جمعه 30 شهریور 1403

جنیدی: نظام قانونگذاری کشور یک ملقمه است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جنیدی: نظام قانونگذاری کشور یک ملقمه است

تهران - ایرنا - معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: شناخت قوانین و نسبت آنها با یکدیگر به یک معضل تبدیل شده بطوری که نمی‌دانیم کدام قانون متروک، منتفی یا تداخل با قوانین دیگر دارد که در نهایت همه اینها از نظام قانونگذاری ما ملقمه‌ای درست کرده است.

لعیا جنیدی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی کارگروه های تخصصی تفاهم نامه همکاری قوای سه گانه در زمینه تنقیح قوانین و مقررات کشور افزود: کشوری که با بیش از یکصد سال سابقه قانونگذاری حجم بسیار بالایی از قوانین دارد و به تعبیری با حدود 11 هزار عنوان قانون مواجه هستیم، شناخت نسبت این قوانین با یکدیگر تبدیل به معضل شده است به طوری که نمی‌دانیم کدام قانون متروک، منتفی یا تداخل با قوانین دیگر دارد که در نهایت همه اینها از نظام قانون گذاری ما ملقمه‌ای درست کرده است. جنیدی در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق، معاون حقوقی قوه قضائیه و حسین میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهارداشت: بعد از 100 سال قانون نویسی و به همین میزان مقررات نویسی نسبت قوانین با یکدیگر مشخص نیست. وی اضافه کرد: علاوه بر حاکمیت قانون، اصل شفافیت و دسترسی به اطلاعات و آگاهی عمومی نسبت به قوانین و مقررات مهم است. جنیدی ادامه داد: اینکه کدام قانون، قانون دیگر را نسخ می کند، کدام قانون متروک یا به لحاظ موضوعی منتفی شده است نیاز به بررسی دارد.

معاون حقوقی رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت تنقیح قوانین گفت: فرض بر این است که بعد از 15 روز از انتشار قوانین، مردم به قانون علم و آگاهی می یابند اما آیا به راستی مردم قوانین را می دانند.

ادامه دارد...

*س_برچسب‌ها_س*