شنبه 8 اردیبهشت 1403

تلاش مسوولان زنجانی برای مبارزه با موادی که خانمانسوز است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تلاش مسوولان زنجانی برای مبارزه با موادی که خانمانسوز است

زنجان - ایرنا - امروزه اعتیاد به مواد مخدر، از معضلات اساسی زندگی بشری به شمار می‌رود که زندگی برخی افراد را تحت تأثیر سو قرار می دهد، از همین رو این دغدغه، مسوولان استان زنجان را بر آن داشته است که به طور جدی به مبارزه و جلوگیری از این شیوع این مواد خانمانسوز کنند.

به گزارش ایرنا، موادمخدر یکی از بلایا و آسیبهای زمان حاضر است و در نوع خود بحران به شمار می رود و پیشگیری از ابتلا به این معضل خانمانسوز بهترین راه حفظ سلامت و ایجاد امنیت اجتماعی برای همه اقشار جامعه است.

مشارکت مردم در جلوگیری از اعتیاد به عنوان پیشگیری اجتماعی، بهترین نوع پیشگیری محسوب می شود که مردم در سطح استان می‌توانند از راه های مختلفی همچون اطلاع رسانی به نیروهای دولتی و تشکیل گروه های خودجوش مبارزه با مواد اعتیادآور به پیشگیری اجتماعی از انواع مواد مخدر کمک کنند.

مشارکت مردم در امر پیشگیری از طرفی و از سوی دیگر نیز اهمیت دادن مسئولان به گزارش های مردمی و واکنش سریع و به موقع به گزارش ها، برای بیشتر شدن این مشارکت اهمیت دوچندانی دارد.

اهمیت این موضوع موجب شده تا مسئولان ذی ربط در حوزه مبارزه با مواد مخدر استان زنجان از ابتدای سالجاری تاکنون 6 جلسه در خصوص مصون نگهداشتن شهروندان از افتادن در دام مواد مخدر خانمان سوز برگزار کنند.

پنج هزارو 596 بوته مخدر گل کشف شد

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون موفق شدیم پنج هزار و 596 بوته گل به وزن 252 کیلوگرم را کشف و امحاء کنیم که این رقم در سال گذشته 2 هزار و 181 بوته با وزن 78 کیلوگرم بود.

سعید بابایی با بیان اینکه شیوع مصرف گل در مناطق مرفه نشین و در بین جوانان و نوجوانان بیشتر شده است، افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون 35 نفر از افرادی که سابقه کشت و توزیع این ماده مخدر را داشتند دستگیر شده اند.

وی با بیان اینکه امسال 45 مکان کشت گل و شاهدانه را در استان شناسایی کردیم، اظهار داشت: شماره تماس همه دهیاران استان جمع آوری و تعامل با دهیاران در مناطق روستایی بیشتر و در روستای حاج سیران یکهزار قطعه گل را کشف شده است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان گفت: با جدیت بیشتر همه گلخانه های فعال و غیرفعال، مزارع کشت آفتابگردان و ذرت به لحاظ کشت مواد مخدر مورد بازرسی قرار گرفت و در یکی از مزارغ ذرت که کشت گل انجام و به شرکتی منتقل شده بود 600 بوته مخدر گل کشف شد.

بابایی اظهارداشت: در خصوص دستگیری توزیع کننده خرده فروش و تولید کننده رشد قابل توجهی داشتیم و جزو استانهایی هستیم که مورد تشویق ناجا قرار گرفته ایم چرا که در سالجاری 2 هزارو 588 نفر و سال گذشته نیز 2 هزار و 436 نفر دستگیر شده اند.

در سجاس و جوقین گل کشت می شود

جانشین فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده باید توجه ویژه ای در خصوص ریشه کنی مواد مخدر به ویژه گل انجام شود.

ابوالفضل طهماسبی افزود: در بخش سجاس شهرستان خدابنده و روستای جوقین شهرستان ایجرود کشت گل وجود داشت که ناجا اقدام به امحا و کشف آنها کرد.

وی ادامه داد: سپاه زنجان طرح جواد الائمه و کرامت اقدامات ارشادی قابل ملاحظه ای را اجرا کرده که به دنبال آموزش و تبیین عواقب استفاده از مواد مخدر هستیم که در خرمده دره، ابهر و زنجان در مناطق ویژه ای این طرح ها اجرا می شود.

 29 میلیارد ریال بودجه حوزه فرهنگی شهرداری در سالجاری است

شهردار زنجان به هزینه کرد پنج درصد از اعتبارات شهرداری در حوزه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: بودجه حوزه فرهنگی شهرداری در سالجاری 29 میلیارد ریال است.

حبیب الله یگانه با بیان اینکه برابر پیش بینی هایی که نسبت به درآمدها داریم، هزینه ها باید منطبق بر درآمدها باشد، اظهارداشت: پیش بینی می شود اعتبار عملکرد این ردیف 20میلیارد ریال باشد برابر بخشنامه ابلاغی پنج درصد از این عدد باید در حوزه مبارزه با مواد مخدر هزینه شود.

وی ادامه داد: نارضایتی هایی از سوی مردم در خصوص حضور معتادان در برخی از اماکن اعلام می شود که در صورت ابلاغ برنامه جمع آوری شهرداری آماده همکاری است.

اجرای طرح یاریگران زندگی در 527 مدرسه زنجان

رییس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: برنامه کانون یاریگران زندگی با هدف کاهش تمایل و خودداری از تجربه مصرف مواد و پیشگیری از آسیب پذیری و بروز اعتیاد در میان دانش آموزان مدارس از مهرماه سال گذشته اجرا می شود.

عباس غیاثی اظهار داشت: فعالیت های اجتماعی محور از جمله شناسایی وضعیت خطر پذیری مدارس، ترسیم درخت مشکلات و راهکارها، تبدیل راهکارها به پروژه های کوچک دانش آموزی، حمایت جویی اجرای پروژه ها، فعالیت های رشد مدار در شبکه شاد از چارچوب های اجرای برنامه یاریگران زندگی است.

وی تاکید کرد: کانون یاریگران زندگی در سال تحصیلی جاری با افزایش 10 درصدی مدارس نسبت به سال گذشته و در 30 درصد مدارس استان زنجان در حال اجرا است.

رییس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: 32 هزار و 580 دانش آموز عضو کانون یاریگران زندگی در مدارس استان هستند و اولیا 182 هزار و 400 نفر و کارکنان و فرهنگیان تحت پوشش نیز چهار هزار و 260 نفر هستند.

*س_برچسب‌ها_س*