پنج‌شنبه 19 مهر 1403

تصویب آیین‌نامه حمایت از فعالیت نخبگان شاهد و ایثارگر

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تصویب آیین‌نامه حمایت از فعالیت نخبگان شاهد و ایثارگر

بجنورد - ایرنا - مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: به منظور ساماندهی فعالیت نخبگان شاهد و ایثارگر، آیین‌نامه حمایت از این قشر، اواخر ماه گذشته به تصویب هیات دولت رسید.

عادل مهری روز یکشنبه در همایش تجلیل از نخبگان شاهد و ایثارگر خراسان شمالی در بجنورد اظهار داشت: رویکرد جدید این بنیاد، استفاده از ظرفیت و ساماندهی نخبگان شاهد و ایثارگر در دستگاه های اجرایی است که با اجرایی شدن آیین‌نامه مزبور، این بخش سامان خواهد گرفت.

وی از این نخبگان به عنوان یادگاران ایثارگرانی یاد کرد که با رشادت و جانفشانی، ارادت خود را نسبت به نظام و انقلاب اثبات کرده اند، افزود: این نخبگان می توانند به عنوان اتاق فکری قوی و بازوان اجرایی قابل اعتماد برای دستگاه های اجرایی نقش ایفا کنند.

مهری گفت: تا کنون 9 هزار نخبه ایثارگر در کشور ساماندهی شده اند که از این میان 107 نخبه مربوط به استان خراسان شمالی هستند که 59 نفر آنان دارای مراتب علمی دکتری و دانشجوی دکتری اند که از خدمات حمایتی این دفتر بهره می برند.

مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اینکه بهره مندی بیشتر نخبگان شاهد از خدمات، نیازمند همکاری و تعامل سازنده این اداره کل و تشکل‌های شاهد و ایثارگر با وزارتخانه ها است، گفت: تاکنون تفاهم نامه ها و قراردادهایی با برخی دستگاه های اجرایی در موضوعات مختلف پژوهشی، علمی و فناوری برای بهره مندی بیشتر از ظرفیت این نخبگان منعقد شده است.

مهری با اشاره به فعالیت 120 انجمن استانی و کشوری با حمایت اداره کل دانش‌پژوهان، گفت: از این تعداد نزدیک به 10 انجمن به صورت بین‌المللی فعالیت می کنند و صاحب کرسی مشورتی در سازمان ملل هستند به گونه ای که با حضور فعال در کنگره های بین المللی از حقانیت و مظلومیت ایران اسلامی دفاع کرده و به تعبیری با فعالیت خود در عرصه های جهانی سرمایه ارزشمندی برای نظام اسلامی هستند.

انقلاب اسلامی، نیازمند سرداران علمی است

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد نیز در این همایش با بیان اینکه شهدا با مجاهدات خود، نظام و انقلاب اسلامی را بیمه کردند، افزود: اکنون عرصه برای جهاد فرهنگی و علمی فراهم است و نظام اسلامی نیازمند نخبگان شاهد در این عرصه است، به بیان دیگر در عصر جنگ نرم و فناوری، نیازمند سرداران علمی هستیم تا از مجامع علمی جهانی پیروزی را برای جمهوری اسلامی ارمغان بیاورند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی بنیادهای پژوهش و فناوری را تقویت کرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه قبل از انقلاب اسلامی فاصله زیادی از نظر علمی بین ایران و جهان وجود داشت اما بعد از انقلاب، شاهد رستاخیزی علمی در حوزه فناوری و صنعت هستیم زیرا دیگر علم حاکم بر جامعه برخلاف قبل از انقلاب وارداتی نیست تا شاهد تحمیل زندگی غربی و مصرف گرایی بر کشور اسلامی باشیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های علمی باید به عزت و سربلندی نظام اسلامی بینجامد، افزود: علم و ایمان مکمل یکدیگر هستند به گونه ای که هر زمان این دو از یکدیگر جدا شده اند، زیان های جبران ناپذیری بر پیکره نظام اسلامی وارد شده است که نمونه تاریخی آن خسارت هایی است که خوارج نهروان، علیرغم داشتن ایمان بدون علم به اسلام وارد کردند.

در این همایش از شماری از نخبگان و اساتید برتر شاهد و ایثارگر خراسان شمالی قدردانی شد.

استان 863 هزار نفری خراسان شمالی تاکنون بیش از سه هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و بیش از 35 هزار رزمنده این خطه نیز در دوران دفاع مقدس در عملیات ها حضور داشته اند.

*س_برچسب‌ها_س*