پنج‌شنبه 14 تیر 1403

جنگنده‌های اف 16 هلند به زودی به دست اوکراین می‌رسد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
جنگنده‌های اف 16 هلند به زودی به دست اوکراین می‌رسد

اقتصادنیوز: وزیر دفاع هلند اعلام کرد که جنگنده‌های اف16 چندمنظوره به زودی به دست کی‌یف خواهد رسید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر به نقل از راشاتودی، کایسا اولونگرن، وزیر دفاع هلند در نامه‌ای به پارلمان این کشور اعلام کرد که جنگنده‌های اف 16 به زودی به اوکراین تحویل داده خواهد شد.

خبر مرتبط هلند پشت اوکراین در آمد / ما به حمایت از کی یف ادامه می دهیم

اقتصادنیوز: «مارک روته» در آخرین سخنرانی خود در سمت نخست وزیری هلند، از دولت جدید این کشور خواست به حمایت از اوکراین ادامه دهد.

اولونگرن گفته که مجوز مورد نیاز برای ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین صادر شده است اما از ارائه جزئیات تحویل این تجهیزات خودداری کرد. وی همچنین اضافه کرد که پارلمان هلند در زمان مقتضی به طور محرمانه در جریان پیشرفت امور قرار خواهد گرفت.

در نامه مذکور آمده است: به نیابت از وزیر امور خارجه و وزیر تجارت و توسعه همکاری به اطلاع می‌رسانم که نخستین محموله جنگنده‌ها به‌زودی تحویل (اوکراین) خواهد شد.

آرنو استالمن، فرمانده نیروی هوایی هلند اعلام کرده بود که انتظار دارد که جنگنده‌های اف -16 تا تابستان امسال در اوکراین وارد فاز عملیاتی شوند. بلژیک نیز در ماه مه نسبت به تحویل 30 فروند اف -16 به اوکراین تا سال 2028 متعهد شد و این روند را از اواخر امسال آغاز خواهد کرد.

با این حال، این کشور استفاده از این جنگنده‌های به منظور حمله به خاک روسیه را منع کرده اما هلند چنین ممنوعیتی را اعمال نکرده است. بلژیک، هلند، دانمارک و نروژ در مجموع نسبت به تامین حدود 80 فروند اف -16 ساخت آمریکا به اوکراین متعهد شده‌اند که معادل حدود سه اسکادران جنگنده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از آغاز جنگ این کشور با روسیه در فوریه 2022 با اشاره به قدرت هوایی روسیه، بارها از حامیانش درخواست کرده است تا برای کی‌یف جنگنده اف -16 تامین کنند؛ درخواستی که هنوز به طور عملی محقق نشده و در حد وعده و وعید بوده است!

به‌رغم برنامه‌ریزی اولیه، تحویل اف -16 به اوکراین به دلیل چالش‌های لجستیکی و آموزشی به تاخیر افتاد. به گفته یک مقام نیروی هوایی اوکراین، برخی از این جنگنده‌ها احتمالاً در پایگاه‌هایی امن خارج از اوکراین نگهداری خواهند شد تا از حمله احتمالی روسیه در امان بمانند. روسیه تاکید کرده است که کشورهای محل نگهداری این جنگنده‌ها نیز اهدافی «مشروع» برای ارتش مسکو خواهند بود.

دوران تصدی اولونگرن در وزارت دفاع هلند هم‌اکنون به اتمام رسیده است و انتقال قدرت به دیک شوف، نخست وزیر و کابینه او امروز انجام می‌شود. دولت جدید هلند بعد از ماه‌ها مذاکرات ائتلافی پس از انتخابات نوامبر پارسال، تشکیل شد.

رسانه‌های داخلی هلند نوشته‌اند که انتظار نمی‌رود انتقال قدرت تاثیری روی سیاست این کشور در قبال اوکراین داشته باشد زیرا توافق ائتلافی بین چهار حزب میانه‌رو و راست‌گرای این کشور، تعهد تداوم حمایت از اوکراین را شامل می‌شود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
جنگنده‌های اف 16 هلند به زودی به دست اوکراین می‌رسد 2