یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

تشکیل کارگروه برای رفع آلودگی هوا / شاهد ناوگان فرسوده هستیم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تشکیل کارگروه برای رفع آلودگی هوا / شاهد ناوگان فرسوده هستیم

شهردار تهران گفت: با تشکیل کارگروه پاسخ معتبری را به معضل آلودگی هوا می دهیم.

علیرضا زاکانی در حاشیه برگزاری اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در خصوص روند تلاش شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: اینکه شهروندان در خصوص حل معضل آلودگی هوا از ما انتظار دارند اوج محبت آنهاست و ما هم وظیفه خدمت و نوکری مردم را داریم. این موضوع در هیات دولت طرح شد و رئیس جمهور نیز بحث مفصلی ناظر بر رسیدگی به این معضل بزرگ را که سالیان سال است به عنوان آلودگی هوا برای شهروندان آزار دهنده شده و برای آن‌ها ایجاد تنگنا کرده است را داشتند.

وی افزود: پس از صحبت‌های رئیس جمهور خواهشی را مبنی بر تشکیل گروه کاری را داشتم که 23 دستگاه مرتبط در موضوع آلودگی هوا جای خود، اما بتوانیم با تشکیل این گروه کار پاسخ معتبری را به معضل آلودگی هوا بدهیم.

وی ادامه داد: در این درخواست مطرح کردیم که وزیر کشور به عنوان متولی و سایر دستگاه‌ها همچون وزارت صنعت، معدن، تجارت، محیط زیست و شهرداری که دخیل در این موضوع هستند در جلسه گروه کار حضور داشته باشند و ورود موثری را داشته باشند.

وی ادامه داد: تصمیم در هیات دولت گرفته شد و وزیر کشور آقای وحیدی دعوت کردند که برای امروز مسئولین حوزه‌های ذیربط در دفتر کار ایشان برای بررسی موضوع و پیدا کردن راه حل موثر حضور پیدا کنند تا بتوانیم به این معضل پاسخ معتبری بدهیم.

شهردار تهران تاکید کرد: آلودگی هوا به واسطه گاز‌های مضر و هم ذرات معلق ایجاد می‌شود که هر کدام راه حل‌های خود را دارد. با تقویت حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی باید به سمتی حرکت کنیم که این آسیب کاهش پیدا کند و رفاه حال شهروندان فراهم شود. باید به گونه‌ای اقدام کنیم که در حوزه گاز‌های مضر به نتیجه خوب برسیم و حوزه ذرات معلق نیز کنترل موثری داشته باشیم.

وی ادامه داد: آلاینده‌های متحرک و ثابت هر کدام نقشی در آلودگی هوا دارند که البته سهم آلاینده‌های متحرک بیشتر است که باید تدابیر موثری را در این حوزه اتخاذ کنیم.

زاکانی با اشاره به جلسه روز گذشته خود با اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: روز گذشته جلسه مفصلی داشتیم پیرامون حمل و نقل که بر روی آلاینده‌های هوا اثر مستقیم دارد. متاسفانه امروز در تهران شاهد ناوگان فرسوده اتوبوس، تاکسی و مترو هستیم؛ لذا باید در نوسازی و بازسازی جدول زمانبندی دقیقی را دنبال کنیم تا خدمات رشد پیدا کند و شرایطی را ایجاد کنیم که هوای بهتری داشته باشیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری