دوشنبه 23 مهر 1403

جایگاه رفیع حضرت زهرا (س) و زن در اسلام / چهره زیبایی از حجاب و اسلام ارائه نکردیم

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
جایگاه رفیع حضرت زهرا (س) و زن در اسلام / چهره زیبایی از حجاب و اسلام ارائه نکردیم

فعال امور بانوان در خراسان جنوبی گفت: خانواده، مدرسه، جامعه، اهل سخن و افراد تاثیرگذار آنگونه که باید حضرت زهرا (س)، اهمیت حجاب، اهمیت و جایگاه زن در اسلام و در مورد آقایان نیز نسبت به غیرت مردان و پسران جامعه آگاه سازی و تبیین نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، در سالروز وفات شهادت گونه حضرت فاطمه زهرا (س) هستیم. بانویی که سرور زنان عالم و الگوی تمام عالمیان است. بانویی که حضرت محمد (ص) در مورد ایشان فرمود:"فَداها اَبوها".

جایگاه و نقش حضرت فاطمه زهرا (س) در اسلام بسیار رفیع و غیر قابل وصف است. بحث اهمیت داشتن جایگاه زنان و دختران، حجاب، عفت و پاکدامنی و سایر موارد نیز مسائلی است که مهم بوده و جای توجه دارد.

طی ماه های اخیر اتفاقاتی در کشور ما روی داد که به ظاهر برای دفاع از یک دختر بود و در پی آن شعار "زن، زندگی، آزادی" سر دادند و با انجام اقدامات وقیحانه، مسلحانه و مذبوحانه خواستند به زعم خود باعث نجات زن ایرانی شوند اما زهی خیال باطل که زن و دختر ایرانی که الگویی مانند حضرت زهرا (س) دارد دست مایه این شعارها و اقدامات قرار نگرفته و ارزش و جایگاه رفیعی برای خود متصور است و واقعیت نیز همین می باشد.

به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در مورد جایگاه این بانوی بزرگ، اهمیت زن، بحث حجاب و.... گفت و گوهایی انجام دادیم.

رشد و پیشرفت زنان در کنار رعایت حجاب 

حکیمه بهمن زاده، فعال رسانه ای در گفت و گو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: جایگاه زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییرات بسیار زیادی داشته است.

وی در ادامه افزود: موفقیت و پیشرفت زنان در کشور ما نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار گسترش یافته است.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه زنان ایرانی به آگاهی های فوق العاده ای دست یافتند، عنوان کرد: زنان ما به رشد، پیشرفت و تکامل از نظر علمی، اقتصادی، ورزشی و... دست پیدا کردند.

بهمن زاده بیان کرد: ما در خراسان جنوبی نیز بانوان موفق بسیار زیادی در زمینه های مختلف داریم.

وی افزود: موفقیت و پیشرفت بانوان ما در کنار رعایت مولفه هایی از جمله حجاب، حیا، حریم و... بوده که ارزش و جایگاه آنها را والاتر کرده است.

بهمن زاده افزود: اگر زمانی برسد که ما و زنان ما حریم و حجاب را کنار بگذاریم اولین کسی که آسیب خواهد دید خود زنان خواهند بود و این مسئله را به خوبی زنان ما درک کرده و توانستند پیشرفتها را در کنار رعایت این حریم ها به وجود بیاورند.

خلق گیتی به دلیل وجود حضرت زهرا (س)

محبوبه قاسم زاده یکی دیگر از بانوان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خاورستان، در مورد جایگاه زن اظهار کرد: آیت الله مصباح در این خصوص سخنی دارند با این مضمون که جایگاه زن در اسلام بسیار رفیع است به گونه ای که در قرآن کریم یک سوره (سوره نساء) به اسم زن آورده شده است.

وی افزود: نام بردن از حضرت آسیه و مریم در قرآن از دیگر نکات توجه و اهمیت به زنان است.

این بانوی خراسان جنوبی بیان کرد: نزول سوره کوثر در شان حضرت زهرا (س) نیز نشان از اهمیت این بانوی بزرگوار است.

