دوشنبه 16 مهر 1403

توسعه بقاع متبرکه زنجان به دلیل ظرفیت‌های گردشگرپذیری این اماکن است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
توسعه بقاع متبرکه زنجان به دلیل ظرفیت‌های گردشگرپذیری این اماکن است

زنجان - ایرنا - معاون بهره‌وری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: با توجه به گردشگر پذیر بودن بقاع متبرکه این استان، طرح‌های توسعه‌ای در این اماکن با جدیت درحال انجام است.

داود قاسملو روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: هرچند که طی سال جاری شیوع کرونا موجب کندتر شدن روند پیشرفت عملیات عمرانی در توسعه بقاع شده است، اما اقدامات عمرانی همچنان درحال انجام بوده و موقف نشده است. وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای اوقاف در بقاع متبرکه که از سال‌های پیش در حال انجام است، اظهار داشت: یکی از مهمترین بقاعی که اوقاف طرح توسعه آن را پیگیر است، بقعه قیدار نبی (ع) است. قاسملو با بیان اینکه برای سال جاری ساخت 40 چشمه سرویس بهداشتی به مساحت 820 متر مربع در محوطه بقعه قیدار نبی (ع) در نظر گرفته شده است؛ اضافه کرد: امسال این کار با حدود مبلغ 500 میلیون تومان انجام خواهد شد. معاون بهره‌وری اداره کل اوقاف استان زنجان گفت: در راستای اقدامات توسعه‌ای یکی از پلاک‌های اطراف بقعه قیدار نبی (ع) نیز آزادسازی شده است. وی طرح توسعه قیدار نبی (ع) را یک طرح جامع عنوان کرد و افزود: نیازمندی‌های 50 سال آینده در طرح جامع بقعه قیدار نبی (ع) دیده شده است. قاسملو تصریح کرد: در این طرح احداث شبستان‌های مختلف با کارایی‌های متفاوت، زائرسرا، مراکز فرهنگی، کتابخانه، پارکینگ، سرویس بهداشتی، مهد کودک و مصلی در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به گردشگرپذیر بودن حرم مطهر قیدار نبی (ع)، گفت: هر سال شاهد حضور گردشگران مذهبی از اقصی نقاط کشور و حتی سایر کشورها در این حرم هستیم از همین‌رو در تلاش هستیم که با اجرای طرح جامع نسبت به استفاده از ظرفیت این مکان مذهبی اقدام کنیم. معاون بهره‌وری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه اجرای طرح جامع بقعه قیدار نبی (ع) به اعتبارات زیادی نیاز دارد، گفت: در همین راستا این طرح به صورت فاز به فاز اجرایی خواهد شد.

بنای آرامگاهی قیدار نبی (ع) در شهر قیدار (مرکز شهرستان خدابنده) در دامنه ارتفاعات با همین نام قرار دارد. این بنا متعلق به قیداربن اسماعیل بن ابراهیم (علیه السلام) از پیامبران الهی است. قیدار نبی با نام اصلی قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم از اجداد پیامبر اسلام است که او را فرزند اسماعیل و نیای سی ام محمد، پیامبر اسلام دانسته اند. انتساب این بقعه به قیدار نبی (ع) با استشهاد 65 نفر از علما مورد تایید قرار گرفته است. این بقعه در زمان بلغار خاتون زن غازان خان (ازپادشاهان ایخانی) تخریب و در سال 719 قمری احداث شد. این بنای آرامگاهی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

استان زنجان 132 بقعه متبرکه را در خود جای داده است.

*س_برچسب‌ها_س*