سه‌شنبه 17 مهر 1403

تمرکزمان روی المپیک نبوده و نیست / هدفمان توسعه زیرساخت چوگان است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تمرکزمان روی المپیک نبوده و نیست / هدفمان توسعه زیرساخت چوگان است

رئیس فدراسیون چوگان گفت: حقیقت این است که ما اصلاً تمرکزمان روی المپیک نبوده و نیست هدفمان این است که بتوانیم در سایر مسابقاتی که در آینده نزدیک در پیش داریم موفق شویم.

رئیس فدراسیون چوگان گفت: حقیقت این است که ما اصلاً تمرکزمان روی المپیک نبوده و نیست هدفمان این است که بتوانیم در سایر مسابقاتی که در آینده نزدیک در پیش داریم موفق شویم.

اصغر ناظری رئیس فدراسیون چوگان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که با توجه به اعلام عدم حضور چوگان در المپیک لس‌آنجلس 2028، چه برنامه‌هایی برای آینده این رشته دارید؟ گفت: رشته چوگان ابتدا از سوی کشور آمریکا برای حضور در المپیک 2028 پیشنهاد شد چون در این کشور فعالیت چوگان بسیار خوب است و یکی از رشته‌های اساسی و پایه آنها به شمار می‌رود به همین دلیل دوست داشتند که این اتفاق را رقم بزنند ولی به هر شکل طبق پیگیری‌هایی که بنده داشتم گویا این پیشنهاد پذیرفته نشده و چوگان باز هم در بازی‌های المپیک غایب خواهد بود.

وی افزود: اینکه ممکن است مجدداً این پیشنهاد پیگیری شود و دوباره اخباری مبنی بر حضور چوگان در بازی‌های المپیک را بشنویم را کمی بعید می‌دانم اطلاعی هم ندارم که این موضوع اصلاً مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت یا خیر. آخرین شنیده من این است که به دلیل نیاز به 400 اسب جهت برگزاری مسابقات حضور چوگان در المپیک 2028 به کل منتفی شده است.

رئیس فدراسیون چوگان ادامه داد: حقیقت این است که ما اصلاً تمرکزمان روی المپیک نبوده و نیست. حتی در صورت حضور چوگان در این المپیک 2028 ما 4 رویداد بسیار مهم داریم که هدف‌گذاری خود را برای موفقیت در این مسابقات تنظیم کردیم. نخستین رویداد حساس و بین‌المللی ما رقابت‌های مقدماتی جام جهانی است که ابتدای سال 1404 به میزبانی کشور مصر برگزار خواهد شد.

ناظری خاطر نشان کرد: در این رویداد و در زون E که ایران هم در آن گروه قرار داد 18 کشور شرکت کردند که باید تلاش کنیم رقابت خوب و مطلوبی را در میان این تعداد کشورها داشته باشیم. مرحله نهایی چوگان مانژی به میزبانی ایالت ویرجینیای آمریکا در مهرماه سال آینده، مقدماتی جام جهانی در زون E که در کشور عربستان برگزار می‌شود و همچنین مرحله نهایی جام جهانی چوگان که در کشور امارات برگزار خواهد شد از جمله برنامه‌های ماست که قطعاً برای حضور در این رویدادها خودمان را آماده کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که چه اقدامات لازمی برای آماده سازی تیم ملی در این مدت انجام دادید؟ گفت: یکی از راه‌های آماده سازی تیم ملی در هر رشته ورزشی برگزاری مسابقات داخلی و فعال بودن بازیکنان در این رقابت‌هاست که خوشبختانه در این زمینه کارهای خوبی انجام دادیم. در حال حاضر لیگ ملی چوگان ما هفته چهاردهم خود را با موفقیت پشت سر گذاشت این در شرایطی است سایر رشته‌های ورزشی نهایتاً چند هفته است که برگزاری مسابقات لیگ خود را شروع کردند.

رئیس فدراسیون چوگان تاکید کرد: البته برای موفقیت در مسابقاتی چون مقدماتی جام جهانی و حتی در صورت صعود در رقابت‌های جام جهانی صرفاً مسابقات داخلی به کمک ما نخواهد آمد. چوگان ایران نیازمند حمایت است و باید در کنار این موارد از دانش مربیان خارجی هم بهره ببریم. اخیراً از یک مربی خارجی دعوت کردیم که به ایران آمدند و دوره‌های خوبی را برای ملی‌پوشان و مربیان برگزار کردند. با «ارل لزلی هربرت» به توافق نهایی رسیدیم و به زودی به ما ملحق خواهند شد تا هم در بحث چوگان در زمین خاکی و هم در زمین چمن کنار تیم ملی کشورمان باشند.

ناظری در واکنش به صحبت‌های وزیر ورزش مبنی بر اینکه وزارت قصد دارد به کم لطفی‌های صورت گرفته در حق این رشته پایان دهد؛ گفت: بنده به شخصه امیدوارم که این اتفاق رخ بدهد و مشکلات رشته چوگان برطرف شود. یکی از اهداف ما تأمین زیرساخت‌هاست که امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

وی در مورد آخرین وضعیت تیم ملی چوگان بانوان و سرنوشت اعزام این تیم به یک رویداد بین‌المللی هم توضیح داد: برای بانوان در داخل کشور همان برنامه‌ای که در حوزه آقایان داریم را اجرا کردیم. هفته پانزدهم لیگ ملی بانوان هم با حضور 5 تیم دنبال می‌شود که اتفاق مثبتی برای این بخش است. برای تیم ملی هم برنامه ما از ابتدای کارمان در فدراسیون این است که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که یا تیم ایران مقابل یک تیم خارجی و در بیرون از مرزهای ایران بازی کند و یا از آن تیم خارجی دعوت کنیم که به ایران سفر کند.

رئیس فدراسیون چوگان گفت: پیگیری این موضوع از دستور کار ما خارج نشده و رایزنی کردیم که این بازی بین تیم ایران با پاکستان و یا هند باشد چرا که در چند سال اخیر چوگان در این 2 کشور فعالیت خوبی داشته و در حال حاضر صاحب سبک هستند. چوگان بازان زن ایران واقعاً چیزی کم از ورزشکاران پاکستان ندارند و در صورت حمایت بیشتر می‌توانند هم پای آنها در مسابقات خوش بدرخشند. انتظار داریم در این زمینه وزارت ورزش هم کمک کند تا این رشته بومی ایرانی از این وضعیت در سایه بودن خارج شود و شاهد اتفاقات خوبی برای آن باشیم.

تمرکزمان روی المپیک نبوده و نیست / هدفمان توسعه زیرساخت چوگان است 2