شنبه 29 اردیبهشت 1403

توسعه کشاورزی حفاظتی در راستای پایداری منابع زیست‌محیطی

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
توسعه کشاورزی حفاظتی در راستای پایداری منابع زیست‌محیطی

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کشاورزی حفاظتی، روش نسبتا نوینی است که طی آن، زمین‌های تخریب‌شده، مورد بازسازی قرار گرفته و علاوه بر این اتفاق خوب، از نابودی زمین کشاورزی جلوگیری به عمل می‌آید.

این سازوکار سبب شده تا بسیاری از کشورهای جهان، از کشاورزی حفاظتی به عنوان یکی از اصلی‌ترین و متداول‌ترین رو‌ش‌های بهینه چرخه محیط زیست در جهان استفاده کنند و در پرتو آن به یک صنعت پویا و قابل اطمینان در حوزه کشاورزی دست یابند.

از دیگر سو، با توجه به فرآیند خشک شدن تدریجی زمین و بالا رفتن میزان حرارت هوا در بسیاری از کشورهای جهان، از این روش، به عنوان اصلی مهم در زمینه نجات زمین و کشاورزی یاد می‌شود.

در این روش علاوه بر درگیر کردن سطح کمتری از خاک، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی صورت می‌گیرد و محصول نهایی نیز از کیفیت و دوام خوبی برخوردار خواهد بود.

تمامی این مزایا سبب شده تا کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همواره نگاه ویژه‌ای به این چرخه در حوزه کشاورزی داشته باشد.

به همین دلیل در سال گذشته، از طرح فعالیت‌های فناورانه مرتبط با الگوی مدیریت خاک از طریق اقدامات حفاظت خاک و استقرار کشاورزی حفاظتی، حمایت به عمل آمد. این حمایت‌ها به پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران اختصاص پیدا کرد.

به دلیل ضرورت بالای حمایت از کشاورزی حفاظتی، کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح‌های خلاقانه و فناورانه این حوزه، حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید دانش بنیان کشاورزی کشاورزی حفاظتی محیط زیست این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است