پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

جلیلی: دانشگاه باید پای کار بیاید / هر دانشگاه می‌تواند یک دولت سایه باشد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
جلیلی: دانشگاه باید پای کار بیاید / هر دانشگاه می‌تواند یک دولت سایه باشد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در نشست کارگزار ملت که به میزبانی بسیج دانشجویی امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم مسائل کشور خوب فهمیده و توصیف شود و تجویز‌های درستی تعریف و همچنین راه حل‌های درستی ارائه شود تا نتایج خوبی به دست آید، نمی‌توانیم نقش علوم...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در نشست کارگزار ملت که به میزبانی بسیج دانشجویی امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم مسائل کشور خوب فهمیده و توصیف شود و تجویز‌های درستی تعریف و همچنین راه حل‌های درستی ارائه شود تا نتایج خوبی به دست آید، نمی‌توانیم نقش علوم انسانی را نادیده بگیریم و بگوییم می‌خواهیم مسائل را حل می‌کنیم.

نیت‌خوانی مصداق پوپولیست است

جلیلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در برنامه با این مضمون که انقلاب از رفتارهای پوپولیستی به سطوح آمده توضیح داد: رفتارهای پوپولیستی اتفاقا یک بحث مهم است که شما مطرحش کردید. نیت‌خوانی‌ها خودش یک مصداق پوپولیست است. با های و هوی کاری جلو نمی‌رود. همینطور کلی نمی‌توان گفت که ما در نقطه ضعف و یا قوت هستیم. اینکه دشمن خودش می‌گوید فشار حداکثری شکست خورد نشان‌دهنده نقات قوت ماست. این به معنای ندیدن نقاط ضعف نیست. ضعف را با ضعف نمی‌شود حل کرد. نقاط قوت را ببینید و با نتیجه آن، قوت‌ها را زیاد کنید. در شرایط کنونی، سپاه کفر چون خودش می‌گوید در برابر ما شکست خورده حالا تمام تلاشش پوشاندن نقاط قوت است. ما در برابر آنها فقط مقاومت نکردیم بلکه برای خودمان پیشرفت هم داشتیم.

کسانی که تفنگ دستشان بود 17 هزار نفر را ترور کردند یک مسئله را نمی‌شود در همان مسئله حل کرد بلکه باید قبل و بعد آن را دید. باید ابعاد گوناگون آن را شناخت و موضوعات را بایست دقیق دید. اگر در خودرو پیشرفت نکردیم مشکل از راه حل‌ها است و همچنین فراموشی راه حل‌های غلط در مسئله‌های بعدی. اگر راه حل‌ها پوپولیستی شد، زرد و سطحی شد، وظیفه دانشگاه است که پای کار بیاید. در حال حاضر امید به زندگی به 75 سال رسیده. مرگ و میر کودکان ما رسیده به زیر 10 نفر. این بحثی که در رتبه‌ها می‌فرمایید را کامل بررسی کنید تا دقیق‌تر نسبت به نقاط قوت و ضعف نظر دهید. وی درباره شرایط کشور نسبت به اول انقلاب، گفت: امید به زندگی از ابتدای انقلاب افزایش و مرگ و میر اولاد کاهش یافته است. دور میدان آزادی کپرنشین وجود داشت. کشور پیشرفت داشته، اما انقلاب به حداقل‌ها راضی نیست و به قله نگاه می‌کند. تمام این نقاط قوت حداقلی است. اگر از عدالت صحبت می‌شود، روح‌الله عجمیان چه فرقی با آن جوانهایی که نام بردید می‌کند؟ او هم پدرش کارگر بود اما شما اکنون از قاتلش حمایت می‌کنید؟ فرمودید تفنگ در دست ماست‌. ما در همین تهران بیش از ده شهید امنیت داریم. کسانی که تفنگ دستشان بود 17 هزار نفر را ترور کردند.

حضور سعید جلیلی در سلف غذاخوری و در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی

قرار نیست همه در زمین باشند

جلیلی در پاسخ به این پرسش که چرا در دولت حضور ندارد، گفت: مدیریت کشور یک کار تیمی است و قرار نیست همه در زمین باشند. کسانی که روی نیمکت یا روی سکو هستند شاید بهتر بتوانند مسائل را درک کنند. هر دولتی منتخب مردم باشد همه وظیفه کمک داریم، ولی اگر دولتی نگاه نزدیک‌تری داشته باشد، آثار کمک بیشتر می‌شود. خیلی از کمک‌هایی که به دولت سیزدهم می‌دهیم به دولت قبلی هم ارائه دادیم. در زمینه برجام ما دیدگاه‌های خود را مطرح کردیم؛ در این دولت هم دیدگاه و راه حل‌های خود را به موقع مطرح می‌کنیم. نگاه دولت هم همراه‌تر است و راه حل‌ها را به دستگاه‌ها ارجاع داده اند، ولی مهم این است که نتیجه مدنظر به دست آید.

مشارکت در فضای رقابتی شکل می‌گیرد وی در خصوص به رسمیت شناختن حق اعتراض، گفت: من در همین چند ماه در حد خود در دانشگاه‌ها حضور یافته و پاسخ به اعتراضات داده‌ام. مشکلی در آزادی بیان نیست، ولی باید آزادی بیان در چارچوب قانون باشد. جامعه باید بداند کشور و نظام از آن خود اوست و در مسائل کشور مشارکت کند. مشارکت در فضای رقابتی شکل می‌گیرد، ولی رقابت هم ضوابط دارد. در ترکیه هم سه نفر کاندید می‌شود نه سی نفر. در انتخابات ایران در سال 88 هم 85 درصد مشارکت کردند، ولی کسانی که رأی نیاوردند، برای کشور چندین ماه مشکل ایجاد کردند. همین افراد از سال 92 کشور را هشت سال در اختیار داشتند.

متن کامل سخنرانی سعید جلیلی در دانشگاه علامه طباطبایی

جلیلی: دانشگاه باید پای کار بیاید / هر دانشگاه می‌تواند یک دولت سایه باشد 2
جلیلی: دانشگاه باید پای کار بیاید / هر دانشگاه می‌تواند یک دولت سایه باشد 3