یک‌شنبه 6 آبان 1403

توقف اعزام کاروانی زائران از طریق مرز خسروی / موضوع در حال پیگیری است

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع

اعزام کاروانی زائران از مرز خسروی به دلیل عدم استقرار شرکت‌های حمل و نقل عراقی در آن‌سوی مرز و اعلام قیمت‌های گزاف برای جابجایی، مدتی است که متوقف شده که با پیگیری مسؤولان ارشد استان به زودی از سر گرفته می‌شود.

به گزارس فارس، مرز رسمی خسروی از 23 مردادماه امسال پس از حدود سه سال به روی زائران عتبات عالیات بازگشایی شد از آنجا که این مرز خسروی طی سال‌های اخیر بر روی زوار عتبات بسته بود، شرکت‌های حمل و نقل عراقی در این پایانه مرزی فاقد دفاتر نمایندگی هستند، بنابراین برای جابجایی زائران قیمت‌های گزافی را اعمال می‌کردند که در این راستا به منظور رفاه حال زوار تا زمان رفع مشکل حمل و نقلی اعزام کاروانی زوار عتبات عالیات از طریق مرز خسروی استان کرمانشاه انجام نمی‌شود.

این موضوع مبنی بر اینکه فعلا اعزام به عتبات عالیات به صورت کاروانی از مرز خسروی انجام نمی‌شود طی مکاتباتی به سازمان حج و زیارت در استان‌های شمال و شمال غرب کشور اعلام شده که با از سرگیری اعزام‌های کاروانی از مرز خسروی، زائران استان‌های شمالی و استان‌های شمال غرب کشور هم از مرز خسروی به عتبات عالیات اعزام خواهند شد.

در این راستا بهمن امیری‌مقدم، استاندار کرمانشاه اخیرا در دیدار حسینی، معاون وزیر و رییس سازمان حج و زیارت کشور پیگیر رونق دادن مسیر دروازه کربلا و مرزبین‌المللی خسروی شد. در نتیجه این دیدار مقرر شد، خسروی به بسته‌های سازمان حج و زیارت اضافه شود و از این‌پس دفاتر حج و زیارت و شرکت‌های مجری، کاروان‌های عتبات را از این مرز هم راهی کربلای معلی کنند.

بهمن امیری‌مقدم در این دیدار با اشاره به این‌که مرز بین‌المللی خسروی قدیمی‌ترین، نزدیک‌ترین و آسان‌ترین مسیر کربلای معلی است، گفت: زیرساخت‌های کم‌نظیری در مسیر خسروی وجود دارد که آن را از سایر مسیرهای زائران حسینی متمایز کرده است.

به گفته کریمی‌خو مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه، موضوع از سرگیری اعزام های کاروانی از طریق مرز خسروی در دیدار با رییس سازمان حج و زیارت در حال بررسی است و بزودی اعزام های کاروانی از مرز خسروی از سر گرفته می‌شود.

محمد حیدری، سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز به خبرنگار فارس، گفت: مسؤول اعزام زائران عتبات عالیات به صورت کاروانی برعهده سازمان حج و زیارت است و اعزام‌ها برحسب سیاست‌ها و توافقات خود با طرف عراقی صورت می‌گیرد، ولی آنچه که مهم است باز بودن مرز خسروی بر روی زوار است و افراد در ساعات مجاز خروج می‌توانند با داشتن گذرنامه معتبر از این مرز وارد کشور عراق شوند.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین ساعات مجاز خروج از مرز رسمی خسروی به عراق را از 6 صبح تا 5 عصر اعلام کرد و افزود: بازگشت هم به صورت 24 ساعته است.