پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

تفاوت "غیرت اسلامی" با تعصبات خشک

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تفاوت "غیرت اسلامی" با تعصبات خشک

نماینده کمیسیون معاضدت مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: خشونت و تعصب خشک با غیرت دینی تفاوت زیادی دارد. چراکه خشونت نه‌تنها برای خانواده جاذبه‌ای نخواهد داشت، بلکه دافعه هم ایجاد می‌کند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه تلوزیونی «چراغ» در بخش اخیر خود میزبان «معصومه صارمی» رئیس کمیسیون فرهنگی هیأت مدیره مرکز وکلای استان تهران و نماینده کمیسیون معاضدت مرکز وکلای قوه قضائیه بود.

در این برنامه، رئیس کمیسیون فرهنگی هیأت مدیره مرکز وکلای استان تهران با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار مردان در حفظ جامعه عفیف، اظهار داشت: گرایش به زیبایی، خوب پوشیدن، معطر بودن و حتی خوب صحبت کردن تمایلات طبیعی در میان تمام انسان‌ها است؛ چون همه انسان‌ها دوست دارند که زیبا دیده شوند و کسی هم منکر آن نیست، اما باید حدودی هم داشته باشد به عبارتی اعتدال داشته باشد و این به معنی محدود و یا سرکوب کردن این تمایلات نیست.

ضرورت تکیه‌گاه بودن مردان در خانواده

او بر لزوم تکیه‌گاه بودن مردان در خانواده تأکید کرد و گفت: اگر نقش مرد چه در جایگاه همسری، برادری و یا پدری جایگاه تکیه‌گاهی باشد، بسیار مؤثر خواهد بود و نادیده گرفتن و یا کم‌توجهی نسبت به این نقش، آسیب‌زا است.

صارمی با بیان اینکه خداوند زن را به نوعی خلق کرده که دوست دارد مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: اگر زن در محیط گرم خانواده مورد بی‌توجهی همسر قرار بگیرد و دیده نشود یا وجودش در منزل نادیده گرفته شود و به عنوان یک زن صرف‌نظر از تکالیفی که دارد دیده نشود، آسیب می‌بیند.

رئیس کمیسیون فرهنگی هیأت مدیره مرکز وکلای استان تهران با اشاره به اینکه دین اسلام کامل‌ترین نسخه را برای انسان آماده کرده که اگر حداقل به کمترین نکات آن توجه کنیم سعادت بشر را در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: نقش پدر و مادر مکملی است و نمی‌توان تفکیک کرد و نقش مجزایی برای پدر و نقش دیگری برای مادر قائل شد، بلکه نقش مکملی دارند.

دعوت به زندگی | ضرورت ایجاد «بهار معنویت» در سبک زندگی اجتماعی + فیلم غیرت مردان نسبت به نوامیس حاکی از مسئولیت‌پذیری و نقش حمایتگری در خانواده است خانواده ایرانی | آیا ایراد گرفتن راه درستی برای رفع عیب همسران است؟

ضرورت رعایت حریم‌ها توسط والدین

او با تأکید بر ضرورت رعایت حریم‌ها توسط والدین، اظهار داشت: اگر والدین در خانواده ترک معاصی داشته باشند و حریم‌ها را تعریف کنند و قائل به رعایت شوند، همچنین در برنامه‌های خانوادگی پدر به عنوان فرمانده نقش پدری خود را ایفا کند، بسیاری از مشکلات درون خانواده حل خواهد شد.

صارمی تصریح کرد: گاهی برخی مادران فکر می‌کنند نقششان این است که فقط به امور خانه رسیدگی کنند و یا پدری که برای امرار معاش تلاش می‌کند، غافل است از اینکه فرزندش با چه کسی معاشرت می‌کند و یا با چه پوششی بیرون می‌رود. همین بی‌توجهی زمینه‌ساز مشکلاتی برای فرزندان و به‌خصوص دختران می‌شود.

از غیرت‌ورزی اسلامی تا تعصبات خشک فاصله زیادی است

نماینده کمیسیون معاضدت مرکز وکلای قوه قضائیه ادامه داد: غیرت یک نگهبانیِ آگاهانه و مسئولانه نسبت به حریم خانواده و قانون محسوب می‌شود و اگر این غیرت و نقش حمایتگری مردان با دستورات الهی تطابق داشته باشد، خیلی خوب است.

او با اشاره به ضرورت غیرت‌ورزی در چارچوب اسلام، گفت: خشونت و تعصب خشک با غیرت دینی تفاوت زیادی دارد. چراکه خشونت نه‌تنها برای خانواده جاذبه‌ای نخواهد داشت، بلکه دافعه هم ایجاد می‌کند.

صارمی بر نقش پدر و مادر در تربیت حیامند و غیرتمند فرزندان تأکید کرد و ادامه داد: وقتی در زندگینامه بزرگانی چون شهید مطهری و شهید بهشتی نگاه کنیم می‌بینیم از مادرانی پاکدامن رشد کردند. پدر و مادری که اساس تفکر و آرمانش سفر به خارج است - هر چند فی نفسه ایرادی ندارد و روایت هم داریم که برای طلب علم به چین هم بروید - اما برخی معتقدند وقتی سوار هواپیما شدند باید همه چیز را کنار گذاشت. غافل از اینکه ما خالقی داریم که همیشه ما را می‌بیند.

برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت 22 از شبکه 5 سیما به روی آنتن می‌رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌دهد.