دوشنبه 16 مهر 1403

توضیحات آموزش و پرورش درباره تعطیلی مدارس و رصد دانش‌آموزان توسط معلمان

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
توضیحات آموزش و پرورش درباره تعطیلی مدارس و رصد دانش‌آموزان توسط معلمان

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد کرد: با این کار طی یک دوره سه‌ساله کلیه معلمان آموزش های لازم را حداقل در یک درس دریافت خواهند کرد و آماده ارائه طراحی‌های آموزشی خلاقانه خود خواهند بود.

معصومه نجفی، سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی در خصوص افت سطح سواد کودکان گفت: براساس پژوهشهای انجام شده، از پیامدهای غیرحضوری بودن آموزش طی دو سال گذشته، پایین آمدن کیفیت آموزش بوده است، لذا طرح جبران و تثبیت یادگیری در تابستان گذشته به منظور جبران این افت اجرا و مقرر شد فاز دوم آن در سال جاری پس از شناسایی دوباره دانش آموزان نیازمند توجه، به مرحله اجرا دربیاید.

وی افزود: سنجش دانش آموزان در دوره ابتدایی به شکل کیفی توصیفی صورت میگیرد و احراز شایستگیهای عمومی دانش آموزان از طریق آزمونهای مداد کاغذی و دریک فضای استرسزای امتحانی ممکن نیست و لازمه این دریافت، رصد دانش آموزان توسطه معلمان در یک بازه زمانی است.

نجفی تصریح کرد: معلمان از مهر تا اواسط آذرماه فرصت خواهند داشت که طی فرایند تدریس، مرحله شناسایی دانش آموزان را طی کرده و آن دسته از دانش آموزان که در هر درس نیازمند توجه بیشتر هستند را شناسایی کنند.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی لزوم ایجاد یک نگاه کلان به مسئله ارتقاء سطح سواد و شایستگیهای عمومی دانش آموزان را مهم دانست و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (حفظه الله) در طی ده سال گذشته، از چهار کلیدواژه سیاستگذاری آموزشی، فضا و تجهیزات، معلم و محتوا، به عنوان ارکانی که میتوانند یک نظام آموزشی را مورد حمایت قرار دهند، نام برد.

نجفی توجه به معلم که یکی از مهمترین ارکان این اصول چهارگانه دانست و گفت: توانمندسازی معلم به معنای واقعی را مورد تاکید است.

وی افزود: معاونت ابتدایی بخش عمدهای از برنامههای خود را متمرکز بر توانمندسازی معلمان و ارتقاء کیفیت آموزش درنظر گرفته است که طراحی بسته آموزشی ویژه کلاس اولیها و برنامه توانمندسازی معلمان از آن جمله میباشد.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی بالا بودن شاخص تکرار پایه در اول ابتدایی نسبت به سایر دورهها را دلیل توجه بیشتر به تغییر رویکرد در فرایند آموزشی این دانش آموزان اعلام کرد و گفت: در بسته آموزشی طراحی شده که به طور آزمایشی برای8300 کلاس روستایی در سراسر کشور به صورت هفتگی تهیه و ارسال میشود؛ تمام اجزاء مورد نیاز معلم برای تدریس که شامل فیلم، فلش کارت، کتاب داستان، بازیهای مرتبط با عنوان درس و... است در نظر گرفته شده و هدف آن تغییر رویکرد معلمان از شیوه سنتی به روشهای نوین آموزشی و با در نظرگرفتن ساحتهای شش گانه تربیتی میباشد.

نجفی شناخت عوامل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان و به کارگیری سیاستهای درست و اثربخش در برون رفت از این چالش را ضروری دانست و از برگزاری دورههایی ویژه سر گروههای اصلی معلمان از تمام استانهای کشور به عنوان برنامه دیگر معاونت ابتدایی در مسیر توانمندسازی معلمان خبر داد.

وی شبکه سازی قوی و گفتمان سازی آموزشی را پشتوانه این طرح دانست و تصریح کرد: با این کار طی یک دوره سه‌ساله کلیه معلمان آموزش های لازم را حداقل در یک درس دریافت خواهند کرد و آماده ارائه طراحی‌های آموزشی خلاقانه خود خواهند بود.

سرپرست آموزش ابتدایی گفت: طرح یارمهربان و تجهیز کتابخانه‌های کلاسی با کتاب‌های منتخب که شامل همه ساحتهای تربیتی است؛ با تعیین سه زمان 15 تا 20 دقیقه‌ای برای کتابخوانی از فعالیت‌هایی است که در سال تحصیلی جدید در در همه مدارس ابتدایی اجرا میشود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، نجفی در پایان تصریح کرد: با وجود برنامه شاد دیگر شاهد تعطیلی مدارس نخواهیم بود و هرگاه بنا به دلیلی شرایط برگزاری کلاس به شکل حضوری مهیا نباشد؛ حتما این امکان وجود دارد که از طریق اپلیکیشن شاد به شکل مجازی برگزار شود./ ایسنا

هم اکنون دیگران می خوانند 6 آذر 1401 - 11:59

بیشتر بخوانید

توضیحات آموزش و پرورش درباره تعطیلی مدارس و رصد دانش‌آموزان توسط معلمان 2