یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

تولید زعفران در ایران؛ مدیریت صادرات با افغانستان!/ وقتی فرصت بازار از خراسان‌جنوبی گرفته می‌شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تولید زعفران در ایران؛ مدیریت صادرات با افغانستان!/ وقتی فرصت بازار از خراسان‌جنوبی گرفته می‌شود

قوسی گفت: در خصوص صادرات محصول هم اکنون بازار کشور‌های پر مصرفی مانند هندوستان را به دلیل بالا بودن تعرفه‌های صادراتی به جای ایران، افغانستان مدیریت می‌کند چرا که تعرفه‌های صادرات افغانستان صفر است؛ این در حالی است که ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است و فرصت بازار این کشور از استان‌های زعفران خیز مانند خراسان‌جنوبی گرفته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، از آغاز کشت پیاز زعفران در اراضی کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد و گفت: امسال کشت طلای سرخ در اراضی کشاورزی استان در حالی آغاز شده که 300 هکتار به سطح زیرکشت استان افزوده می‌شود.

وی سطح زیرکشت زعفران در استان را 17 هزار و 152 هکتار اعلام کرد و افزود: بیشترین سطح زیرکشت زعفران استان با 5 هزار و 88 هکتار به شهرستان قاین اختصاص دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی تعداد بهره‌برداران کشت زعفران در استان را 38 هزار و 282 نفر اعلام کرد و گفت: کشت زعفران با توجه به اقلیم و شرایط آبی و هوایی هر شهرستان، تا پایان شهریور در استان ادامه دارد.

قوسی عنوان کرد: برداشت گل زعفران در خراسان جنوبی اواخر مهر آغاز می‌شود و تا اواسط آذر ادامه دارد.

وی اظهار کرد: خراسان جنوبی از نظر کیفیت زعفران در رتبه اول و از نظر تولید در رتبه دوم کشور قرار دارد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: سال گذشته 70 تن زعفران از اراضی زیرکشت این محصول در خراسان جنوبی برداشت شده است.

قوسی با بیان این‌که این محصول در تمام شهرستان‌های خراسان جنوبی کشت می‌شود، افزود: 32 هزار و 282 بهره بردار زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: زعفران خراسان جنوبی بسته به کیفیت و نوع آن (دسته، سرگل، پوشال و نگین) بین 7 تا 12 میلیون تومان ارزش گذاری می‌شود و صادرات این محصول از مبدأ استان صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: قاچاق بنه زعفران تا حد زیادی کنترل شده، ولی مواردی از مبادی خروجی دیگر استان‌ها به گوش می‌رسد و مقصد قاچاق بنه زعفران به طور معمول کشور‌های افغانستان و چین است.

قوسی بیان کرد: در خصوص صادرات محصول هم اکنون بازار کشور‌های پر مصرفی مانند هندوستان را به دلیل بالا بودن تعرفه‌های صادراتی به جای ایران، افغانستان مدیریت می‌کند چرا که تعرفه‌های صادرات افغانستان صفر است؛ این در حالی است که ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است و فرصت بازار این کشور از استان‌های زعفران خیز مانند خراسان‌جنوبی گرفته شده است.

وی با بیان این‌که تولید زعفران در استان نسبت به سال گذشته کاهش نداشته، بیان کرد: بنه یا همان پیاز زعفران به قیمت هر کیلو 5 تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسد و برای تأمین آن مشکلی وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص فرآورده‌های حاصل از زعفران گفت: قرص، پودر، عصاره و نوشیدنی از جمله فرآورده‌های زعفران است که توسط چندین بهره بردار در استان به دست می‌آید.

قوسی اظهار کرد: سالانه حدود 300 کیلوگرم قرص زعفران، 2 تن و 200 کیلوگرم پودر، 2 تن عصاره و بیش از 3 هزار لیتر نوشیدنی زعفران در استان تولید می‌شود.

وی قیمت پایین زعفران به تناسب افزایش قیمت سایر کالا‌ها و محصولات و عدم رغبت کشاورزان به فروش، پایین آمدن آمار خرید و فروش در بازار به دلیل کمبود نقدینگی در بازار و خریداران زعفران، عدم امکان صادرات زعفران با توجه به بیماری کرونا و سخت‌تر شدن استاندارد‌های بین المللی، نبود ایستگاه تحقیقات زعفران، سرعت کند توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری پیشرفته زعفران استان، عدم امکان فروش زعفران با قیمت مناسب، خصوصا برای کشاورزان خرده مالک، عدم وجود برنامه مدون جهت صادرات زعفران و عدم حمایت از توسعه مزارع زعفران را از جمله مشکلات این حوزه برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص اقدامات انجام شده برای جبران خسارات وارد شده به کشاورزان و رونق بازار زعفران تصریح کرد: پیشنهاد و پیگیری خرید حمایتی زعفران، اعلام قیمت پیشنهادی برای خرید گل تازه و دو نوع زعفران پوشال و نگین از جمله این اقدامات بوده است.

قوسی ادامه داد: خرید حمایتی زعفران از کشاورزان با قیمت مصوب دولت توسط تشکل‌های تابعه تعاون روستایی در سال 98، ایجاد انبار کالایی یا همان بورس زعفران در استان در سال 99، ارائه تسهیلات بانکی و نظارت بر توسعه باغات و مزارع زعفران با هدف افزایش عملکرد کمی و کیفی و کاهش هزینه‌های تولید نیز برای حمایت از کشاورزان صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ترویج استفاده از دستگاه‌های خشک کن به منظور افزایش کیفیت زعفران خشک و برگزاری 40 دوره آموزشی به منظور افزایش میزان تولید و کیفیت طلای سرخ نیز برای بهتر شدن اوضاع این محصول انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: شهرستان قاین با 5 هزار و 88 هکتار سطح زیر کشت و تولید 22 تن و 738 کیلوگرم زعفران، رتبه اول تولید این محصول را در سطح استان داراست.

انتهای پیام /