پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

جام ملت‌های فوتسال آسیا | کار دشوار جانشینان نسل طلایی برای کسب سیزدهمین قهرمانی

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
جام ملت‌های فوتسال آسیا | کار دشوار جانشینان نسل طلایی برای کسب سیزدهمین قهرمانی

تیم ملی فوتسال ایران از امروز (چهارشنبه) وارد جام ملت‌های آسیا می‌شود تا از دو عنوان قهرمانی خود در دو دوره قبلی مسابقات دفاع کند.

- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا روز گذشته (سه‌شنبه) پس از چهار سال وقفه آغاز شد. این مسابقات مطابق برنامه قرار بود سال 2020 هم برگزار شود که شیوع کرونا سبب لغو آن شد. البته این شرایط برای سایر تورنمنت‌های فوتسال ملی جهان صدق نمی‌کرد و فقط بر قاره آسیا تأثیر گذاشت!

شمسایی: تیم ملی فوتسال برای همه است، نه «شمسایی»

تیم ملی کشورمان که در 15 دوره گذشته این رقابت‌ها 12 بار جام قهرمانی مسابقات را بالای سر برده، کار خود را از فردا و با دیدار مقابل اندونزی آغاز خواهد کرد. وحید شمسایی که دی ماه 1400 روی نیمکت تیم ملی فوتسال نشست، تغییرات گسترده‌ای در این تیم به وجود آورده و روی نام ستارگان نسل طلایی فوتسال که بهترین مقام رشته‌های زیر نظر فدراسیون فوتبال یعنی مقام سوم جام جهانی 2016 را به ارمغان آورد، خط قرمز کشیده است. وی در نشست خبری خود قبل از بازی با اندونزی گفت که 10 بازیکن جوان را جایگزین 10 اسطوره کرده است.

حسین طیبی، سعید احمدعباسی، مسلم اولادقباد و علیرضا رفیعی‌پور، تنها نفراتی هستند که از جام ملت‌های آسیا 2018 همچنان ملی‌پوش هستند که از این بین، تنها طیبی در تیم سال 2016 حضور داشت. نسلی که شامل علی‌اصغر حسن‌زاده، احمد اسماعیل‌پور، مهدی جاوید، فرهاد توکلی، علیرضا صمیمی و سپهر محمدی بود و دو قهرمانی آسیا، یک قهرمانی مسابقات مسابقات داخل سالن آسیا و یک مقام سوم جام جهانی، از افتخارات آنها محسوب می‌شود.

رونمایی از جانشین سنگ سفیدی در تیم ملی فوتسال

ایران در گروه C جام ملت‌های آسیا با تیم‌های ملی اندونزی، لبنان و چین تایپه همگروه است. کنسوکه تاکاهاشیِ ژاپنی ظرف سه سال نسل جدیدی برای اندونزی ساخت و محمد هاشم‌زاده جانشین او شد. مربی پیشین تیم ملی ایران که تیم کشورمان را مانند کف دست می‌شناسد، امید فراوانی دارد که خودش را در سمت سرمربی هم اثبات کند. شهاب‌الدین سفال‌منش نیز که به‌عنوان دستیار شمسایی فعالیت می‌کند، سال‌ها سرمربی لبنان بوده است و شناخت خوبی از این تیم دارد.

رقبای ایران جایگاه‌های هفتم، یازدهم و بیست‌ویکم قاره کهن در رده‌بندی جهانی را در اختیار دارند و به نظر می‌رسد تیم شمسایی کار دشواری برای صعود نداشته باشد. در صورتی که تیم ملی صدرنشین گروه C شود، در یک چهارم نهایی مقابل تیم دوم گروه D صف‌آرایی می‌کند که به احتمال فراوان، ویتنام خواهد بود. این تیم در جام جهانی 2021 به جمع 16 تیم پایانی راه یافت و با سرمربی آرژانتینی خود یعنی دیه‌گو خیوستوسی امیدوار است در آوردگاه قاره‌ای، به مراحل پایانی جام راه یابد.

ژاپن بیشترین بخت را برای صعود از گروه D دارد و در صورتی که به رتبه دوم دست یابد، حریف ایران خواهد شد. سامورایی آبی که در کنار ایران در میان قهرمانان تاریخ مسابقات دیده می‌شود، در ترکیب خود از چهار بازیکن برزیلی بهره می‌برد و یکی از تیم‌های خطرناک جام به شمار می‌رود. در صورت صدرنشینی ایران و ژاپن، این دو تیم تا فینال با هم ملاقات نمی‌کنند و برای هشتمین بار در این مسابقه به مصاف هم خواهند رفت.

2 رکورد جالب توجه شمسایی در تاریخ جام ملت‌های فوتسال آسیا

گروه A نیز یکی از گروه‌های جذاب مسابقات است. محمد ناظم‌الشریعه که در دو دوره قبلی توانست ایران را به قهرمانی قاره کهن برساند، امسال با عراق وارد رقابت‌ها می‌شود و برای صعود باید با کویتِ میزبان و تایلند رقابت کند. کویت با سرمربی برزیلی صاحب‌نام خود یعنی کاکائو، امیدوار است در کشور خودش به دستاورد مهمی دست یابد و راهی یک‌هشتم نهایی شود.

تیم ملی کشورمان در روزهای منتهی به اعزام به کویت، درگیر حاشیه‌هایی از جمله پایان کار مصطفی نظری شد. وی در صفحه مجازی خود به‌صورت غیرمستقیم اعلام کرد که در کادر فنی در جریان تصمیمات مهم قرار نمی‌گرفته و به همین دلیل، عطای کار در تیم ملی را به لقایش بخشیده است. خط خوردن محمدرضا سنگ‌سفیدی در آخرین ساعات هم مسئله دیگری بود که شمسایی، مصدومیت را به‌عنوان دلیل آن برشمرد.

شمسایی: 10 بازیکن جدید جانشین 10 اسطوره شده‌اند

برنامه دیدارهای تیم ملی ایران در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا به شرح زیر است:

6 مهر ایران - اندونزی، ساعت 17:30، سالن باشگاه الکویت

8 مهر ایران - چین تایپه، ساعت 21:30، سالن باشگاه الکویت

10 مهر ایران - لبنان، ساعت 19:30، سالن باشگاه الکویت.

جام ملت‌های فوتسال آسیا | کار دشوار جانشینان نسل طلایی برای کسب سیزدهمین قهرمانی 2