جمعه 7 اردیبهشت 1403

تقویت شرکتهای دانشبنیان رقابت کشورها بر سر علم است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
تقویت شرکتهای دانشبنیان رقابت کشورها بر سر علم است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه 6000 شرکت دانشبنیان در سطح کشور فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: امروزه رقابت کشورها بر سر علم است و لذا باید به دنبال تقویت شرکتهای دانشبنیان باشیم.

علیرضا منادی سفیدان در شورای مدیریت آموزش عالی استان گیلان، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم را یکی از کمیسیونهای فعال دانست که طی یک سال گذشته خروجی های خوبی داشته است و اظهار کرد: اتمام رتبهبندی معلمان، قانون جهش تولید دانشبنیان، تصویب قانون ساماندهی نیروهای آموزش و پرورش و پیگیری همسانسازی حقوق فرهنگیان از جمله مهمترین اقدامات این کمیسیون است.

وی با بیان اینکه دانشگاههای آزاد و پیام نور میتوانند در رشتههای کمرقابت براساس سوابق تحصیلی دانشجوی ارشد جذب کنند، گفت: توجه به رشتههای مورد نیاز استانها صورت گیرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ظرفیت علمی استان گیلان در دارا بودن 1000 شرکت دانشبنیان، ادامه داد: انتظار از استان گیلان بسیار بالاست، زیرا شخصیتهای علمی برجسته و دانشگاههای خوبی دارد.

منادی، با بیان اینکه 6000 شرکت دانشبنیان در سطح کشور فعالیت دارند که باید 10 برابر شوند، خاطرنشان کرد: امروزه رقابت کشورها بر سر علم است و لذا باید به دنبال تقویت شرکتهای دانشبنیان باشیم.

وی سال گذشته 527 میلیارد تومان علاوه بر بودجه وزارت علوم به دانشگاههای برتر تخصیص دادیم، عنوان کرد: با توجه به رتبه دانشگاه گیلان در پایگاه استنادی علوم، میتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به آغاز دوران پساکرونا و ضرورت برگزاری حضوری کلاسهای درس در دانشگاهها، گفت: همه اساتید و دانشجویان واکسینه شدند و باید آمادگی در دانشجویان جهت حضور در دانشگاه فراهم شود.

وی همچنین از راهاندازی دهکده ورزشی در دانشگاههای کشور با همکاری وزارت ورزش و جوانان خبر داد و اضافه کرد: با توجه به همسایگی گیلان با چهار کشور حاشیه دریای خزر، ایجاد شبکه آزمایشگاههای ایران در گیلان یک سرمایه بزرگ محسوب میشود.

منادی اضافه کرد: دانشگاه گیلان آزمایشگاهی را به صورت یکجا برای استفاده همه بخش‌های علمی و دانشگاهی کشور به ویژه کشورهای خارجی فراهم کرده است.

محمدرضا احمدی سنگری، نماینده شهرستانهای رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز، یکی از اهداف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را بررسی وضعیت فعلی نظام آموزشی دانست و اظهار کرد: جامعه به برخی از رشتههای دانشگاهی نیاز ضروری دارد و لذا حتما باید رشتهها را براساس نیازمندی جامعه بهروز کنیم.

وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دنبال مهارتآموزی فارغالتحصیلان است، گفت: یک فارغالتحصیل به جای اینکه دنبال شغل بگردد باید خودش کارآفرینی کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با تاکید بر لزوم تجاریسازی شرکتهای دانشبنیان، عنوان کرد: شرکتهای دانشبنیان باید بتوانند تولیدات خود را عرضه کنند و توسعه دهند.

احمدی، هزینه کردن برای شرکتهای دانشبنیان را سرمایهگذاری دانست و اضافه کرد: دانشگاهها نیازمند کمکهای بلاعوض جهت راه اندازی سرای نوآوری و شرکتهای دانشبنیان هستند.

به گزارش ایسنا، ساختمان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه گیلان با حضور رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، مسئولین استانی و مدیران دانشگاهی افتتاح شد.

انتهای پیام