پنج‌شنبه 19 مهر 1403

جمعی از مردم فرخشهر چهارمحال و بختیاری خواستار لغو اجرای تونل بهشت‌آباد شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جمعی از مردم فرخشهر چهارمحال و بختیاری خواستار لغو اجرای تونل بهشت‌آباد شدند

شهرکرد - ایرنا - جمعی از مردم فرخشهر چهارمحال و بختیاری روز سه‌شنبه با تجمعی، خواستار لغو اجرای تونل انتقال آب بهشت‌آباد شدند.

به گفته این افراد تونل بهشت‌آباد قرار است آب را از سرچشمه‌های کارون به فلات مرکزی انتقال دهد و باعث خشک شدن چشمه‌ها و چاه‌های این استان می‌شود.

یکی از شهروندان فرخشهری حاضر در این تجمع گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، آب انفال است و ما هیچ مشکلی با انتقال آن به دیگر مناطق کشور نداریم اما دغدغه و نگرانی اصلی ما شیوه انتقال است.

حسینی افزود: شیوه انتقال آب تونل بهشت‌آباد بدون مجوزهای زیست‌محیطی است و تاثیرات مخربی بر استان می‌گذارد و حیات و فعالیت کشاورزی و دامداری را با مشکل مواجه می‌کند.

وی تصریح کرد: ما مردم چهارمحال و بختیاری با مشکلات بسیاری در خصوص کم‌آبی مواجه هستیم و قنات رباط که یکی از قنات‌های مهم منطقه است، خشک شده و تنش آبی در فصل تابستان تامین آب آشامیدنی مردم را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

این شهروند فرخشهری خاطر نشان کرد: از مسئولان درخواست داریم که این طرح را متوقف کنند و نگذارند این طرح، چهارمحال و بختیاری را با تهدید خشکسالی و محیط زیستی مواجه شود.

در این تجمع چند نفر از کارشناسان و فعالان حوزه آبی استان، اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد را باعث صدمه دیدن منابع آبی، کشاورزی و اقتصادی استان عنوان کردند.

شهردار فرخشهر نیز در حاشیه در این تجمع گفت: این تجمع به طور خودجوش و مردمی برگزار شد و مطالبه اصلی مردم مخالفت با اجرای طرح‌های غیرکارشناسی و ضد محیط‌زیستی طرح‌های انتقال آب به ویژه تونل بهشت‌آباد بود.

حامد فروزنده افزود: فرخشهر یکی از مناطقی است که در مسیر طرح تونل بهشت‌آباد خشک می‌شود و ضرر و زیان می‌بیند از همین رو مردم با آگاهی نسبت به پیامدهای مخرب این طرح، این تجمع را شکل دادند تا صدای خود را به گوش مسئولان تصمیم‌گیر برسانند.

وی با بیان اینکه فرخشهر یکی از قطب‌های دامداری و کشاورزی استان است، تصریح کرد: یکی از مهمترین حرفه‌هایی که در سالهای اخیر در فرخشهر شکل گرفته صنایع مرتبط با لبنیات است که اشتغالزایی خوبی به دنبال داشته اما با اجرای تونل بهشت‌آباد این مشاغل از بین می‌رود.

شهردار فرخشهر، چالش کم‌آبی را از مهمترین مشکلات این منطقه برشمرد و گفت: خشکسالی‌های یک دهه اخیر سبب شده تا تعدادی از چاه‌ها و قنوات منطقه خشک شود و 2 حلقه چاه شهرداری نیز در سالهای اخیر خشک شده که همین موضوع منجر به خشکیدگی چمن‌ها، فضای سبز و برخی درختان سطح شهر شده است.

فروزنده ادامه داد: با این وجود تلاش شده تا با کاشت گیاهان و درختان کم آببر مشکل فضای سبز شهر برطرف شود.

به گزارش ایرنا، طرح انتقال آب بهشت‌آباد قرار است با احداث سدها و تونل‌، آب را به فلات مرکزی ایران انتقال دهد.

کارشناسان حوزه آب معتقدند؛ کاهش دبی جریان آب، مخاطرات زیست‌محیطی، کاهش کیفیت آب شرب شهرهای پایین‌دست و نفوذ آب شور دریا، تشدید رسوب‌گذاری، کاهش قابلیت تولید انرژی پاک و درآمد برق‌آبی سیستم چند سدی کارون، افزایش حجم پساب‌ها و منابع آلاینده، افول گردشگری و توریستم از پیامدهای این انتقال آب خواهد بود. از جمله مشکلات دیگر این طرح می‌توان به تاثیر بر حق‌آبه‌ها، خشک شدن برکه‌ها و کاهش سطح آب در دریاچه‌های پایین‌دست و سفره‌های آب زیرزمینی اشاره کرد که تحت تاثیر تغییرات اقلیمی، خشکسالی این اثرات تشدید می‌شوند.

یک کارشناس اقلیم‌شناسی و فعال حوزه آب با بیان اینکه طول تونل طرح بهشت‌آباد حدود 60 کیلومتر است، تصریح کرد: این تونل می تواند تمام چشمه‌های زیرزمینی و آبخوان‌ها را از بین ببرد.

مهرداد قطره سامانی با بیان اینکه مخالفت‌ها نسبت به اجرای طرح بهشت‌آباد متوجه تونل این طرح است، افزود: با وجود اینکه چهارمحال و بختیاری در سال آبی جاری در رتبه نخست خشکسالی کشور قرار دارد و از کمبود شدید آب شرب رنج می‌برد اما اگر این طرح با لوله اجرا شود مخالفتی با آن نداریم.

این فعال حوزه آب خاطر نشان کرد: ضررهای زیست محیطی اجرای طرح بهشت اباد به مراتب بیشتر از پیامدهای بی آبی در چهارمحال و بختیاری است از همین رو مهمترین دغدغه و مطالبه کارشناسان، مسئولان و مردم استان حذف تونل و توجه به روش‌های اصولی و علمی انتقال آب است.

این تجمع که در حدود سه ساعت به طول انجامید و بدون هیچ حاشیه‌ای به پایان رسید.

*س_برچسب‌ها_س*