پنج‌شنبه 19 مهر 1403

جریان مجدد گاز در شبکه برخی واحدهای تولیدی خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جریان مجدد گاز در شبکه برخی واحدهای تولیدی خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - رییس امور اندازه‌گیری و توزیع شرکت گاز خراسان شمالی گفت: محدودیت مصرف گاز برای برخی واحدهای صنایع کوچک و همچنین مجتمع پتروشیمی خراسان از هفته جاری برداشته شد و این واحدها به چرخه تولید بازگشتند.

مهندس میثم ایمان پرست روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این امر بخاطر افزایش دما در سطح کشور و همچنین افزایش حجم یک میلیون و 200 هزار متر مکعبی گاز در شبانه روز به خط انتقال استان انجام شد.

وی مصرف گاز شبانه روز در استان را 6 میلیون متر مکعب دانست و افزود: با احتساب یک میلیون و 200 هزار متر مکعبی به هفت میلیون و 200 هزار متر مکعب رسیده است.

وی افزود: با توجه به کاهش دما در استان خراسان رضوی و سایر نقاط کشور احتمال اعمال محدودیت ها هنوز نیز وجود دارد.

وی بر کاهش مصرف گاز خانگی، اداری و تجاری تاکید کرد و اظهار داشت: با اطلاع رسانی ها در این روزها تا حدودی مشترکان رعایت کرده اند اما باید فرهنگ مصرف بهینه در جامعه نهادینه شود.

رییس امور اندازه گیری و توزیع شرکت گاز خراسان شمالی گفت: مصرف گاز خانگی نیز بین 400 تا 500 هزار متر مکعب نسبت به روزهای گذشته کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا مدیریت دیسپاچینگ ملی گاز ایران به منظور تامین گاز مشترکان خانگی بخشی از گاز صنایع را محدود و یا قطع خواهد کرد.

مدیریت دیسپاچینگ ملی گاز ایران گاز مصرفی شرکت پتروشیمی خراسان را در روز به 75 هزار متر مکعب رسانده بود که این میزان تنها برای گرم نگه داشتن سیستم های تولید استفاده می شد، این شرکت سوخت دوم نیز ندارد چرا که تنها خوراک آن گاز است اما هم اکنون یک میلیون و 200 هزار متر مکعب به این شرکت گاز داده شده است.

اما هم اکنون محدودیت گاز صنایع بزرگ استان از جمله کارخانه آلومینا، کارخانه سیمان، نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان و سایر برداشته نشده است، برداشتن محدودیت مستلزم همکاری و مشارکت در صرفه جویی مشترکان خانگی است.

به گزارش ایرنا افت دما موجب افزایش مصرف گاز خانگی در استان شده که برای جلوگیری از قطعی گاز، استفاده از آن را در برخی واحد های صنعتی محدود شده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان روزانه 2 میلیون متر مکعب، پتروشیمی یک میلیون و 400 مترمکعب، آلومینای جاجرم و سیمان بجنورد نیز هر یک 600 هزار مترمکعب گاز مصرف می کنند.

ضریب نفوذ گاز طبیعی در روستاهای استان 98 درصد و شهرها 100 درصد است.

ضریب نفوذ گاز طبیعی در استان از 49 درصد در ابتدای تشکیل دولت یازدهم به 81 درصد در ابتدای تشکیل دولت دوازدهم رسید که اکنون این شاخص در استان ارتقا یافته است.

شرکت گاز خراسان شمالی بیش از 350 هزار مشترک دارد.

دمای برخی از مناطق استان خراسان شمالی در آذر و دی ماه امسال تا 10 درجه سانتیگراد زیر صفر رسید.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد.

*س_برچسب‌ها_س*