یک‌شنبه 1 مهر 1403

تیر نادانی بر پیکر هما نشست / نماد سعادت ایرانیان زخمی شد + فیلم و عکس

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
تیر نادانی بر پیکر هما نشست / نماد سعادت ایرانیان زخمی شد + فیلم و عکس

اقتصادنیوز: انتشار فیلمی از هما در ارتفاعات طالقان که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت، به قیمت جان این پرنده تمام شد.

به گزارش اقتصادنیوز، هما؛ پرنده‌ای که در بین ایرانیان به پیام‌آور سعادت و نیک بختی معروف است، این روزها به واسطه انتشار یک فیلم در فضای مجازی، نامش حسابی بر سر زبان‌ها افتاده است.

فیلمی که چندی پیش از این پرنده منتشر شد، او را در حالیکه مشغول تغذیه در ارتفاعات طالقان بود، نشان می داد. اما جالب اینجاست که عمر این پرنده خوش نام چندان به دنیا نبود و روز گذشته تصویری از هما در حالی که در دستان شکارچیان اسیر است، حسابی در فضای مجازی وایرال شد.

خبر مرتبط جدیدترین تصاویر منتشر شده از نماد سعادت ایرانیان / هما؛ پرنده افسانه‌ای را بشناسید + فیلم

اقتصادنیوز: همای سعادت ایرانیان بار دیگر رویت شده است تا شاهد واکنش های گسترده به این اتفاق مهم در بین مردم باشیم.

اتفاق تلخی که واکنش کاربران را هم در پی داشت و یکی از کاربران در واکنش به این تصویر و به کنایه نوشت: به لطف خدا تونستیم بدون اینکه کمترین آسیبی بهش بزنیم شکارش کنیم.

هما، مرغ استخوان خوار یا کرکس ریش دار (Gypaetus barbatus) گونه ای پرنده شکاری بزرگ جثه از تیره بازان و راسته بازسانان است که در ایران جنبه افسانه ای دارد و حتی در بناهای باقی مانده از دوره هخامنشی نیز سر این برنده وجود دارد.

این پرنده در کوه های مرتفع آفریقا، جنوب اروپا و آسیا از جمله مناطقی از ایران همچون منطقه حفاظت شده گنو زندگی می‌کند.

هما در تمام طول سال یک جا می ماند و هر فصل فقط یک یا دو تخم می‌گذارد.

این پرنده مانند دیگر کرکس ها عمدتاً لاشه خوار است اما عمده غذای آن را مغز استخوان تشکیل می دهد. هما استخوان‌های بزرگ را از ارتفاع زیاد به روی سنگ ها پرتاب می‌کند تا به قطعات کوچک تر شکسته شود. گاهی هم از لاک‌پشت های کوچک زنده به همین روش تغذیه می کند. این پرنده تنها گونه کرکس است که رژیم غذایی آن تقریباً منحصراً (70 تا 90 درصد) استخوان است.

هما را می توان در ارتفاعات و مناطق کوهستانی یافت. این جانور در ارتفاعی بین 300 تا 4500 متر بالاتر از سطح دریا زیست می کند و بیشتر اعضای این گونه در ارتفاعی بیش از 2000 متر سکونت می کنند.

هما اغلب در مناطق متروک و صخره ای یا دره های مشرف به مراتع، جایی که چرندگان و شکارگران آن ها زیست می‌کنند را کنام خود می کند. زیست در چنین مناطقی امکان دسترسی بالقوه این پرنده به اجساد جانوران شکار شده و مردار را فراهم می کند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
تیر نادانی بر پیکر هما نشست / نماد سعادت ایرانیان زخمی شد + فیلم و عکس 2
تیر نادانی بر پیکر هما نشست / نماد سعادت ایرانیان زخمی شد + فیلم و عکس 3