یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

تو از تمام مرزها می‌گذری / نهصد و شاید هزار: ابدیت آخرین هدف رونالدو

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
تو از تمام مرزها می‌گذری / نهصد و شاید هزار: ابدیت آخرین هدف رونالدو

کریستیانو رونالدو در سن 38 سالگی هر بار که پا به میدان می‌گذارد، می‌تواند شخصیت اسطوره‌ای خود را در فوتبال جهان گسترش بدهد.

به گزارش ورزش سه، او با دبل خود مقابل اسلواکی در روز جمعه به عدد 125 گل در 202 بازی ملی با تیم ملی پرتغال رسید. او بهترین گلزن ملی فوتبال جهان محسوب می‌شود و همانطور که دیروز درباره او نوشته بودیم، او 72 گل از این 125 گل را پس از رسیدن به 30 سالگی به ثمر رسانده و از تعداد زیادی از بازیکنان تاریخی جهان پیش افتاده است.

از مهاجمان بزرگی که هم‌دوره رونالدو بوده‌اند، می‌شود به میروسلاو کلوزه آلمانی اشاره کرد که با 71 گل ملی بهترین گلزن تاریخ فوتبال آلمان است و همچنین بهترین گلزن تاریخ جام جهانی نیز به حساب می‌آید. همچنین لوئیس سوارز، ستاره تیم ملی اروگوئه (68)، دیدیه دروگبا ساحل عاجی (65)، رونالدو نازازیو (62) و زلاتان ابراهیموویچ (62)، دیوید ویا (59)، هری کین (55) و تیری هانری (51).

همه اینها بازیکنان افسانه‌ای و بزرگی هستند که رونالدو از آنها عبور کرده است. بازیکنی که شروع درخشش او به عنوان بازیکن ملی در یورو 2000 و میزبانی پرتغالی‌ها بازمی‌گردد؛ تورنمنتی که در نهایت با قهرمانی شگفت‌انگیز یونان به پایان رسید اما از آن تیم یونان هیچکس در ذهن‌ها باقی نمانده و کریستیانو همچنان مشغول گلزنی است.

کریستیانوی بعد از 30 سال در رده‌بندی‌ای که شامل کشورهای صاحب فوتبالی مثل اسپانیا، آلمان، اروگوئه، انگلیس، فرانسه، هلند و ایتالیا خواهد بود، بهترین گلزن تاریخ می‌شود اما آرژانتین، برزیل، ایران، هند، مالزی، مجارستان، لهستان، امارات متحده عربی، زامبیا، بلژیک، عراق، ژاپن و کویت، کشورهایی هستند که بازیکنانی با تعداد گل بالاتر از 72 گل (گل‌های به ثمر رسیده رونالدو بعد از 30 سالگی) دارند.

خوب است بدانید که 16 بازیکن در تاریخ فوتبال ملی، بیش از 72 گل برای تیم‌های ملی‌شان زده‌اند که در این بین لیونل مسی با 104 گل نفر اول است. فرانس پوشکاش 84 گل به ثمر رسانده، روبروت لواندوفسکی 81 گل، روملو لوکاکو 78 گل، نیمار 79 و پله 77 گل و البته علی دایی که تا همین دو سال پیش رکورد بهترین گلزن ملی تاریخ را در اختیار داشت‌.

رونالدو در جام جهانی گذشته شرایط پیچیده‌ای با سرمربی تیم داشت و در نهایت بخشی از تیم حذف‌شده پرتغال در این رقابت‌ها بود. آنها مقابل مراکش شکست خوردند و از جام جهانی کنار رفتند. در آن روزها رونالدو درگیر مشکلاتش با منچستریونایتد بود و اعتبارش در فوتبال جهان تا حد زیادی در خطر بود. با این حال پس از یک سال و بعد از حضور روبرتو مارتینز در تیم پرتغال، او دوباره احیا شد و در شش بازی، هفت گل به ثمر رساند. او بخشی از پروژه موفق سرمربی اسپانیایی است که با 27 گل زده، دو گل خورده و هفت پیروزی از هفت بازی لذت کافی را از هدایت تیم ملی پرتغال می‌برد.

کریستیانو در حال حاضر خود را برای جام ملت‌های اروپا آماده می‌کند که این هم یک رکورد تاریخی است؛ او در ششمین یورو حاضر می‌شود و از حد نصاب 200 بازی ملی عبور کرده است. او در تیم ملی 122 پیروزی را تجربه کرده و از ایکر کاسیاس (121) پیشی گرفته و تنها سرخیو راموس (131) بالاتر از او است.

رونالدو پس از بازی مقابل اسلواکی در پیامی درباره بازنشستگی خود گفت: همانطور که قبلا گفته‌ام، بعضی از اتفاقات من، چه حرفه‌ای و چه شخصی، اکنون من را در کوتاه مدت به فکر انداخته‌اند. در این باره نمی‌توانم دقیقا چیزی بگویم اما من دوست دارم تا 41 یا 42 سالگی بازی کنم. البته هدف خاصی ندارم. این برای لذت بردن از لحظه است. در حال حاضر احساس خوبی دارم و بدنم به کاری که انجام می‌دهم، پاسخ می‌دهد.

او ادامه داد: در چند سال اخیر جنگیده‌ام و از لحظه به لحظه زندگی می‌برم. هم از باشگاهم راضی‌ام و هم از تیم ملی و همه چیز خوب پیش می‌رود. گل‌های زیادی هم به ثمر رسانده‌ام و دلیلی برای کیف نکردن نیست.

او در فوریه پیش رو 39 ساله می‌شود و طبعا احتمال خداحافظی‌اش از فوتبال نزدیک‌تر خواهد شد؛ اتفاقی که به هیچ وجه خوشایند طرفداران فوتبال در سراسر دنیا نیست. او که با دو گل مقابل اسلواکی به عدد 857 گل رسید، شاید اولین بازیکن معاصر باشد که بتواند خود را به رقم هزار گل برساند؛ رقمی که قبلا توسط پله، اسطوره برزیلی، تسخیر شده و البته در زمانی به ثمر رسیده که قابل مقایسه با دوران حرفه‌ای فوتبال امروز نیست. رونالدو در پاسخ به این موضوع گفت: خیلی سخت خواهد بود اما باید ببینم که از نظر روحی و انگیزه چطور هستم. همینطور از نظر فیزیکی. خواهیم دید. اگر بخواهم به هزار برسم، اول باید به 900 برسم که فکر می‌کنم به این رکورد خواهم رسید‌.

پس برنامه پیش روی کریستیانو زدن 43 گل برای رسیدن به حد نصاب جادویی 900 گل در دوران فوتبال است. او در لیگی بازی می‌کند که گلزنی خیلی هم ساده نیست و البته در تیم ملی هم عضو تیمی است که همه رقبا برای متوقف کردن او به زمین می‌آیند.

بیایید برایش آرزوی موفقیت کنیم که برای همه ما یک الگو است. یک فناناپذیر اما نه در سینما!

تو از تمام مرزها می‌گذری / نهصد و شاید هزار: ابدیت آخرین هدف رونالدو 2
تو از تمام مرزها می‌گذری / نهصد و شاید هزار: ابدیت آخرین هدف رونالدو 3
تو از تمام مرزها می‌گذری / نهصد و شاید هزار: ابدیت آخرین هدف رونالدو 4