چهارشنبه 13 تیر 1403

تورم مسکن دوباره مثبت شد / علت رشد محسوس قیمت و حجم معاملات مسکن چیست؟

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع
تورم مسکن دوباره مثبت شد / علت رشد محسوس قیمت و حجم معاملات مسکن چیست؟

جدیدترین گزارش مسکن بانک مرکزی پس از چند روز وقفه بالاخره منتشر شد. گزارشی که خبر از بازگشت روند افزایشی تورم بازار مسکن حکایت دارد. این در حالی است که با گذشت چندین ماه از فعالیت دولت سیزدهم، متقاضیان مسکن همچنان چشم انتظار رونمایی از واحد‌های نهضت ملی مسکن هستند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بررسی جزئیات آمار معاملات مسکن در دومین ماه سال نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه سال جاری، بر خلاف فروردین ماه، نرخ تورم ماهانه مسکن از روند منفی به مثبت بازگشته است. به گونه‌ای که متوسط قیمت هر متر مربع خانه در شهر تهران نسبت به ماه قبل، 6.1 درصد گران‌تر شده و به رقم 36 میلیون و 351 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که این رقم در اولین ماه سال، در محدود 34 میلیون تومان قرار داشت. از سوی دیگر، درصد تغییر میانگین قیمت مسکن در اردیبهشت 1401 نسبت به ماه مشابه سال قبل، 26.2 درصد بوده است که نسبت به تغییراتِ 16.9 درصدی در فروردین امسال، روند افزایشی داشته است.

رکوردشکنی حجم معاملات در ایستگاه اردیبهشت

در این میان، افزایش قابل توجه تعداد معاملات مسکن شهر تهران از نکات مهم گزارش اخیر می‌باشد. به گونه‌ای در این ماه، بیش از 10 هزار فقره معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسیده است که نسبت به ماه قبل، با رشد بیش از 206 درصدی همراه بوده است. این در حالی است که پیش از این، در تیرماه 99 حدود 12‌هزار فقره معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسید و پس از 22 ماه، دوباره شاهد رکوردشکنی حجم معاملات مسکن هستیم. از سوی دیگر، افزایش بیش از 206 درصدی تعداد معاملات در شرایطی رقم خورده است که تعداد معاملات مسکن در فروردین ماه نسبت به اسفندمه 1400، با افت حدود 50 درصدی مواجه شده بود. کارشناسان اقتصادی معتقدند حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران در اردیبهشت ماه بعد از 22 ماه 5 رقمی شده است و در سطحی غیررکودی و نزدیک به رونق قرار گرفته است. البته رونق واقعی در بازار مسکن شرایطی است که در آن حجم معاملات خرید آپارتمان از ناحیه تقاضای مصرفی رشد کرده باشد، اما در اردیبهشت ماه وزن اصلی خریداران را متقاضیان سرمایه‌ای (کوتاه مدت و اغلب بلندمدت) تشکیل داد. بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در تهران به تفکیک عمر بنا در فروردین ماه 1401 حاکی از آن است که از مجموع 3 هزار و 427 واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا پنج سال ساخت با سهم 28.7 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با وجود این، سهم مذکور در مقایسه با فروردین ماه سال قبل از آن، حدود 6.3 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت بالا در گروه‌های 11 تا 15 و بیش از 20 سال ساخت افزوده شده است.

بیشترین تقاضا برای نوساز‌ها؟

بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در تهران به تفکیک عمر بنا در اردیبهشت ماه 1401 حاکی از آن است که از مجموع 10 هزار و 490 واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا پنج سال ساخت با سهم 29.6 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با وجود این، سهم مذکور در مقایسه با اردیبهشت ماه سال قبل از آن، حدود 6.1 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت بالا در گروه‌های 11 تا 15 و بیش از 20 سال ساخت افزوده شده است.

