سه‌شنبه 3 مهر 1403

تمام هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان اربعین رایگان است / برای دریافت بیمه‌نامه از سامانه سماح اقدام کنید

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
تمام هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان اربعین رایگان است / برای دریافت بیمه‌نامه از سامانه سماح اقدام کنید

هادی شیخ‌الاسلامی گفت: بعد از تکمیل فرایند ثبت‌نام بیمه، هم‌میهنان در دو حوزه حوادث و هزینه‌های درمانی، در ایران و در داخل کشور عراق تحت پوشش قرار می‌گیرند.

هادی شیخ‌الاسلامی، مدیرعامل بیمه میهن، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درخصوص فرایند عملیات بیمه‌گری زائرین اربعین حسینی گفت: سه سطح پوشش بیمه از طریق بیمه‌گذار سازمان حج و زیارت تعیین شده است. هنگامی که مردم از طریق سامانه سماح فرایند ثبت‌نام را انجام می‌دهند، می‌توانند به اختیار خود، از حداقل تا حداکثر پوشش‌هایی که تعریف شده را انتخاب کنند؛ بعد از تکمیل فرایند ثبت‌نام، پرداخت حق بیمه در سامانه انجام و اطلاعات آن بصورت آنلاین به سامانه اربعین شرکت بیمه میهن منتقل می‌شود. به محض اینکه ثبت‌نام به اتمام رسید و اطلاعات به شرکت بیمه میهن منتقل شد، بیمه‌نامه اربعین به نام افراد صادر و پیامکی در همین راستا برای افراد ارسال می‌شود که شامل لینک درگاه شرکت بیمه، آدرس اینترنتی اپلیکیشن اربعین، شماره تلفن پنج رقمیِ 96889 و همچنین نحوه ارتباط با مرکز پاسخگویی 24 ساعته شرکت بیمه است.

شیخ‌الاسلامی درمورد پوشش‌دهی بیمه به زائران، در داخل ایران و عراق عنوان کرد: بعد از اینکه فرایند بیمه انجام گرفت، هم‌میهنان در دو حوزه امور و حوادث و هزینه‌های درمانی، در ایران و در داخل کشور عراق از شعاع 100 کیلومتری منتهی به مرز‌های ششگانه کشور عراق تحت پوشش قرار می‌گیرند. در داخل کشور، اگر حوادثی برای افراد اتفاق بیفتد یا درمانی ناشی از حوادث انجام شود، در مراکز درمانی طرفِ قرارداد در استان‌های مرزی تا شعاع 100 کیلومتری تحت پوشش هستند و خسارت‌های مربوطه، در فرایند پرداخت قرار می‌گیرد. پرداخت خسارت‌ها هم بصورت آنلاین توسط کارشناسان و هم بصورت فیزیکی از طریق پایگاه‌هایی که در مسیر‌های مواصلاتی تا شعاع 100 کیلومتری مستقر هستند، انجام می‌شود.

در خاک عراق، هم‌میهنان عزیز در موضوع حوادث جاده ای، حوادث مربوط به داخل شهر‌های زیارتی و موضوع هزینه‌های درمانی تحت پوشش قرار دارند. باتوجه به سیاست‌هایی که سازمان حج و زیارت مشخص کرده است، مراکز درمانی معین شده علاوه بر پایگاه‌های امداد و نجات، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در داخل خاک عراق هستند که عمدتا در شهر‌های زیارتی مشخص شدند. شرکت بیمه با بیمارستان‌های مربوطه قرارداد بسته و کلیه هزینه‌های هم‌میهنان که تحت پوشش شرکت بیمه قرار گرفتند، پرداخت و تسویه می‌شود.

وی در ادامه افزود: افرادی مشمول پرداخت هزینه‌های درمانی می‌شوند که بیمه‌نامه اربعین را از طریق سامانه سماح از شرکت بیمه میهن خریداری کرده باشند.

مدیرعامل بیمه میهن درباره تحت پوشش بودن موکب‌هایی که خدمت ارائه می‌دهند اظهار کرد: تمامی خادمین در مواکب اگر از طریق سامانه سماح ثبت‌نام کرده باشند تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. امسال سازمان حج و زیارت در مکاتبات خود با شرکت‌های بیمه راجع به مناقصه، موضوع بیمه آتش سوزی مواکب، آتش سوزی پایگاه امداد و نجات هلال احمر، بیمه مسئولیت موکب‌داران، بیمه مسئولیت پزشکانی که در پایگاه‌های امداد و نجات فعالیت می‌کنند و بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو‌هایی که از طریق مواکب به کشور عراق مراجعه می‌کنند را در دستور کار قرار داده است.

سید هادی شیخ‌الاسلامی درخصوص مبالغ حق بیمه گفت: سه مبلغ حق بیمه 35، 45 و 55 هزار تومانی در سه سطح تعیین شده است که از نظر ریالی عدد قابل توجهی نیست؛ باتوجه به اینکه هر زائر حداقل دو تا سه میلیون تومان در این مسیر پیاده‌روی هزینه می‌کند، پرداخت هزینه تعیین شده خیلی بحث محاسبات مالی ندارد، لذا توصیه ما این است که بیمه را جدی بگیرند.

وی ضمن اشاره به اینکه فلسفه بیمه اربعین، پوشش حوادث مسیر پیاده‌روی است اضافه کرد: اگر اتفاقی برای افراد بیفتد، هزینه‌های سنگین درمانی در مراکز درمانی عراق، نباید افراد را دچار چالش کند. از طرف دیگر بحث چالش‌های مالی برای بازماندگان افراد متوفی مطرح است؛ این بیمه به عنوان یک پشتیبان امنیت خاطر و امنیت روانی برای افرادی است که هزینه درمانی دارند یا بازمانده فرد متوفی هستند.