مانع مرگ و میر افراد در معرض خطر می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تشخیص به موقع پوکی استخوان مانع مرگ و میر افراد در معرض خطر می‌شود

زنجان - ایرنا - مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تشخیص به موقع پوکی استخوان به ویژه اگر با درمان و پیگیری دستورات درمانی همراه باشد می‌تواند موجب کاهش احتمال شکستگی، کاهش هزینه های اقتصادی خانواده و سیستم بهداشتی، کاهش احتمال وابستگی و از بین رفتن استقلال فرد و همچنین کاهش مرگ و میر افراد در معرض خطر شود.

دکتر علی صیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و بررسی عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در تمامی زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال توصیه شده است.

وی اضافه کرد: بر این مبنا، پزشک ابتدا عوامل خطر پوکی استخوان را ارزیابی می کند و با استفاده از آنها خطر شکستگی را تخمین می زند که در صورت نیاز ممکن است سنجش تراکم استخوان هم توصیه شود.

این مسؤول با اشاره به اینکه تغییر شیوه زندگی از بروز پوکی استخوان پیشگیری می کند ادامه داد: بسیاری از عواملی که منجر به بروز پوکی استخوان می شود قابل اصلاح است.

وی اظهار داشت: بر این اساس می توان با اصلاح سبک زندگی از بروز پوکی استخوان پیشگیری کرد و یا در صورت ابتلا، عوارض آن از جمله شکستگی را کنترل کرد که تغییرات شیوه زندگی می تواند یکپارچگی و تعادل اسکلتی عضلانی را بهبود بخشد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: این بیماری خاموش با رعایت مواردی در تغذیه روزانه می‌تواند قابل پیشگیری باشد، مصرف فرآورده‌های لبنی، سبزیجات، حبوبات و میوه‌های تازه، استفاده متعادل از مواد غذایی پروتئینی مانند ماهی و تخم‌مرغ و پرهیز از استفاده بی‌رویه نوشابه‌های گازدار و قهوه، نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان دارد.

صیدی افزود: بالغین زیر 50 سال روزانه 1000 میلی گرم کلسیم و بالغین بالای 50 سال 1200 میلی گرم به کلسیم نیاز دارند در صورتی که نتوان با رعایت رژیم صحیح غذایی به میزان کافی به بدن کلسیم رساند، باید از مکمل های کلسیم استفاده شود.

وی اضافه کرد: ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن ضروری بوده که بدون مقادیر کافی از این نوع ویتامین بدن قادر به جذب کلسیم از مواد غذایی نیست و کلسیم مورد نیاز خود را از استخوانها برداشت خواهد کرد.

این مسؤول با بیان اینکه بالغین زیر 50 سال روزانه 800 - 400 واحد ویتامین D و بالغین بالای 50 سال روزانه 1000 - 800 واحد ویتامین D نیاز دارند تاکید کرد: این ویتامین در شیر و لبنیات غنی شده، زرده تخم مرغ، ماهی های آب شور و جگر نیز وجود دارد.

وی اظهار داشت: قرار دادن دستها، پاها و صورت در معرض نور مستقیم آفتاب به مدت 10 تا 20 دقیقه، حداقل 2 بار در هفته (بهترین زمان از ساعت 10 صبح تا 15 بعد از ظهر) از دیگر منابع تامین ویتامین D مورد نیاز بدن بوده و در صورت تجویز پزشک مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین دی می تواند به بهبود وضعیت استخوان ها کمک کند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، تغذیه صحیح قبل از شروع کاهش تراکم استخوان یعنی قبل از دهه سوم زندگی، را نقش مؤثرتری در پیشگیری از پوکی استخوان عنوان کرد و گفت: انجام مداوم ورزش به حفظ قدرت استخوانی و جلوگیری از شکستگی های آینده می انجامد.

وی اضافه کرد: ورزش های تحمل کننده وزن مانند پیاده روی، ورزش های تعادلی و ورزش های تقویت کننده عضلات ستون فقرات سه بار در هفته و هربار به مدت 30 تا 40 دقیقه از بهترین ورزش ها برای مبتلایان به پوکی استخوان به شمار می رود.

به گفته صیدی، پیاده روی به خصوص در سطوح غیر شیب دار، ساده ترین و مفید ترین ورزش در مبتلایان به پوکی استخوان است و انجام ورزش های تقویت کننده عضلات ستون فقرات طی6 ماه می تواند سبب افزایش تعادل مبتلایان و نهایتا کاهش خطر سقوط (زمین خوردن) در آنها شده و سبب بهبود کیفیت زندگی در زمینه های جسمی و روانی از جمله ارتقا ی سلامت کلی و عملکرد جسمانی، افزایش نشاط، کاهش درد بدنی و محدودیت های فیزیکی می شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و از بین بردن خطرات بالقوه مواجهه با شکستگی لازم است از مصرف سیگار و الکل اجتناب شود و سبک زندگی "استخوان سالم" نه فقط در افراد مبتلا به کاهش توده استخوانی و بیماران مبتلا به پوکی استخوان بلکه برای همه، امری مهم محسوب می شود.

*س_برچسب‌ها_س*