یک‌شنبه 8 مهر 1403

تصاویری کمیاب از حماسه آزادسازی خرمشهر

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
تصاویری کمیاب از حماسه آزادسازی خرمشهر

آزادسازی خرمشهر در 3 خرداد سال1361 از رخدادهای مهمِ تاریخ جنگ ایران و عراق است. این شهر پس از 578 روز اشغال توسط ارتش بعث عراق با مجاهدت‌های رزمندگان ایرانی آزاد شد.

فرارو - عملیات آزادسازی خرمشهر یکی از مهمترین و بزرگترین عملیات‌های نیرو‌های مسلح ایران در جنگ تحمیلی محسوب می‌شود. نیرو‌های ایرانی با 70 هزار رزمنده در 10 اردیبهشت 1361 با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» در محور اهواز - خرمشهر - دشت آزادگان به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش و با هدف آزاد سازی خرمشهر حمله خود را آغاز کردند.

به گزارش فرارو، این عملیات سه هفته ادامه داشت و نیرو‌های عراقی حاضر در منطقه با هدف آغاز عملیات دفاعی از خرمشهر عقب نشینی کردند و سرانجام در سوم خرداد 1361 نیرو‌های ایران خرمشهر را که در روز‌های ابتدای جنگ به اشغال ارتش عراق در آمده بود، آزاد کردند.

فاصله‌ی تاریخی روز 4 آبان 1359 تا 3 خرداد 1361 برای مردم کشور فقط نشان دهنده‌ی توالی 578 روز عادی نیست. این 19 ماه بیانگر تاریخ اسارت تکه‌ای از کشور به دست دشمن تا آزاد سازی و بازگشت آن به آغوش وطن است.

از تاریخ 4 آبان ماه 1359 که خرمشهر با جمعیت 149759 نفر بعد از 35 روز مقاومت به اشغال درآمد تا ساعت 15 روز 3 خرداد 1361 که صدای محمود کریمی علویجه از رادیو به گوش رسید که می‌گفت: «شنوندگان عزیز توجه فرمایید! شنوندگان عزیز توجه فرمایید! خرمشهر! شهر خون آزاد شد.» خرمشهر فقط یک شهر در گوشه‌ای از ایران نبود. خرمشهر تمام ایران بود. این را تابلوی ورودی شهر هنگام خوشامد گفتن می‌گوید: به خرمشهر خوش آمدید. جمعیت 36 میلیون نفر. تصاویر زیر از آرشیو ملی ایران استخراج شده است.

از میان اخبار

قربانی معروف اسیدپاشی: پشیمانم که بخشیدم!

کمپ وحشت آقای روانشناس / راز شکنجه‌های مرگبار فاش شد