قاسم زاده عنوان کرد: خطبه خوانی حضرت زهرا (س) در بحث فدک و خطبه خوانی حضرت زینب (س) بعد از عاشورا نشان از اهمیت جایگاه زن است و اگر زنی در جایی ببیند که حق خودش و خانواده تضییع می شود، می تواند خیلی قدرتمند حاضر شده و دفاع کند.

وی اظهار کرد: خداوند در مقام حضرت زهرا (س) فرموده که من تمام گیتی را به خاطر حضرت فاطمه زهرا (س) خلق کردم و اگر فاطمه نبود گیتی را خلق نمیکردم این سخن زمانی مطرح می شود که اعراب جاهلیت فرزندان دختر خود را زنده به گور می کردند.

کم کاری رسانه های اسلامی در مقابل تبلیغات سوء دشمن

این فعال فضای مجازی و رسانه به تبلیغات سوء رسانه های غربی در مورد بی ارزش نشان دادن جایگاه زن، بیان کرد: تبلیغات سوء رسانه های دشمن و از طرف مقابل کم کاری رسانه های اسلامی باعث شده که چهره زن در اسلام مخدوش شود و بسیاری از مسلمانها دید خوبی نسبت به حجاب و زن در اسلام نداشته باشند.

قاسم زاده گفت: حجاب به معنای محافظت از زن و اینکه به راحتی در دسترس همگان نباشد، است.

چهره زیبایی از حجاب و اسلام ارائه نداده ایم

وی افزود: متاسفانه ما نتوانسته ایم چهره زیبایی از حجاب و اسلام ارائه دهیم و آن احساس خوشایند با حجاب برای زنان ما ایجاد نشده است.

این بانوی خراسان جنوبی به حوادث اخیر و تحت تاثیر قرار گرفتن جنسیت زن اشاره و بیان کرد: متاسفانه عده ای تحت تاثیر شعار" زن زندگی آزادی"، کشف حجاب و اقدامات دیگر قرار گرفته و احساس کردند با این کارها می توانند حس خوشایند و جایگاه و مقامی کسب کنند.

قاسم زاده بیان کرد: کم کاری هایی هم در این خصوص شده که بخشی متوجه خانواده ها و بخشی متوجه مسئولان است.

وی بیان کرد: در این خصوص مقام معظم رهبری هم به کم کاری ها اشاره کردند و متاسفانه این کم کاری ها به حدی است که شاهد هستیم فرزندان خانواده های مذهبی هم تحت تاثیر تبلیغات سوء دشمن قرار گرفتند.

این بانوی خراسان جنوبی و فعال رسانه ای بیان کرد: متاسفانه برخی از جوانان ما هیچ شناختی از حضرت زهرا (س) ندارند اما در فضای مجازی غرق شده و تحت تاثیر قرار گرفته اند که لازم است دستگاه های فرهنگی در این خصوص فکر اساسی کرده و روشهای جدیدی را بکار گرفته و روشهای قدیمی را کنار بگذارند.

قاسم زاده به نقش سرنوشت ساز جوانان اشاره کرد و گفت: نمی توان از نقش مهم جوانان چشم پوشی کرد و باید برای برنامه ریزی کرده و رویه ها تغییر کند تا در فضای مجازی تحت تاثیر تبلیغات سوء قرار نگیرند.

وی به ویژگی های ظاهری و اخلاقی یک زن محجبه و چادری اشاره و بیان کرد: یک زن محجبه نباید اهل دروغ، رفتارهای نامناسب در جامعه و ظاهری نامناسبی باشد تا بتواند حس خوب و خوشایند یک بانوی محجبه خوش اخلاق را به اطرافیان منتقل کند.

اتفاقات اخیر و ایجاد تلنگر برای مسئولان فرهنگی

این بانوی خراسان جنوبی به اتفاقات اخیر اشاره و تصریح کرد: این اتفاقات باعث تلنگری به مسئولان فرهنگی شد که متوجه کم کاری ها شده و برای جبران کم کاری و تغییر رویه باید حتما فضای مجازی را به عنوان رسانه اول در نظر گرفته و باید جوانان ارزشی و انقلابی خیلی روی فضای مجازی کار کنند چراکه جوانان ما امروزه اهل تماشای اخبار، رادیو و تلوزیون نبوده و فقط پیگیر فضای مجازی هستند.

