جمعه 28 اردیبهشت 1403

جنگ تراشه‌ای آمریکا با چین و روسیه

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
جنگ تراشه‌ای آمریکا با چین و روسیه

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، واشنگتن محدودیت‌هایی برای فروش تراشه های خاص رایانه ای با فناوری پیشرفته به چین و روسیه اعمال کرده است.

رسانه های آمریکایی با اشاره به دو شرکت بزرگ تراشه‌ساز آمریکایی یعنی Nvidia و AMD، این خبر را اعلام کردند.

به نوشته وال استریت ژورنال، این محدودیت های جدید بر تراشه های واحد پردازش گرافیکی یا GPU ها تأثیر می گذارد. GPU در ابتدا برای بازی های ویدئویی توسعه یافته بودند اما به سرعت توسط شرکت هایی که اَبَریارانه‌ها را مدیریت می کنند و دانشمندان و شرکت های فناوری که به آنها برای تشخیص گفتار و اشیا در عکس ها نیاز داشتند، مورد استفاده قرار گرفتند.

واشنگتن می گوید، تولیدکنندگان تراشه در آمریکا، اکنون برای فروش این نوع از تراشه ها به مجوزهای صادراتی ویژه نیاز دارند؛ زیرا با توجه به مشخصات این تراشه، آنها می توانند توسط روسیه و چین برای توسعه تسلیحات و جمع آوری اطلاعات استفاده شوند.

دو شرکت Nvidia و AMD در روز چهارشنبه از طریق بیانیه ای از این محدودیت های جدید مطلع شدند؛ AMD اعلام کرد، بعید است که این ممنوعیت بر کسب و تجارت آن تاثیر بگذارد؛ اما Nvidia هشدار داد، این اقدام می تواند در توسعه تراشه پرچمدار جدید این شرکت اختلال ایجاد کند.

به نوشته این گزارش، ارزش سهام هر دو شرکت پس از این انتظار این خبر کاهش یافت.

نیویورک تایمز هم به نقل از منابع آگاه نوشت، تعدادی از سایر شرکت هایی که تراشه ها یا نرم افزارهای رایانه ای طراحی می کنند، در هفته‌های اخیر از مقامات آمریکایی، درخواست‌هایی مبنی بر توقف صادرات فناوری‌های پیشرفته خود به چین و روسیه دریافت کرده اند.

پکن، از این تصمیم واشنگتن انتقاد کرد و سخنگوی وزارت تجارت چین گفت، این اقدام بر حقوق و منافع شرکت‌های چینی تاثیر می‌گذارد و در عین حال، ثبات زنجیره های صنعتی و تامین جهانی را به خطر می اندازد.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

ایالات متحده آمریکا

چین

روسیه

این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
جنگ تراشه‌ای آمریکا با چین و روسیه 2
جنگ تراشه‌ای آمریکا با چین و روسیه 3
جنگ تراشه‌ای آمریکا با چین و روسیه 4