شنبه 29 اردیبهشت 1403

جایگاه فضای مجازی در شورای فرهنگ عمومی مغفول مانده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جایگاه فضای مجازی در شورای فرهنگ عمومی مغفول مانده است

سمنان - ایرنا - امام جمعه شاهرود گفت: شورای فرهنگ عمومی 16 سرفصل کاری دارد اما به فضای مجازی و اهمیت آن هیچ توجهی نشده است.

حجت الاسلام عباس امینی روز چهارشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان افزود: در فضای مجازی امور فرهنگی، اقتصاد و مسایل گوناگونی مطرح می شود که باید از این فرصت برای روشنگری افکارعمومی استفاده بهینه شود.

وی با بیان اینکه باید به جای 16 سرفصل تعریف شده برای شورای فرهنگ عمومی یک سرفصل برای فضای مجازی تعریف شود، تصریح کرد: شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا عملکرد خوبی داشتند به طوری که برخی رفتارهای مثبت را در جامعه نهادینه کردند.

امینی ساماندهی فضای مجازی را ضروری خواند و ابراز داشت: شوراهای فرهنگ عمومی در استان و شهرستان باید در کنار مسایل فرهنگی، به ساماندهی این فضا هم اهتمام ورزند.

امام جمعه شاهرود با اشاره به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، افزود: در این دوران برخی آیین های غیرضرور مانند مخارج سنگین عزاداری ها تعطیل شد.

وی برتعطیلی تشریفات در ازدواج هم تاکید کرد و افزود: باید با کاهش هزینه ها ازدواج جوانان آسان شود.

امینی از شورای فرهنگی عمومی استان هم خواست برنامه و طرح های خود را به شوراهای شهرستانها ارائه دهند تا با نقد و نظارت آنان را حمایت کنند.

امام جمعه شاهرود تاکید کرد: آیین نامه شورای فرهنگ عمومی باید به اعضای این شورا و مردم شناسانده شود تا مصوبات کاربردی تر شده و اثر آن ها در جامعه دیده شود.

وی با بیان اینکه مصوبات این شورا ضمانت اجرایی ندارد، تصریح کرد: آیین نامه این شورا نیازمند بازنگری است، آخرین بازنگری به سال 1388 برمی گردد.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی باید سیاستگذار همه امور فرهنگی باشد، افزود: باید از هزینه کردن سلیقه ای بودجه های فرهنگی در ادارات جلوگیری شده و هدفمند شود.

فرماندار شهرستان شاهرود هم در این نشست با بیان اینکه فرهنگ اثربخشی زیادی در برنامه های اجرایی دارد، گفت: علاوه بر 16 سرفصل تعریف شده برای شورای فرهنگ عمومی باید تبیین دیدگاه های رهبری در حوزه فرهنگ هم در دستور کار قرار گیرد.

نادر فخری با بیان اینکه تشکیل کمیته ای برای ارزیابی عملکرد این شورا در استان ضروری است، افزود: یکی از مشکلات عمده کشورعدم انطباق برنامه ریزی با اجراست.

فرماندار شاهرود از برنامه ریزی ها اصولی در کشور خبرداد و ابراز داشت: به علت نبود ارتباط میان برنامه ریزان با مجریان اثر بخشی و بهره وری خوبی حاصل نمی شود.

فخری ادامه داد: اگر کسی که برنامه را اجرا می کند در برنامه ریزی هم نقش داشته باشد و همچنین کسی که برنامه ریزی می کند تجربه اجرا داشته باشد به یقین اثر بخشی و بهره وری خوبی حاصل می شود.

شورای فرهنگ عمومی به منظور سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت فرهنگ عمومی کشور زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و پیگیری منویات مقام معظم رهبری در حوزه مسائل فرهنگ عمومی کشور برای یافتن زمینه های تحقق و اجرایی شدن آنها، بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط و جریانات فرهنگی کشور و سنجش نظام فرهنگی جامعه به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف آن و ارائه راه حل های مناسب و بررسی و تجزیه و تحلیل و رصد جریانات فرهنگی جهان و تبیین تاثیر کانونها و ابزارهای مهم در این زمینه و تعیین میزان تاثیر آن بر فرهنگ عمومی کشور و ارایه پیشنهادهای لازم و گزارش تحلیلی جامع به شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از وظایف آنست.

همچنین برنامه‌ریزی و هدایت فرهنگ عمومی به منظور تحقق اهداف و اجرای سیاست‌های فرهنگی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه ریزی برای هماهنگ سازی کوشش‌های فرهنگی و هنری و تبلیغی در سازمان‌ها و مراکز رسمی، فرهنگی و هنری درجهت اعتلای فرهنگ و هنر و بهبود کیفیت آنها ازدیگر وظایف این شوراست.

*س_برچسب‌ها_س*