قاسم زاده ادامه داد: وقتی نیروهای ارزشی و انقلابی در فضای مجازی حضور ندارند جوان ما فکر میکند هرچه دشمن در این فضا می گوید درست است در حالی که اینگونه نیست و باید جوانان انقلابی و ارزشی نیز در این فضا فعالیت کرده و پاسخ شبهات را به درستی بدهند.

جایگاه رفیع حضرت زهرا (س) و زن در اسلام

زهرا حجی پور، مشاور مذهبی و فعال امور بانوان در گفت و گو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: جایگاه زن در اسلام بسیار رفیع است و هیچ مذهب و فرقه ای که جایگاه زن را برتر از اسلام بداند، سراغ نداریم.

وی افزود: کرامت انسانی، خلقت زن، دمیدن روح، عبودیت، تقوا و... همه اینها نشان از جایگاه فوق العاده زن داشته و دارد.

کارشناس مذهبی و فعال امور بانوان بیان کرد: وقتی حضرت زهرا (س) متولد شد ملائکه به پیامبر (ص) گفتند: "ما به تو خیر کثیرعطا کردیم" و این خیر کثیر در زمانی به پیامبر اسلام عطا شد که عرب جاهلیت دختران را زنده به گور کرده و ارزشی برای دختر قائل نبودند.

حجی پور عنوان کرد: لذا اینکه حضرت زهرا (س) به عنوان خیر کثیر نامیده میشود خیلی اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه دختر در هر خانواده ای رحمت است و پسر نعمت، اظهار کرد: دختر به واسطه رحمت بودن، محبتش و عشقی که به پدر و مادر دارد در موردش از پدر و مادر بازخواست نمیشود اما در مورد پسر که نعمت است از پدر و مادر بازخواست خواهد شد.

وجود روایات متعدد در مورد جایگاه زن

کارشناس مذهبی و فعال امور بانوان با بیان اینکه روایات زیادی در بحث جایگاه زن وجود دارد، گفت: حضرت زهرا (س) الگوی زنان به تنهایی نبوده بلکه الگوی تمام اهل عالم هستند چراکه امام زمان (عج) نیز در این خصوص سخنی دارند مبنی بر اینکه مادرم حضرت زهرا (س) الگوی من است و این سخن الگو بودن حضرت زهرا (س) برای تمام اهل عالم را تایید می کند.

حجی پور به دعای شریف حدیث کساء اشاره و بیان کرد: در این دعا نیز مشاهده میکنیم که همه به واسطه حضرت زهرا (س) شناخته می شوند.

کارشناس مذهبی و فعال امور بانوان به بحث حجاب و اهمیت آن اشاره و عنوان کرد: اگر فرزندان ما دختر و پسر از درون خانواده با اهمیت مسئله حجاب، هویت، اعتقادات، باورها و سایر مسائل آشنا شوند قطعا شرایط جامعه بهتر شده و مشکلی نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: اگر فرزندان با حضرت زهرا (س) از درون خانواده آشنا شوند و به شناخت برسند قطعا به ارزش خود و جایگاه رفیع زن و دختر پی خواهند برد و دچار آسیب نخواهند شد.

جایگاه زن، اهمیت حجاب و نقش مهم غیرت برای مردان به خوبی تبیین نشده است

حجی پور تاکید کرد: خانواده، مدرسه، جامعه، اهل سخن و افراد تاثیرگذار آنگونه که باید حضرت زهرا (س)، اهمیت حجاب، اهمیت و جایگاه زن در اسلام را تبیین نکردند.

کارشناس مذهبی و فعال امور بانوان افزود: در مورد آقایان نیز آنگونه که باید نسبت به غیرت مردان و پسران جامعه آگاه سازی و تبیین نشده که امروز دچار مشکلاتی هستیم.

وی با بیان اینکه باید خداشناسی و معاد را در کنار تمام مسائل تبیین کرد و مورد توجه بود، گفت: اگر عفت و پاکدامنی رعایت شود و فواید حجاب را به درستی تبیین کنیم کمتر مشکلی در جامعه در این خصوص خواهیم داشت.

انتهای پیام /