یک‌شنبه 15 مهر 1403

تناقضات اعضای هیئت رئیسه مجلس درباره استعفای پزشکیان از سمت نمایندگی

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
تناقضات اعضای هیئت رئیسه مجلس درباره استعفای پزشکیان از سمت نمایندگی

در حالی که سحنگوی هیئت رئیسه مجلس روز شنبه از برگزاری جلسه استعفای پزشکیان در مجلس خبر داده بود امروز اظهارات قبلی خود را رد کرد و گفت که مسعود پزشکیان نیازی به استعفا از نمایندگی‌اش در مجلس ندارد.

به گزارش خبرنگار الف، این روزها اخبار ضدونقیضی از استعفای مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب از سمت نمایندگی در رسانه ها منتشر می شود.

روز شنبه بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دور چهاردهم و اعلام پیروزی مسعود پزشکیان در این انتخابات، علیرضا سلیمی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای گفت: «با توجه به پیروزی آقای پزشکیان یک جلسه کوتاهی برای استعفای ایشان از نمایندگی مجلس شورای اسلامی برگزار می شود که این جلسه هم در اوایل مردادماه خواهد بود».

در همین زمینه مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای تحت عنوان «نحوه برگزاری جلسه مجلس برای استعفای پزشکیان از نمایندگی» حتی جزئیات طرح استعفاء در مجلس را توضیح داد.

وی برای اظهارات خود به مواد 90 تا 93 آیین‌نامه داخلی مجلس، استناد کرد و گفت: «هر نماینده‌ای که بخواهد از مجلس برود، باید استعفای او به رای گذاشته شود البته این قاعده درباره نمایندگانی که وزیر دولت می‌شوند، فرق دارد چون آنها از مجلس رای اعتماد می‌گیرند. بر این اساس 31 تیرماه یعنی اولین جلسه بعد از تعطیلات مجلس، استعفای آقای پزشکیان از نمایندگی مجلس به رای گذاشته می‌شود؛ روال جلسه به این صورت است که ایشان و یا یک نماینده مجلس از طرف آقای پزشکیان تقاضای استعفا را مطرح می‌کند و این تقاضا به رای مجلس گذاشته می‌شود».

اما به رغم این اظهارات و استنادات به آئین نامه داخلی مجلس، امروز یکشنبه علیرضا سلیمی در سخنانی ضمن رد اظهارات یوسفی، حتی مطالب روز شنبه خود را هم رد کرد.

وی گفت: «نیازی به استعفای رئیس جمهور منتخب از جایگاه نمایندگی وجود ندارد».

سلیمی امروز برخلاف روزهای گذشته هم مصاحبه کرد و هم توئیت زد.

اما خلاصه اظهارات جدید وی درباره استعفای پزشکیان این است: «رئیس جمهور منتخب نیاز به استعفا از نمایندگی مجلس به دلایل زیر ندارند:

1- رویه در مورد رهبر معظم انقلاب و نیز آقای هاشمی رفسنجانی عدم طرح موضوع استعفا در مجلس بوده است.

2- با توجه به آنکه اذن به شئ اذن به لوازم آن است، بنابراین اجازه قانون به نامزدی نماینده بالفعل برای ریاست جمهوری به منزله نافذ بودن این اجازه در تمام مراحل بعد است.

3- بعد از رای مردم و مراسم تنفیذ، حکم حاکم تمام کننده است و دیگر نیازی به طرح استعفا در مجلس نیست.»

حال سوال این است که اولا آیا جلسه استعفای پزشکیان در مجلس برگزار می شود؟

دوما چرا برای یک مساله ساده مسئولین ما اینقدر دچار اشتباه و تصحیح اظهارات و موضع گیریهای خود می شوند.