جمعه 20 مهر 1403

توزیع نهاده‌های حمایتی در بین کشاورزان خلخال

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
توزیع نهاده‌های حمایتی در بین کشاورزان خلخال

اردبیل_ایرنا_مدیرجهاد کشاورزی خلخال گفت: برای حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی در منطقه مقدار قال توجهی نهادههای دامی حمایتی در بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

بهبود علیزاده روز دوشنبه به ایرنا افزود: در سال زراعی 98 _99 بیش‌از بیش از 700 تن انواع کود شیمیایی و بذر اصلاح شده گندم، جو و حبوبات در بین کشاورزان این شهرستان توزیع شده است.

وی اظهار کرد: نهاده‌های دامی توزیع شده در بین کشاورزان شامل 473 تن کود ازته،117 تن کود فسفاته،20 تن کود تپاله،100تن بذر اصلاح شده گندم،2 تن بذر اصلاح شده جو، یک تن بذر اصلاح شده نخود، یک تن بذر عدس و500 هزار کیلو بذر اصلاح شده علوفه می‌باشد که با قیمت یارانه ای در اختیار تولید کنندگان بخش کشاورزی این شهرستان قرار گرفته است.

علیزاده اضافه کرد: همچنین در راستای حمایت از دامداران و تولیدکنندگان بخش دام مدیریت جهاد کشاورزی خلخال اقدام به توزیع 2هزار و 150 کیلوگرم سبوس گنم،600 تن جو خوراک دام، 200 تن ذرت خوراکی دام، 70 تن سویا و نیز 800 تن شکر برای استفاده زنبورداران این شهرستان کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: در سال زراعی 98_99 از مجموع اراضی مستعد برای کشت پاییزه خلخال 12 هزار و 300 هکتار زیرکشت غلات و حبوبات رفته که این میزان در مقایسه با سال زراعی قبل 20 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی اظهارداشت: از این میزان 9 هزار و 200 هکتار به کشت گندم پاییزه،2 هزار و 500 هکتار برای کشت جو پاییزه، 200 هکتار برای کشت نخود و 400 هکتار به کشت عدس از سوی کشاورزان غلات و حبوبات کار این شهرستان اختصاص داده شده است.

علیزاده بیان‌کرد: برای حمایت از کشاورزی منطقه و افزایش راندمان تولید و همچنین کاهش تلفات محصولات کشاورزی در سال جاری 100 تن بذر اصلاح شده غلات از نوع بارانو اذر و همچنین سه تن بذر اصلاح شده حبوبات با ارقام جدید پربازده و کم‌تلفات در اختیار کشاورزان غلات و حبوبات کار قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: نتیجه اجرای طرح‌های ترویجی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی، ارائه مشاوره‌های کارشناسی و پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت به کشاورزان منطقه افزایش 35 درصدی سطح زیرکشت محصولاتی همچون زعفران، 50 درصدی گل محمدی و 40 درصدی بادام زمینی در سال جاری بوده است.

او اجرای طرح احداث سیلوی 30 هزار تنی گندم در خلخال را از جمله پروژه‌های عمرانی مهم این شهرستان ذکر کرد که با بهره‌برداری از آن یکی از اهداف پدافند غیرعامل و ذخیره‌سازی گندم مورد نیاز منطقه محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکل تخصیص آب برای اجرای پروژه شهرک گلخانه‌ای روستای طولش از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل برطرف شده، از تخصیص 15 میلیارد ریال برای اجرای زیرساخت‌های این شهرک خبر داد.

شهرستان خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد، سالانه بطور میانگین بیش از 15 هزار تن گندم، جو و حبوبات در این شهرستان تولید می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*