سه‌شنبه 17 مهر 1403

توسعه فرهنگ مدیریت پسماند در شهر زیرزمینی پایتخت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
توسعه فرهنگ مدیریت پسماند در شهر زیرزمینی پایتخت

تهران - ایرنا - به منظور توسعه فرهنگ شهروندی در مدیریت پسماند تفاهم نامه فرهنگی میان سازمان مدیریت پسماند با شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در مراسم امضای تفاهم نامه اظهار داشت: 63 درصد عبور و مرور شهروندان تهرانی و حتی شهرهای اطراف پایتخت از طریق مترو صورت می گیرد و این ناوگان با عبور و مرور روزانه بیش از یک میلیون نفری بهترین مکان برای اجرای برنامه های فرهنگی در حوزه مدیریت شهری است.

«مهدی شایسته اصل» افزود: ناوگان مترو تهران با بیش از 140 ایستگاه می تواند محلی برای توسعه آموزش های شهروندی باشد و با تفاهم نامه ای که میان سازمان پسماند منعقد شده تلاش داریم بسیاری از آموزش های شهروندی در این خصوص را به مردم فرهنگ سازی کنیم.

وی ادامه داد: در ناوگان مترو شاهد حضور همه اقشار جامعه با تمامی سلیقه ها هستیم و این ظرفیت بسیار مناسبی برای اجرای برنامه های فرهنگی است، و از این ظرفیت مناسب برای هویت بخشی شهر نیز می توان استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد: در مسیر فرهنگ سازی باید از ابتکارات و الگوهای نوین استفاده کنیم و در تلاش هستیم در دوره مدیریت جدید شرکت بهره برداری مترو تهران آموزش های شهروندی را در این ناوگان توسعه دهیم.

به گفته وی، این امر مورد تاکید شهردار و اعضای شورای شهر است و تلاش می کنیم از ظرفیت ویژه مترو تهران در توسعه آموزش های عمومی همه اقشار کارهایی انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز گفت: یکی از مشکلات کلانشهر تهران در حوزه پسماند عدم تفکیک زباله و پسماندهای خانگی از مبدا است که همواره مورد تاکید مدیران شهری بوده اما به نتایج قابل قبولی دست نیافتیم.

محمد مهدی عزیزی افزود: جلسات متعددی در این خصوص تشکیل شد و مقرر شد که از طریق فرهنگ سازی شهروندان را در این مسیر قرار دهیم که با تشکیل کارگروه آموزش و فرهنگ سازی در مدیریت سازمان پسماند شهر تهران تصمیم گرفته شد که از طریق ناوگان مترو تهران این فرهنگ سازی انجام شود.

وی ادامه داد: مشوقان محیط زیست تنها هشت درصد از زباله ها را از محل خارج می کنند و مابقی را در منازل مورد استفاده قرار می دهند که از طریق ایستگاه های مترو این مهارت و آموزش های شهروندی را در حوزه مدیریت پسماند به شهروندان ارائه خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران خاطرنشان کرد: وجود زباله ها و شیرابه های خانگی چهره شهر را آلوده کرده و بنا داریم از طریق این کار فرهنگی چهره شهر را از آلودگی خارج کنیم.

همچنین وی در مراسم تقدیر از کارکنان امور ایستگاه های مترو با موضوع ممانعت از ورود آقایان به واگن بانوان نیز گفت: حفظ آرامش روانی شهروندان یکی از اولویت های مهم این ناوگان است و با اجرای برنامه های فرهنگی این آرامش را در این شهر زیرزمینی توسعه می دهیم.

شایسته اصل وجود متکدیان، دستفروشان و ورود برخی آقایان در واگن های بانوان را مانع آرامش روانی مسافران این ناوگان اعلام کرد و گفت: با اجرای کار فرهنگی این آسیب های اجتماعی را کاهش خواهیم داد.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی و تشکیل کارگروه فرهنگی در این خصوص نیز گفت: با همکاری معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت مترو کارگاه های آموزشی در حوزه آسیب های اجتماعی در این شهر زیر زمینی اجرا مس کنیم.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*