دوشنبه 16 مهر 1403

جالی خای بندهای حمایتی از صنعت فضایی در برنامه هفتم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
جالی خای بندهای حمایتی از صنعت فضایی در برنامه هفتم

سید محمد نوید قریشی، دانش آموخته پسا دکتری مهندسی هوا و فضا دانشگاه تهران و عضو هئیت علمی پروهشگاه فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره مطالبات مطرح شده در دیدار امروز رهبر معظعم انقلاب با نخبگان گفت: با توجه به عدم حمایت از نخبگان در صنعت فضایی و نبود قانون حمایت از نخبگان صنعت هوا و فضا و فضا، متخصصان این عرصه با پیشنهاد کشورهای منطقه به منظور حمایت از آنان،...

سید محمد نوید قریشی، دانش آموخته پسا دکتری مهندسی هوا و فضا دانشگاه تهران و عضو هئیت علمی پروهشگاه فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره مطالبات مطرح شده در دیدار امروز رهبر معظعم انقلاب با نخبگان گفت: با توجه به عدم حمایت از نخبگان در صنعت فضایی و نبود قانون حمایت از نخبگان صنعت هوا و فضا و فضا، متخصصان این عرصه با پیشنهاد کشورهای منطقه به منظور حمایت از آنان، کشور خود را ترک می‌کنند. از رهبر انقلاب درخواست داشتیم حمایت ویژه از افرادی که در صنایع های‌تک کل کشور از جمله هسته‌ای، نانو و هوا و فضا فعالیت می‌کنند، داشته باشند.

عضو هئیت علمی پژوهشگاه فضایی ایران افزود: درخواست بعدی، تدوین قوانین در زمینه تعاملات بین المللی بود. ابعاد صنعت فضایی به گونه‌ای است که برای پیشرفت و تحقق اهداف باید با کشور‌های منطقه همکاری داشته باشد.

قریشی ادامه داد: کشور ما به دلیل تحریم‌هایی که با آن مواجه بوده، امکان بهره بری از این منفعت را نداشته است. پیشنهاد دادیم وزارت امور خارجه به این مبحث ورود کند و در تنظییم اسناد همکاری با کشور‌های روسیه و چین بند فضایی نیز به آن اضافه شود. این دو کشور در صنعت فضایی قوی هستند و افزودن بند همکاری فضایی در اسناد همکاری با چین و روسیه برای صنعت فضایی ایران مفید خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه هفتم و جای خالی حوزه فضایی در این سند بیان کرد: برنامه هفتم تصویب شده، اما بندی در باره صنعت فضایی در آن دیده نمی‌شود. رهبر انقلاب فرمودند که بازنگری در آن ایجاد شود و بندی مرتبط با صنعت هوایی در این سند قرار گیرد.

قریشی با اشاره به عدم تخصیص بودجه به صنعت هوا و فضا ایران گفت: با توجه به اینکه صنعت فضایی، صنعت نوپاست برای رشد و پیشرفت حمایت دولت را می‌طلبد و تخصیص بودجه دولتی به این صنعت ضروری است.

عضو هئیت علمی پروهشگاه فضایی ایران در آخر با اشاره به نقش نخبگان در جامعه گفت: فرصت دادن به نخبگان باعث اثر گذاری آنان در جامعه می‌شود و همچنین حل مشکلات کشور را به همراه دارد که اخیرا روند خوبی در این زمینه در حال طی شدن است و ما به این سمت رفتیتم که نخبگان را به پست‌های مدیریتی و دستگاه‌های اجرایی مشغول کنیم؛ همین امر باعث رفع مشکلات و معضلات این صنعت می‌شود.