عقب نشینی میانگین قیمت خانه در گران‌ترین منطقه تهران

در حالی که اولین ماه سال، میانگین قیمت هر متر خانه در منطقه یک تهران به عنوان گران‌ترین منطقه به رقم بیش از 75 میلیون تومان رسیده بود، حال این رقم در اردیبهشت ماه با افت نسبت به ماه قبل، به بیش از 74 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر، میانگین قیمت در ارزان‌ترین منطقه تهران با افزایش همراه شده و به رقم بیش از 18 میلیون تومان رسیده است. هرچند میانگین قیمت خانه در گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل، به ترتیب 23.6 و 53.4 درصد رشد دارد. همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در اریبهشت ماه سال 1401 حاکی از آن است که از میان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 16 درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه را از آن خود کرده است. همچنین مناطق 10 و 2 به ترتیب با اختصاص سهم‌های 10 و 9.3 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

چند رصد از معاملات به خانه‌های زیر 2.5 میلیارد رسید؟

توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده شهر تهران در دومین ماه سال 1401 نشان می‌دهد به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 متر مربع، سهمی معادل 55.3 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. (این رقم در فروردین ماه امسال 56.3 درصد بود) همچنین 58.8 درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه (36 میلیون و 350 هزار تومان) معامله شده و 51.3 درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از 2.5 میلیارد تومان اختصاص داشته است.

مستأجران همچنان زیر فشار تورمی اجاره بها

بر اساس اطلاعات منتشره توسط بانک مرکزی، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در اردیبهشت ماه سال 1401 نشان دهنده رشد (به ترتیب) معادل 46 و 50.6 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. لازم به توضیح است، رشد ماهانه شاخص مزبور در اردیبهشت ماه در شهر تهران و کل مناطق شهری 1.9 و معادل 2 درصد است.

خروج از پساجهش؟

علائم دریافتی از بازار معاملات مسکن شهر تهران در اردیبهشت نشان‌دهنده تغییر فاز بازار مسکن در میانه بهار و خروج بازار اردیبهشت ماه از فازپساجهش است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ مهم‌ترین دلیل این موضوع به فعال شدن بازیگردان قدیمی جهش ملکی یعنی تغییرات محسوس نرخ دلار مربوط می‌شود. در واقع علت رشد محسوس قیمت و حجم معاملات مسکن در این ماه بعد از گذشت بیش از یکسال از ورود بازار مسکن به فاز پساجهش، به آرایش ارزی معامله گران بازار مسکن تهران در این ماه مربوط می‌شود. معامله گران بازار در واکنش به افزایش محسوس قیمت دلار، حجم خرید‌های سرمایه‌ای از بازار ملک را افزایش دادند. این رشد محسوس در قیمت دلار به عنوان متغیر برون زا یا نیروی خارجی اثرگذار بر بازار مسکن وارد عمل شده ونه تنها بر وضعیت قیمت‌ها که بر حجم معاملات مسکن در ماه میانی بهار اثرگذاشته است. در واقع بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه تحت‌تاثیر شارژ ارزی و رشد انتظارات تورمی، با افزایش قیمت وافزایش تقاضای سرمایه‌ای مواجه شده است. همان گونه که جهش در بازار مسکن شهر تهران در سال 97 نیز تحت‌تاثیر افزایش ریسک‌های غیراقتصادی، رشد انتظارات تورمی و جهش ارزی آغاز شد. هم اکنون نیز یکبار دیگر و بعد از گذشت بیش از یکسال از ورود بازار ملک به فاز پساجهش، با مشاهده ردپای انتظارات تورمی ناشی از رشد قیمت دلار، بار دیگر متغیر برونزا و این عامل خارجی موثر بر بازار ملک فعال شده است.
تورم مسکن دوباره مثبت شد / علت رشد محسوس قیمت و حجم معاملات مسکن چیست؟ 2
تورم مسکن دوباره مثبت شد / علت رشد محسوس قیمت و حجم معاملات مسکن چیست؟ 3
تورم مسکن دوباره مثبت شد / علت رشد محسوس قیمت و حجم معاملات مسکن چیست؟ 4